موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حلقه for چیست

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 بهمن 1400 ساعت 09:15

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



حلقه For یا For Loop چیست؟

حلقه For در زبان‌های برنامه نویسی، یک دستور کنترلی است که برای ایجاد یک حلقه تکرار شونده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر، دستوراتی که در حلقه For قرار می‌گیرند بنابه نیاز لازم است چندین بار تکرار شوند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در اکثر زبان‌های برنامه نویسی از کلمه‌ی کلیدی For برای این نوع از حلقه‌ها استفاده می‌شود. معمولا تعداد اجرای دستورات داخل حلقه فور، توسط یک متغیر مشخص می‌شود که به آن، متغیر حلقه یا شمارنده حلقه می گویند. از اینرو در مواردی که تعداد تکرار حلقه مشخص باشد معمولا از حلقه For به جای While استفاده می‌شود (هرچند می توان با کمک While هم آن را پیاده سازی نمود). در این دستور، مقدار اولیه‌ی شمارنده مشخص می‌شود و سپس بنابه شرایط مشخص شده یا مقدار نهایی تعیین شده برای شمارنده، دستورات قرار گرفته در بلاک آن اجرا می‌شود.

ساختار حلقه فور در زبان‌های مختلف با تفاوت‌های اندکی همراه است. در برخی زبان‌ها مثل ویژوال بیسیک این حلقه با سه مقدار آغازین و نهایی برای شمارنده و یک گام پرش مشخص می‌شود. در زبان C++ و مشتقات آن نیز ساختار For شامل یک مقدار آغازین برای شمارنده، شرط و یک دستور می‌باشد که در انتهای هرتکرار اجرا می‌شود.

مثالی از حلقه For

به عنوان مثال در قطعه کد زیر به زبان C++ متغیر i همان شمارنده‌ی حلقه است و مقدار اولیه‌ی آن 1 می‌باشد. دستورات داخل حلقه تا زمانی که i کوچکتر یا مساوی 5 باشد (شرط i <= 5) اجرا می‌شود و در انتهای هر تکرار به مقدار i یک واحد افزوده می‌شود (i++). بنابراین دستور داخل حلقه یعنی sum += 1 به تعداد 5 مرتبه تکرار می‌شود و در نتیجه مقدار نهایی متغیر sum برابر 5 خواهد بود.

int sum = 0;
for (int i = 1; i <= 5; i++) {
    sum += 1;
}

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: techdic.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر