موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش sql در سی شارپ

آموزش sql در سی شارپ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 10 اسفند 1399 ساعت 17:38

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

image-loader.gif

آموزش پایگاه داده SQL در سی شارپ به زبان ساده قسمت 1 : دنیای برنامه نویسی دنیایی زیبایی است و کسی در این رشته موفق تر است که از ابزار موجود بهینه استفاده کند و در کمترین زمان به بهترین محصول برسد.در برنامه های امروزی بدون بانک اطلاعاتی برنامه نویسی تقریباً غیر ممکن و بلا استفاده است زیرا تمام برنامه های امروزی دارای اطلاعات هستند و این اطلاعات برای همگان مهم و ضروری هستند.در ITPRO میخوام سری آموزش های SQL Server که یکی از بهترین پایگاه های داده اطلاعاتی دنیا می باشد را قرار دهم در این سری آموزش ها بیشتر با بانک اطلاعاتی Sql و زبان محبوب سی شارپ (ُ#C) کار خواهم کرد.ابتدا به معرفی سی شارپ و SQL میپردازیم سپس ایجاد یک بانک اطلاعاتی ، نحوه متصل نمودن بانک به سی شارپ و استفاده از آن می پردازیم. پس با TOSINSO همراه ما باشید

image-loader.gif

معرفی سی شارپ

#C: زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است.زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و است و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد. آخرین نسخه آن نسخه ۵٫۰ است که همزمان با دات‌نت ۴٫۵ در آگوست ۲۰۱۲ منتشر شد.

منبع:wikipedia

image-loader.gif

مایکروسافت با بهره گیری از بهترین IDE خود یعنی Visual Studio توانست بهترین ، جذاب ترین ، پرکاربرد ترین محصول در نوع خود را تولید کند با ویزوال استادیو میتوان برنامه های #J# ، F# ، C، ویژوال بیسیک ، ++C ، و WCF وWPF و Silvr Light و ShsrePoint و ... نوشت حتی با ویژوال استادیو میتوان Modeling Projects کار کرد که همان نوشتن زبان UML که اختصار (Unified Modeling Language)هست و از برنامه های rational rose که جهت کار با زبان مدل‌سازی یکپارچه می باشد استفاده کرد و خود ویزوال استادیو بسیار قوی در این زمینه ها میتواند کمک کند.برنامه نویسان قدیمی نیز نگران نباشند با این IDE میتوانند همانگونه که در قدیم کد میزدند همچنان ادامه دهند .

image-loader.gif

معرفی زبان SQL

منشا اصلی سی‌کوال به مقالهٔ سال ۱۹۷۰ ادگار کاد تحت عنوان «مدل رابطه‌ای داده‌ها برای بانک‌های بزرگ داده‌های اشتراکی باز می‌گردد و به آن زبان SEQUEL میگفتند.SQL مخفف عبارت Structured Query Language میباشد و به زبان جستجويي ساخت يافته معروف است و همچنین دارای استاندارد بین المللی می باشد ، وظیفه اصلی آن امکان اتصال و دسترسی به اطلاعات موجود در يک پايگاه داده را می دهد .زبان SQL Server میتواند برای يک پايگاه داده عمل جستجو و گزينش اطلاعات را انجام دهد و با توجه به سیاست کاری برنامه نویس میتواند بر روی اطلاعات ذخيره شده در پايگاه داده عملیات های Delete ، Save , Insert update و ... را انجام دهددر جدول زیر تاریخچه Release شدن SQL Server را مشاهده مینمایید.

image-loader.gif

تعریف های متداول در SQL Server

  • Table : همان جداول در sql هستند که مهمترين عناصر پايگاه داده هستند ، جداول برای ذخيره و نگهداری سازمان يافته اطلاعات مورد استفاده قرار می گيرند . Table ها یا همان جداول دارای سطر و ستون هستند و توسط يک نام منحصر (Uniq) به فرد در سطح برنامه شناسايي می شوند .
  • Record : به سطرهاي يک جدول رکورد ( Record ) میگویند.
  • Field: به هر يک از خانه های ستون يک جدول فيلد ( Field ) می گويند.
  • موجوديت یا Entity SQL : شی يا فردی در محيط پايگاه داده است که می خواهيم اطلاعات مربوط به آن را نگهداری کنيم .

نکته: هر رکورد مجموعه ای از اطلاعات طبقه بندی شده درباره يک موجوديت خاص است و هر فيلد يکی از خصوصيات آن موجوديت را به همراه مقدار آن مشخص می کند .

مثال : به طور مثال در محيط پايگاه داده دانشگاه ، انواع موجوديت ها عبارتند از : دانشجو ، درس ، استاد ، دانشگاه و ... هر فيلد در بر گيرنده يک صفت و ويژگی برای موجوديت می باشد ، که دارای 2 جزء اصلی است :

  • اسم صفت ( Attribute Name): نام صفت مورد نظر را تعيين می کند . برای مثال فيلد نام ، نام خانوادگی ، شماره دانشجويي و ... در جدول اطلاعات مربوط به دانشجو .
  • مقدار صفت(Attribute Value) :در برگيرنده مقدار برای صفت مورد نظر است . برای مثال مقدار " فرهاد" به عنوان مقدار برای فيلد نام و "خانلری" به عنوان مقدار برای فیلد نام خانوادگی
  • تعریف پرس و جو (Query ): برای ايجاد يک پرسش و جستجو در جدول و استخراج اطلاعات مورد نظر استفاده می شود . نتايج حاصل از يک Query در يک جدول موقت که دارای فيلد ها و سطر های واجد شرايط جستجو است ، نمايش داده می شود .

جهت دانلود دو ورژن آخر این نرم افزار پرقدرت به لینک های زیر از سایت مایکروسافت بروید

در بخش اول این سری از آموزش های SQL و #C، شما فرا خواهید گرفت چطور یک پایگاه داده با SQL Server در C# .NET ایجاد کنید. وقتی یک پایگاه داده ایجاد کردیم، می آموزیم که چطور رکوردهای آن را خوانده و در یک فرم نمایش دهید سپس یاد می گیریم چطور بین رکوردهای پایگاه داده جستجو کنیم و یا اینکه چطور رکوردهای جدید اضافه یا حذف و یا ویرایش کنیم.برای اینکه از نصب SQL Server Express در کامپیوتر خود اطمینان پیدا کنید به منوی start بروید و گزینه هایی که در تصویر زیر مشخص شده را پیدا کنید. اگر آنها را پیدا نکردید باید SQL Server Express را دانلود کنید.

image-loader.gif

اگر به هر مشکلی جهت نصب برخورد کردید و میخواستید ورژن Express رو دانلود کنید از وب سایت زیر اقدام کنید

www.microsoft.com/sql/editions/express/default.mspx

بعد از نصب SQL Server مطمئن شوید که در حالت اجرا است. در تصویر بالا روی پوشه Configuration Tools کلیک کنید تا گزینه هایی طبق تصویر زیر ظاهر شوند

image-loader.gif

روی SQL Server Configuration Manager کلیک کنید تا پنجره ای مانند زیر باز شود:

image-loader.gif

در سمت راست باید همانند تصویر فوق را باید دید. در غیر اینصورت روی هر کدام از آیتم ها راست کلیک کرده و Start را بزنید. حالا می توانید Configuration Manager را ببینید.در قسمت بعدی مقاله یاد خواهید گرفت که چطور یک پایگاه داده در سی شارپ و با استفاده از SQL Server Express ایجاد کنیم و چطور آن را مقدار دهی کنیم. با Itpro باشید جهت ادامه این سری از مطالب

نویسنده : فرهاد خانلری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر