موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

معماری سه لایه mvc

معماری سه لایه mvc

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 23 آذر 1400 ساعت 13:35

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

معماری mvc یک نوع استاندارد کد نویسی برای طراحی سایت حرفه ای با زبان های مختلف مثل php ، asp.net و …. می باشد ، mvc در واقه مخفف کلمه های model ، view، controller  می باشد ، با ما همراه باشد تا در ادامه به طور مختصر و مفید به توضیح این استاندارد بپردازیم.

کاربرد معماری mvc چیست و تا چقدر اهمیت دارد ؟

برای توضیح کامل کاربرد mvc و تاثیر آن با یک مثال این موضوع را توضیح خواهیم داد ، فرض کنید شما یک برنامه نویس تحت وب هستید و به سفارش فردی یک وب اپلیکیشن طراحی کرده اید که به وسیله آن گزارش عملکرد ماهیانه یک مجموعه را حساب و در قالب خروجی در سایت مذکور نشان خواهید داد ، حال فرض کنید بعد از گذشت  ۲ سال کارفرما از شما می خواهد که همین اطلاعات و یک سری اطلاعات دیگر را در قالب فرم ها و نمودار های جدیدی نمایش دهید ، اگر شما از استاندارد های کد نویسی استفاده نکرده باشید و در کد نویسی این سیستم به طور مستقیم با پایگاه داده ارتباط برقرار کرده باشید ایجاد تغیر در کد نویسی و اتصال دوباره به شیوه ای جدید زمان بر و سخت تر خواهد شد ، اما اگر در کد نویسی خود از استاندارد mvc استفاده کرده باشید به دلیل تفکیک تمامی بخش ها ( بخش سمت کاربر و سرور ) ایجاد تغیر در این سیستم راحت تر و سریع تر خواهد بود و دست برنامه نویس باز تر خواهد بود.

مفهوم اصلی mvc

کلمه mvc مخفف model ، view ، controller می باشد و وظیفه اصلی آن به زبان ساده و مختصر جدا کردن بخش های منطقی برنامه از بخش های سمت کاربر می باشد ، بدین ترتیب تمامی بخش های منطقی از سمت کاربر جدا شده و در نتیجه انجام تغییرات و توسعه دادن یک سایت یا یک سیستم تحت وب برای تیم برنامه نویسی بسیار راحت تر قابل انجام خواهد بود.

توضیح هر کدام از بخش ها :

model

این بخش یکی از اصلی ترین بخش ها در معماری سه لایه می باشد ، کار اصلی این بخش ارتباط با پایگاه داده ( php my admin ، sql server و….. ) می باشد مثل فراخوانی اطلاعات از جدول های دیتابیس یا خواندن اطلاعات از آن ها ، همچنین این بخش وظایف دیگری مثل چک کردن داده ها را ( جهت برسی صحت و درستی ) بر عهده دارد.

view

این بخش در واقع همان بخشی است که کاربر با آن سر و کار دارد ( بخش سمت کاربر ) ، وظیفه اصلی این بخش گرفتن اطلاعات از دوبخش model ، controller و نمایش آن ها در بخش سمت کاربر می باشد.

controller

همان طور که از نام این بخش پیداست این بخش کنترل کننده و واسط بین دوبخش model و view می باشد و وظیفه اصلی این بخش برقرای ارتباط بین بخش سمت کاربر و بخش سمت سرور می باشد.

موارد بالا توضیحات بسیار مختصری درباره معماری سه لایه بوده و صرفا برای آشنایی شما عزیزان با این مبحث می باشد ، سیستم mvc یک سیستم نسبتا جدید و پر کاربرد در جهان است که یادگیری آن کمک زیادی در اجرای بهتر پروژه هایتان خواهد کرد ، با تشکر فرآوان از شما بابت مطالعه این مطلب.

تیم طراحی سایت حرفه ای وب ترا تمامی پروژه های بسته طراحی سایت اختصاصی را مطابق با اصول معماری سه لایه یا همان mvc انجام می دهند و شما عزیزان در صورت نیاز به خدمات طراحی سایت می توانید فرم درخواست مشاوره رایگان برای طراحی سایت و یا سئو و بهینه سازی پر کرده تا متخصصین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.webtra.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر