موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تعرفه نظام صنفی رایانه 99

تعرفه نظام صنفی رایانه 99

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 11 اسفند 1399 ساعت 20:40

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان تعرفه نظام صنفی رایانه 99 را مطالعه خواهید کرد.

تعرفه نرخ پایه خدمات فناوری اطلاعات هر ساله توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور منتشر می شود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که تدوینگر سند تعرفه نرخ پایه خدمات فناوری اطلاعات است با تصویب آیین نامه هیات وزیران در سال ۱۳۸۳ و در اجرای ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه ای که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان بزرگترین تشکل مردم نهاد یا NGO در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در تلاش است تا مناسبات بخش خصوصی و دولت را در زمینه IT و ICT بهبود بخشد.

منابع مالی و درآمد ریالی سازمان نظام صنفی رایانه ای عبارتند از:

  • حق عضویت اعضای سازمان
  • فعالیت های کارشناسی و آموزشی
  • فروش نشریات
  • برگزاری سمینارها و نمایشگاه های ملی و بین المللی
  • دریافت بهای ارایه خدمات پژوهشی

تعرفه خدمات انفورماتیک سال ۹۹ در دو نسخه

تعرفه نرخ پایه خدمات انفورماتیک در سال ۱۳۹۹ در دو نوبت منتشر شد. نوبت اول اردیبهشت ماه سال ۹۹ و نوبت بعد در شهریور سال ۱۳۹۹ تعرفه نرخ پایه خدمات فناوری اطلاعات توسط سازمان نظام صنفی منتشر شد.

نسخه دوم تعرفه نرخ پایه خدمات فنی و تخصصی فناوری اطلاعات سال ۹۹

نسخه دوم تعرفه خدمات انفورماتیک در تاریخ ۲۲ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شد. در نسخه دوم نرخ خدمات فناوری اطلاعات با توجه به مصوبات شورای عالی کار و هیات وزیران در خصوص نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۹ موارد زیر مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت:

  • ضرایب مربوط به نحوه محاسبه نفر – ساعت
  • عناوین شغلی حوزه فناوری اطلاعات
  • تعریف شرایط و چارچوب ارائه خدمات پشتیبانی محصولات نرم‌افزاری و نحوه محاسبه آنها

در نسخه ۲ سند تعرفه خدمات انفورماتیک سعی شده تا منافع پیمانکار و کارفرما همزمان در نظر گرفته شود تا با تدوین یک سند قیمت خدمات فناوری اطلاعات بستر توسعه فعالیت های فنی و تخصصی در این صنعت فراهم شود.

نکته

نسخه جدید سند نرخ تعرفه خدمات انفورماتیک در ماه های آتی سال ۹۹ با توجه به نظرات کارشناسی کمیسیون های سازمان نظام صنفی رایانه ای به روز رسانی و در همین صفحه ارائه خواهد شد.

در نسخه ۲ تعرفه نرخ پایه خدمات انفورماتیک ۹۹ به چند نکته مهم اشاره شده است:

  • نرخ های اعلام شده در این سند مربوط به نحوه محاسبه هزینه ارائه خدمات توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات Service Provider است و نباید در محاسبه دستمزد نیروی انسانی استفاده شود.
  • در نسخه ۲ سال ۹۹ حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۹ بر اساس چند بار افزایش نرخ حقوق و دستمزد و آخرین اصلاحات مصوبات شورای عالی کار (مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ و ۱۳۹۹/۰۳/۳۱) و هیات وزیران (مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۱) اصلاح شده است.
  • طبق مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ میزان افزایش تعرفه خدمات فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۱٪ نسبت به سال ۱۳۹۸ تعین شد. بنابراین در این نسخه از سند تعرفه اکثر تعرفه ها عینا به میزان فوق افزایش یافته و به منظور سهولت در محاسبات گرد و رند شده است.
  • مواردی که تعرفه آن با عنوان تعرفه توافقی ذکر شده، می‌تواند بر اساس فهرست بهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صورت وجود، برآورد شود. این موارد در نسخه بعدی به صورت دقیق تری خواهند آمد.

دانلود نسخه دوم تعرفه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۹۹

برای دانلود نسخه ۲ فایل نرخ تعرفه خدمات پایه فناوری اطلاعات سال ۹۹ از این لینک استفاده کنید.

اصلاحات نسخه ۲ تعرفه نرخ پایه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک ۱۳۹۹

علی آذرکار، دبیر کارگروه تعرفه در شرح تغییرات اعمال شده در نسخه ۲ این سند به اعمال آخرین اصلاحات مصوبات شورای عالی کار و مصوبات هیات وزیران در خصوص نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۹، اصلاح ضرایب مربوط به نحوه محاسبه نفر-ساعت عناوین شغلی و تعریف شرایط و چارچوب ارائه خدمات پشتیبانی محصولات نرم‌افزاری و نحوه محاسبه آنها، اشاره داشت و اضافه کرد:

نقل قول

تلاش کارگروه تعرفه بر این بوده که در نسخه جدید سند، منافع کارفرما و پیمانکار تواماً لحاظ شود تا بتوان استفاده از این سند را در کل صنعت توسعه داد.

در این نسخه نسبت به نسخه قبلی که در اردیبهشت سال ۹۹ منتشر شد تغییرات و اصلاحات زیر اعمال شده است:

  • اصلاح حداقل هزینه پرسنل بر اساس بخشنامه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی
  • اصلاح ضرایب فصل ۲ بر اساس بازخوردهای اعضای سازمان و فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT
  • تدوین شرح خدمات پشتیبانی نرم افزار در فصل ۳
  • ارائه یک مثال نمونه برای محاسبه هزینه پشتیبانی نرم افزار در پیوست ب سند

نسخه اول تعرفه نرخ پایه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۹۹

نسخه اول تعرفه خدمات انفورماتیک در تاریخ ۰۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شد. در نسخه اول تعرفه سال ۹۹ فقط مبالغ پایه حقوق و دستمزد اعلامی (بر اساس بخشنامه شماره ۷۹۳۳ مورخ ۹۹/۰۱/۲۶ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) اصلاح شده است.

سازمان نظام صنفی رایانه ای نسخه اول تعرفه خدمات را با موضوع تعیین مبانی قیمت‌گذاری خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با مشارکت و همکاری کارشناسان رسمی رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات و عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران تدوین و در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۹۹ منتشر کرد.

در این سند نرخ خدمات نسبت به سال ۱۳۹۸ قریب به ۴۱٪ افزایش داشته است. این افزایش ناشی از تورم انباشته سال ۱۳۹۸ است. بیشترین ضرایب افزایش به ترتیب در حوزه های زیر رخ داده است:

  • افزایش نرخ پایه خدمات در حوزه امنیت
  • افزایش تعرفه نرخ خدمات حوزه شبکه و زیر ساخت
  • افزایش نرخ خدمات انفورماتیک در حوزه نرم افزار

دانلود نسخه اول فایل تعرفه خدمات انفورماتیک سال ۹۹

به منظور دانلود نسخه ۱ فایل نرخ تعرفه خدمات پایه فناوری اطلاعات سال ۹۹ از لینک زیر استفاده کنید.

تعرفه نرخ پایه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۹۸

پس از تصویب نرخ افزایش تعرفه خدمات تخصصی فناوری اطلاعات سال ۹۸ توسط شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای، نسخه اولیه سند تعرفه خدمات فناوری اطلاعات ۹۸ منتشر شد.

در این سند نرخ خدمات مندرج در سند تعرفه خدمات انفورماتیک ۹۷ به میزان ۳۶٪ افزایش یافته و برخی خدمات جدید در حوزه شبکه و مرکز داده به آن اضافه شده است.

این سند بیشتر شامل تعرفه خدمات حوزه سخت افزار، نرم افزار، شبکه و دیتاسنتر است. اما در ماههای پیش رو نسخه های دیگری نیز از آن منتشر می شود که حوزه نرم افزار را نیز به شکل کامل تری پوشش خواهد داد.

دانلود نسخه اول سند تعرفه نرخ پایه خدمات انفورماتیک ۹۸

نسخه ۱ این سند تعرفه در خرداد ۱۳۹۸ توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای منتشر شد. به منظور دانلود آن میتوانید از لینک زیر استفاده کنید.

نرخ پایه خدمات فناوری اطلاعات سال ۹۷

 در سند تعرفه خدمات کامپیوتری سال ۹۷ کلیه قیمت ها نسبت به سال ۱۳۹۶ با ۱۹.۵٪ افزایش محاسبه و منظور شده اند. به این منظور لازم است تا کلیه تعرفه های منتشر نشده در این سند را با همین میزان افزایش اعمال و منظور کنید.

مدل جدید محاسبات قیمت و نرخ خدمات پایه فنی تخصصی انفورماتیک از سال ۱۳۹۷

مدل جدید تعیین قیمت که تدوین آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شده دارای ویژگی های زیر است:

  • تمرکز بر محاسبه پارامتریک تعرفه مربوط به نیروی انسانی نفر – ماه
  • پارامتریک بودن مدل با پارامترهای روشن و مشخص
  • شفافیت و قابلیت توجیه فنی تعرفه ها برای کارفرما
  • لحاظ کردن دارایی های نا مشهود
  • مشخص شدن عناوین شغلی مشخص و ارزش گذاری کار افراد بر اساس عناوین شغلی

هزینه هایی که در این مدل برای نفر – ماه هر عنوان شغلی، محاسبه شده صرفا به منظور قیمت گذاری پروژه ‏ها استفاده خواهند شد. همچنین لحاظ کردن دارایی های نا مشهود از ویژگی های برجسته این مدل است. نکته مهم درباره این مدل این است که در سند منتشر شده عناوین شغلی مشخص و کار افراد بر این اساس ارزش گذاری شده است.

دانلود فایل تعرفه خدمات انفورماتیک سال ۹۷

به منظور دانلود فایل تعرفه خدمات فناوری اطلاعات سال ۱۳۹۷ از لینک زیر استفاده کنید.

تعرفه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۹۶

تعرفه خدمات انفورماتیک سال ۱۳۹۶ در حالی منتشر شد که قریب به ۳ سال از الگوی تدوین نرخ جدید گذشته بود. فهرست بهای خدمات انفورماتیک برای ششمین نسخه خود در سال ۱۳۹۶ حاوی فهرست خدمات فناوری اطلاعات در ۷ بخش مختلف بود.

این سند تعرفه در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای طرح و در ابتدای سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

در این سند مبنای تمام محاسبات حقوق پایه اعلام شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی برای سال ۱۳۹۶ بود. در این تعرفه هزینه پایه دستمزد یک ساعت تقریبا ۹۵۰۰ تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ هزینه پایه معادل حداقل حقوق قانون کار به ازای هر نفر ساعت کار مفید ۲۹۸۰۰ تومان تعیین شده بود.

دانلود فایل تعرفه بهای خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۱۳۹۶

برای دانلود فایل سند تعرفه سال ۱۳۹۶ میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

تعرفه نرخ پایه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک سال ۱۳۹۵

بهای خدمات فنی تخصصی انفورماتیک یا هزینه تمام شده خدمات فناوری اطلاعات در سال ۹۵ در نیمه اول این سال توسط سازمان نظام صنفی و با فرمت جدید تعرفه ها منتشر شد.

در این سند مبنای تمام محاسبات، حقوق پایه اعلام شده داز سوی وزارت کار و امور اجتماعی برای سال ۱۳۹۵ بود. هدف از تهیه این فهرست بهای خدمات کامپیوتری محاسبه نرخ پایه یک نفر ساعت کار انجام شده تحت پوشش یک واحد صنفی با احتساب سربارهای مستقیم حقوق و دستمز روی نرخ پایه حقوق یک کارگر ساده بود.

دانلود تعرفه خدمات کامپیوتری سال ۹۵

بهای خدمات کامپیوتری سال ۱۳۹۵ از این قسمت قابل دانلود است. به منظور دانلود فایل PDF فهرست بهای خدمات انفورماتیک سال ۹۵ از طریق لینک زیر اقدام کنید.

تاریخچه و سابقه انتشار سند تعرفه نرخ پایه خدمات فناوری اطلاعات

سازمان نظام صنفی رایانه ای برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ اقدام به انتشار نرخ نامه خدمات انفورماتیک کرد. از سال ۱۳۸۹ این سند به منظور شفاف سازی فضای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ICT به صورت سالانه تدوین و منتشر شده است.

در اولین نسخه تعرفه ها که در سال ۱۳۸۹ ارائه شد، ۳۴۱ نوع خدمت شناسایی و قیمت گذاری و در نهایت منتشر شد.

این تعرفه ها طی سالهای پیاپی با همکاری و تلاش فعالین صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و متخصصین رسته های مختلف نظامهای استانی به ویژه اعضای کمیسیون ساماندهی و نظم بخشی بازار سازمان نظام صنفی رایانه ای و به همت کارگروه تعرفه، تا کنون به شکل مستمری منتشر و به روز شده است. دبیر کارگروه تعرفه سید علی آذرکار است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: pmpr.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر