موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش پایتون

آموزش پایتون

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 24 مهر 1400 ساعت 09:08

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان آموزش پایتون را مطالعه خواهید کرد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در دوره آموزش پایتون که برای شما فراهم شده است، تمامی مباحثی که شما برای شروع و ورود به برنامه‌نویسی با زبان پایتون نیاز دارید را پوشش داده است. در این آموزش پایتون شما با مفاهیم و دستورات مختلف زبان پایتون آشنا می‌شوید، تمرین‌ها و پروژه‌های مختلفی را انجام می‌دهید و پس از اتمام دوره می‌توانید تا در زمینه‌ای که مد نظرتون است، شروع به فعالیت کنید. این دوره به حدی روان و ساده مطرح شده است که حتی اگر کودکان هم قصد یادگیری زبان پایتون را داشته باشند، به راحتی می‌توانند با دیدن دوره آموزش پایتون این زبان را فرا بگیرند و وارد دنیای جذاب برنامه‌نویسی شوند. اگر تصمیم ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارید. 

سرفصل‌های دوره آموزش پایتون مقدماتی

تالار گفت‌وگو

مدرس دوره

15167185895299823_0A9BCL3.jpg جادی میرمیرانی

جادی به معنای حقیقی کلمه، یک گیک و یک هکر است، البته منظور از هکر، دزدی پسورد و ایمیل مردم نیست! بلکه به معنی عشق به دانستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی هست که می‌بینم و می‌شنویم. جادی بیشتر از ۲۰ سال است که به صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی می‌کند و تجربیات زیادی در این زمینه داره و در شرکت‌های بزرگی مثل نوکیا و مبین‌نت تجربه کاری موفق داشته است. کمتر کسی وجود داره که در زمینه فنی مرتبط با وب فعالیت داشته باشد و جادی میرمیرانی را نشناسد.

  • جادی

بعید است کسی در حوزه کامپیوتر فعال باشد و نام جادی را نشنیده باشد. جادی یک انسان پرانرژی و همه‌فن‌حریف است که با برخورداری از علم و تجربه بالا در زمینه برنامه‌نویسی، داده‌کاوی و... فعالیت می‌کند. او کارشناسی برق گرایش مخابرات و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دارد.

این تفاوت و تنوع در زمینه‌های کار او هم به چشم می‌خورد. شاید او را با ویدیوها و پادکست‌های جذاب با موضوعات متفاوت بشناسید و شاید نام او به‌عنوان برنامه‌نویس به گوش شما خورده باشد. جادی بیست سال سابقه برنامه‌نویسی دارد و علاقه اصلی او لینوکس و شبکه است. بخش مهمی از محبوبیت جادی به دوره‌های آموزشی او مربوط می‌شود. او در این دوره‌ها مطالب را به شکلی جذاب و متفاوت ارائه می‌کند. از معروف‌ترین دوره‌های او می‌توان به دوره لینوکس و دوره برنامه‌نویسی پایتون اشاره کرد. 

  • جادی کیست

پاسخ به این سوال کار راحتی نیست. خصوصا وقتی نام او را در گوگل جستجو کنیم و فعالیت‌های گسترده و متنوع او در زمینه‌های مختلف را ببینیم. جادی میرمیرانی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی به اتمام رسانید. اما زمینه اصلی کاری او مربوط به علوم و مهندسی کامپیوتر است. او معتقد است نباید در زندگی تک‌بعدی پیش رفت و باید همیشه گزینه‌های زیادی را روی میز داشت. نگاه گذرایی به رزومه جادی به ما نشان می‌دهد که او تا چه حد به این حرف خود پایبند بوده است. جادی علاقه زیادی به نشر دادن اطلاعات و انتقال تجربیات خود به دیگران دارد. با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت می‌توانید پادکست‌ها، ویدیوها و مقالات آموزشی او را در مورد موضوعات مختلف ببینید. 

متد آموزشی جادی چگونه است؟

جادی دانش خود را از تجربه به دست آورده است. او به علاقه‌مندان تازه‌کار برنامه‌نویسی هم توصیه می‌کند، همین امروز زبان مورد نظر را نصب کرده و شروع به گشت‌وگذار و تست آن بپردازند. از نظر جادی برخوردن به مسائل مختلف و پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها بهترین راه یادگیری است. برای همین است که در دوره‌هایش به هیچ کتاب و جزوه‌ای وابسته نیست و پس از ارائه مطالب مستقیم به سراغ حل مثال‌های عملی و تمرین‌های تعاملی می‌رود.

  • دوره آموزش پایتون جادی


زبان برنامه‌نویسی پایتون در دنیای امروز به یکی از بهترین و محبوب‌ترین زبان‌ها تبدیل شده است. این زبان می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از داده‌کاوی تا برنامه‌نویسی وب کاربرد داشته باشد. کتابخانه‌های گسترده و متنوع پایتون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که در زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتر و داده فعالیت کند.  به همین دلیل دوره‌های پایتون علاقه‌مندان پرشماری دارند.

در حال حاضر با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید ده‌ها دوره پایتون مختلف پیدا کنید. اما دوره آموزش پایتون جادی با دوره‌های دیگر متفاوت است. چرا که جادی حدود 20 سال تجربه در زمینه برنامه‌نویسی دارد. همچنین با سر زدن به وبلاگ و صفحات شبکه‌های اجتماعی او، می‌توانید توانایی بالای او در برقراری ارتباط و انتقال مطالب را ببینید. این‌ها را اضافه کنید به تمرین‌های تعاملی و پروژه‌های واقعی که فهم شما را از مطالب عمیق‌تر کرده و شما را برای حضور در بازار کار و حل مسائل واقعی آماده می‌کنند. تمام کسانی که علاقه‌مند به یادگیری پایتون هستند، می‌توانند از این دوره استفاده کنند. سرفصل‌های این دوره عبارتند از:

  • فصل اول: برنامه‌نویسی پایتون
  • فصل دوم: حلقه های تکرار و تابع در پایتون
  • فصل سوم: ساختارهای داده در پایتون
  • فصل چهارم: کتابخانه ها در پایتون
  • فصل پنجم: کار با فایل در پایتون
  • فصل ششم: پروژه پایان دوره

دوره پایتون پیشرفته جادی

در این دوره مباحث آموزشی دوره مقدماتی ادامه پیدا کرده و مباحثی مثل شی‌گرایی در پایتون مورد بررسی قرار می‌گیرند. با شرکت در این دوره می‌توانید بخش‌های مهمی از برنامه‌نویسی پیشرفته پایتون مثل کار با دیتابیس و Web Scraping را یاد بگیرید و به یک برنامه‌نویس وب تبدیل شوید. همچنین در این دوره کار با وب‌سرویس یا API از طریق پایتون به شما آموزش داده می‌شود؛ تکنیکی که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین ترندهای دنیای برنامه‌نویسی است.

  • دوره Lpic جادی

آموزش‌های جادی زمینه‌های مختلفی را در میان علوم کامپیوتر در بر می‌گیرند. یکی از این زمینه‌ها مدیر سیستمی لینوکس یا lpic است. این دوره برای تمام کسانی که علاقه یا نیاز به کار با سرور یا مدیریت سیستم از طریق لینوکس دارند کاربردی خواهد بود. جادی lpic را با روشی نوین آموزش داده و شما را آماده شرکت در آزمون‌های lpic101 و lpic102 خواهد کرد. برای دانلود lpic1 جادی روی این لینک کلیک کنید. 

  • دوره آموزش لینوکس جادی

جادی به لینوکس علاقه ویژه‌ای دارد. به گفته خودش لینوکس سیستم‌عاملی است که به کاربرانش اجازه می‌دهد خیلی مستقیم‌تر به اینترنت متصل شوند. جادی می‌گوید «تقریبا تمام اینترنتی که می‌شناسیم و تمام سرویس‌های مهم دنیا بر پایه لینوکس کار می‌کنند. کسی که به لینوکس مسلط باشد، درک دقیق‌تری از ساختار کاری اینترنت دارد» و اضافه می‌کند «یادگیری سیستم‌عاملی که همه سوپرکامپیوترهای دنیا و بخش عظیمی از اینترنت روی آن کار می‌کنند بدون شک برای مهندس کامپیوتر مفید است».

او همچنین به تمام علاقه‌مندان لینوکس توصیه می‌کند بدون اتلاف وقت آن را نصب کرده و شروع به تست کردن قابلیت‌های آن و پیدا کردن راه حل کنند. در وبلاگ جادی (منوی سمت چپ) می‌توانید از بخش «راهنماهای شروع» شیوه نصب و راه‌اندازی لینوکس را ببینید. مطالب آموزشی به‌همراه تمرینات تعاملی و پروژه‌های عملی در دوره لینوکس جادی مکتب‌خونه به شما ارائه خواهد شد.

  • دوره آموزش گیت هاب جادی

GIT ابزاری است که کار با آن یک مهارت مهم برای برنامه‌نویسان امروزی به حساب می‌آید. در دوره آموزش گیت جادی ابتدا مفهوم گیت به عنوان سیستم کنترل نسخه مورد بررسی قرار گرفته و سپس طرز کار با دو گیت معروف یعنی گیت‌هاب و گیت لب به شما آموزش داده می‌شود. کارهایی از قبیل ساخت انشعاب یا شاخه، ادغام چند تکه کد، مشارکت در یک پروژه متن باز و تمام مباحثی که تسلط شما را به کار با گیت بهبود خواهند بخشید. 

  • دوره آموزش جنگو جادی

جنگو یک فریم‌ورک یا چارچوب محبوب برای توسعه نرم‌افزارهای تحت وب (Web Application) است. در حال حاضر بسیاری از برندهای دیجیتال به توسعه نرم‌افزار تحت وب نیاز داشته و تقاضای بالایی برای آن در بازار کار وجود دارد. برای همین شرکت در دوره آموزش جنگو جادی و تسلط به مواردی مثل اصول معماری، چارچوب برنامه‌نویسی وب و نصب و راه‌اندازی ابزارهای جنگو به شما کمک می‌کند در راه رسیدن به یک شغل مناسب قدم بردارید. 

  • دوره بلاک چین و بیت کوین جادی

جادی بیت کوین و بلاک چین را به طور کامل در این دوره آموزش می‌دهد. مهم‌ترین امتیاز این دوره، تدریس مباحث مربوط به بلاکچین و بیت کوین بر اساس سرفصل‌های دانشگاه پرینستون است. در این دوره بلاک چین از نظر فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و تکنولوژی پشت بیت کوین به شما معرفی می‌شود. خود جادی می‌گوید هدف این دوره پول درآوردن نیست بلکه آشنایی با تکنولوژی است. 

  • شخصیت جادی چگونه است؟

شخصیت جادی را شاید بتوانید از چهره همیشه خندان او تشخیص دهید. در بسیاری از جاها او خود را «برنامه‌نویس خوشحال، هکر خندون» معرفی می‌کند. او نه تنها خود شخصیتی آزاد، رها و مثبت‌اندیش دارد بلکه معمولا مخاطبانش را هم به این سبک زندگی دعوت می‌کند. شاید مهم‌ترین علت شاد بودن و رضایت از زندگی او این است که وقتش را صرف کاری می‌کند که از آن لذت می‌برد. به گفته خودش، او همیشه خوشحال است. و اگر تنها یک توصیه بخواهد به انسان‌ها بکند، آن این است که «آدم‌ها باید روی چیزهایی کار کنند که از آن لذت می‌برند و با حوصله به پیش بروند. آن‌ها نباید سعی کنند که یک‌باره به پله آخر بپرند و از همه مهم‌تر اینکه شاد باشند». 

  • چرا جادی وارد دنیای برنامه‌نویسی شد؟

جادی علت ورود خود به دنیای برنامه‌نویسی را خانواده و علاقه شخصی می‌داند. او از بچگی با کامپیوترها بزرگ شده است. او در خاطراتش تعریف می‌کند که ایده استفاده از کامپیوترها توسط یکی از اعضای فامیل مطرح شده است. بدین ترتیب او در 6 سالگی صاحب اولین کامیپوتر قابل برنامه‌نویسی شده است. از او از همان ابتدا تا دوران راهنمایی با زبان C# کار می‌کرده و این کار به یک فعالیت لذت‌بخش برای او تبدیل شده بوده است. دوران دبیرستان جادی با ورود اولین شبکه‌های کامپیوتر به ایران همزمان بوده است. بنابراین او در این دوران با گروهی از آدم‌های مشابه آشنا شده و اینگونه وارد دنیای لینوکس می‌شود.

  • ارتباط جادی با جامعه شناسی چیست

امیرعماد میرمیرانی، با نام مستعار جادی، فوق لیسانس خود را در رشته جامعه شناسی گذرانده است. او همیشه از اینکه یک فرد صرفا فنی دیده شود، گریزان بوده است. از نظر او اهمیت بحث‌های فلسفی، انسانی، اجتماعی و غیره دست کمی از بحث‌های فنی ندارند، چه بسا که بسیار پراهمیت‌تر هم می‌توانند باشند. جادی معتقد است بحث‌های فنی را می‌توان در هر کتابی یافت و همواره یک جواب درست برای آن‌ها وجود دارد. اما دیدگاه انسان دقیقا همان چیزی است که زندگی او را تعیین می‌کند. به همین دلیل است که او علاوه بر برنامه‌نویسی، در حوزه جامعه شناسی هم فعالیت داشته و خود را جامعه شناس معرفی می‌کند.

  • جادی چه کتاب‌ها و مقالاتی را منتشر کرده است

جادی میرمیرانی مقالات زیادی را در حوزه برنامه‌نویسی، فناوری اطلاعات، مخابرات و به طور کلی تکنولوژی‌های روز دنیا در صفحات مختلف خود منتشر کرده است. او همچنین کتابی تحت عنوان «فقط برای تفریح: داستان یک انقلاب اتفاقی» اثر لینوس توروالدز ترجمه کرده است. لینوس توروالدز خالق هسته لینوکس است. در این کتاب می‌توانید با زندگی این شخص مهم آشنا شوید. به علاوه، داستان نوشته شدن لینوکس و همچنین نظرات لینوس درمورد جنبش نرم‌افزار آزاد را می‌توانید بخوانید. ترجمه شیوای جادی محتوای جذاب کتاب را دلنشین‌تر کرده است؛ به گونه‌ای که ممکن است تا وقتی کتاب را تمام نکرده‌اید، از آن نتوانید دست بکشید.

کتاب دیگری که جدیدا جادی آن را ترجمه و در اینترنت منتشر کرده است، «اسنو کرش» نام دارد. البته هنوز نسخه چاپی یا ایبوک آن آماده نشده است. از نظر جادی، اسنو کرش یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در تاریخ کتاب‌های آینده‌نگر است که مفاهیم زیادی را به درستی پیش‌بینی کرده و ژانر پست سایبرپانک آن جذابیت‌های زیادی به داستان افزوده است.

  • پادکست جادی

جادی پادکست خود را تحت عنوان «رادیو گیک» در پلتفرم‌های از سال 91  مختلف منتشر می‌کند. او در این پادکست به مسائل مختلف مربوط به تکنولوژی و فناوری از سراسر دنیا می‌پردازد. کانال تلگرام رادیو گیک در حال حاضر بیش از 16 هزار دنبال ‌کننده دارد. 

جادی به عنوان یک گیک واقعی و آزاد که اتفاقا دیدگاه زیبایی به زندگی و جامعه دارد، پادکست‌هایی در ارتباط با تکنولوژی منتشر می‌کند. جادی معتقد است رادیو گیک یک ایستگاه رادیویی نیست؛ بلکه یک حرکتگاه رادیویی است. این رادیو برای کسانی مناسب است که به تکنولوژی فراتر از سیستم‌های مد روز و قیمت آن‌ها می‌نگرند و در این میان، دغدغه‌های جامعه برایشان اهمیت بیشتری دارد. شعار جادی در این مورد این است: «رادیو گیک برای گیک‌های سرگردان در تقاطع جامعه و تکنولوژی. :) »

  • نظر جادی در مورد شروع برنامه‌نویسی چیست

اول از همه باید بگوییم هیچ‌گاه برنامه نوشتن به یک زبان خاص را با یاد گرفتن برنامه‌نویسی اشتباه نگیرید. این اشتباهی است که اکثر برنامه‌نویس‌های تازه‌کار مرتکب آن می‌شوند. جادی معتقد است که او برنامه‌نویسی را بلد است و در نتیجه اینکه به چه زبانی می‌نویسد، اهمیتی ندارد.

همانطور که گفتیم جادی اصل زندگی را لذت و خوشحالی می‌داند. بنابراین او توصیه می‌کند از پایه و با حوصله شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کنید و چیزی را انتخاب کنید از آن لذت ببرید. بعد از اینکه کمی پیش رفتید، می‌توانید شروع به خواندن سورس پروژه‌های آزاد کنید. حتی از یک جایی به بعد می‌توانید در انجام آن پروژه مشارت کنید. بدین ترتیب هم می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش دهید و هم با دیدن نمونه کارهای خوب، خوب کار کردن را می‌آموزید. این روند در نهایت یک رزومه پربار را برایتان به ارمغان می‌آورد.

جادی معتقد است که اگر می‌خواهید به یک برنامه‌نویس شناس تبدیل شوید، باید مشارکت کنید. مطالبی که یاد می‌گیرید را به دیگران آموزش دهید. تغییرات مثبتی در کدهای دیگران انجام دهید، باگ‌ها را حل کنید و تا جایی که می‌توانید به جامعه چیزهای مفید تحویل دهید. بدین ترتیب علاوه‌بر اینکه شناخته می‌شوید، تجربه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه کسب می‌کنید.

اطلاعات بیشتر

پیش‌نیاز‌های دوره آموزش پایتون مقدماتی

تلاش شده تا در این دوره، آموزش به صورتی باشد تا اصول کلی و پایه‌ای برنامه‌نویسی، در قالب یک زبان آموزش داده شود.
بنابراین، این دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد و تمامی علاقه‌مندان (حتی اگر سابقه‌ای نداشته باشند)، می‌توانند از این دوره بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های دوره آموزش پایتون مقدماتی

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

تمرین‌ها و پروژه‌های شما در این دوره به صورت آنلاین و خودکار ارزیابی شده و‌ در عرض چند دقیقه بازخوردهای آن را دریافت می‌کنید.

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد. 

مشاهده اطلاعات بیشتر

نظرات  (144 نظر)

سوالات پرتکرار

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا وشی گراست که برای توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ و وب استفاده میشود. همچنین از این زبان برای انجام محاسبات علمی پیجیده و محاسبات عددی استفاده میشود.

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان چندمنظوره است که به کمک آن میتوان برنامه های دسکتاپ، برنامه ها تحت وب (به کمک فریمورک جنگو)، اپلیکیشن موبایل (به کمک فریمورک kivy) طراحی کرد.همچنین این زبان برای انجام محاسبات قدرتمند بوده و جزو زبان های محبوب دور حوزه datascience و محاسبات عددی است.

در مرحله اول باید syntax ها و قواعد زبان برنامه نویسی پایتون را به کمک منابع ویدئویی یا کتاب ها یاد بگیریم. سپس برای تثبیت مطالب نیاز به انجام یک پروژه و اجرای مباحث آموخته شده داریم که میتوان کدهای موجود در اینترنت و منابع دیگر را مطالعه و بازنویسی کرد و در مرحله بعد در پروژه های آپن سورس مشارکت کرد

خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

پس از صدور گواهی نامه، نسخه الکترونیکی گواهی نامه در اختیار شما قرار می گیرد. در صورت درخواست شما، نسخه فیزیکی گواهی نامه نیز می تواند برای شما ارسال شود. هزینه ارسال بر عهده کاربر خواهد بود.

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

قبل از آموزش پایتون و یادگیری آن باید بدانیم که سال ۱۹۹۱ که پایتون (python) عرضه شد، به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی رده پایین شناخته می‌شد. پایتون یک زبان متن باز و رایگان می‌باشد. این زبان برنامه‌نویسی توسط PSF یا بنیاد نرم افزار پایتون اداره می‌شود. با این حال برنامه‌نویس این توانایی را دارد که از برنامه‌های متن بسته نیز استفاده نماید. پایتون زبانی می‌باشد که تنها برای نوشتن یک سری کد اتوماسیون معمولی استفاده می‌شد، اما طی مرور زمان، برنامه‌نویسان درک بهتری نسبت به این زبان پیدا کردند. این درک بهتر، باعث شده که پایتون حالا به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی روز تبدیل شود که مدام در حال پیشرفت است. زبان پایتون در نسخه‌های مختلف 2x و 3x وجود دارد. بین این دو نسخه‌ تفاوت‌هایی در عملکرد و دستورات مورد استفاده وجود دارد. در حال حاضر اکثر برنامه‌نویسان از نسخه 3x که قابلیت‌ها و عملکردی بهتری دارد استفاده می‌کنند.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پویا و شی‌گرا می‌باشد و می‌تواند حافظه را به طور خودکار مدیریت نماید. زبان برنامه‌ نویسی پایتون تا حدودی شبیه به زبان‌های برنامه‌نویسی TCL, PERL, RUBY میباشد. تفاوتی که زبان C با پایتون دارد، این است که پایتون آزاد سازی حافظه را به صورت خودکار انجام می‌دهد. به دلیل اینکه نوشتار پویایی دارد و به زبان انسان نزدیک است، در بین تمامی زبان‌ها بسیار محبوب است و عملکرد آن به راحتی قابل درک می‌باشد. قابل درک و ساده بودن زبان پایتون به گونه‌ای می‌باشد که هر فردی در هر سنی، به سادگی می‌تواند این زبان را فراگیرد و متناسب با نیاز خود از آن استفاده کند. ساده بودن پایتون تنها دلیل محبوبیت آن نمی‌باشد، بلکه کاربردهای بسیار زیاد آن در زمینه‌های طراحی وب، تحلیل داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، بلاکچین و وب اسکرپینگ و کاربردهای بسیار دیگر، موجب شده است تا زبان پایتون در سال 2019 به دومین زبان محبوب دنیا تبدیل شود.

مفسر پایتون به صورت باینری می‌باشد و تمامی منابع آن نیز به صورت رایگان در دسترس همه می‌باشد. عدم انحصار و رایگان بودن منابع این زبان موجب شده است تا افراد با کمترین هزینه بتوانند برنامه‌های سطح بالا را توسعه دهند. مزیت‌های پایتون بسیار زیاد است و وجود کتابخانه‌های مختلف و پر تعداد برای این زبان، بر قابلیت‌ها و استفاده بیشتر از این زبان افزوده است. کتابخانه‌ها در پایتون موجب شده‌اند تا در کنار حفظ سادگی زبان پایتون، بتوان از دستورات و کدهای تعریف شده در کتابخانه‌های این زبان، تنها با دستورات ساده در داخل پروژه‌ای دیگر استفاده کرد، این مساله موجب عملکرد بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ها در زبان پایتون می‌شود. این ویژگی موجب شده است تا پایتون یک زبان ماژولار باشد و افراد با نصب پکیج‌های مورد نیاز خود به صورت آزاد در اختیار عموم قرار گرفته است، از قابلیت‌های پکیج‌ها در پروژه‌های خود بهره ببرند. در دوره آموزش پایتون تمامی این نکات گفته شده و شما با یادگیری آن می توانید از پایتون به راحتی استفاده کنید.

به طور کلی ویژگی‌های زبان پایتون شامل موارد زیر که در دوره آموزش پایتون نیز به آن اشاره می‌شود:

  • پایتون به دلیل علائم و سینتکس‌های مشخص باعث شده است تا علاوه بر خوانایی بالا، به زبان انسان نیز نزدیک باشد و یک زبان سطح بالا محسوب شود.
  • پایتون زبان ساده و قابل فهمی می‌باشد. این زبان علاوه بر دو ویژگی ذکر شده، بسیار سبک هم می‌باشد و به همین دلیل به راحتی می‌توان برنامه‌ها را اجرا کرد. به دلیل سادگی و سبک بودن پایتون، این زبان برای ساخت نمونه‌های اولیه که در زمان سریعتر و هزینه کمتر نیاز است تا انجام شوند، بسیار کاربردی و مناسب می‌باشد.
  • پایتون دارای کتابخانه‌های استاندارد بسیاری می‌باشد که هر کی از کتابخانه‌ها عملکرد و کاربرد خود را دارند که این مساله موجب می‌شود تا بدون نیاز به کدنویسی اولیه و یا طراحی از پایه، بتوان از این زبان برای همگان سازی با وب، جست و جو در متن و یا حتی ویرایش فایل‌ها استفاده کرد.
  • پایتون را به سادگی و در کمترین زمان می‌توان راه اندازی کرد و این مساله در کنار حالت تعاملی آن موجب می‌شود تا برای نوشتن نرم افزاهای سبک و یا تست کردن قسمت‌های کوتاهی از کد بسیار مناسب و کاربردی باشد. نصب و استفاده از محیط پایتون در تمامی سیستم‌ عامل‌ها (ویندوز، لینوکس، مک) بسیار ساده و سریع صورت می‌گیرد.
  • زبان پایتون را می‌توان با استفاده از قابلیت ماژولار بودن، توسعه داد و ماژول‌های جدید به آن اضافه کرد که منجر به افزایش قابلیت‌های زبان برنامه در نوشتن برنامه‌ها و پروژه‌ها می‌شود.
  • از پایتون در هر سیستم عاملی می‌توان استفاده کرد و به راحتی و با نصب پکیج‌های آن می‌توان از این زبان در سیستم‌ عامل مورد نظر استفاده کرد. این قابلیت موجب می‌شود تا مهاجرت از سیستم عاملی به سیستم عامل دیگر برای برنامه نویسان پایتون به سادگی صورت گیرد.
  • پایتون یک زبان رایگان و در دسترس عموم می‌باشد. از این زبان به راحتی و بدون هیچ محدودیت و هزینه‌ای می‌توان استفاده نمود و با استفاده از کتابخانه‌ها و ماژول‌های توسعه داده شده برای آن، می‌توان برنامه‌های کوچک و بزرگ را با آن طراحی کرد.

زبان پایتون در کنار زبان R از جمله زبان‌های پرطرفدار در دنیای تحلیل داده است. شما با استفاده از کتابخانه‌های مختلفی که برای این زبان در زمینه کار با داده‌ها وجود دارد، می‌توانید حجم بزرگی از اطلاعات را پردازش و تحلیل کنید و در کنار تحلیل داده‌ها با استفاده از یادگیری ماشین و یا هوش مصنوعی می‌توانید داده‌های جدید را پیش‌بینی و یا بهینه‌سازی کنید. کتابخانه‌ها مختلفی همچون sklearn، Scipy، Numpy، Pandas و Matplotlib از جمله کتابخانه‌های اساسی و پایه‌ای در زمینه تحلیل داده می‌باشند. در زمینه یادگیری ماشین نیز کتابخانه‌های متنوعی از جمله Scikit-learn و TensorFlow وجود دارند که هر کدوم متناسب با کابرد و نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچین از آموزش پایتون در زمینه پردازش تصویر نیز می‌توان استفاده کرد. شما با استفاده از پایتون می‌توانید برنامه‌ای توسعه دهید که با مشاهده صورت شما تشخیص دهد که در حال حاضر شما چه حسی دارید و یا هزاران برنامه و کاربرد مختلف با استفاده از این زبان و کتابخانه‌های آن طراحی کنید، اما کاربرد پایتون تنها به موارد بالا ختم نمی‌شود. شما با استفاده از آموزش پایتون می‌توانید هر نوع اطلاعاتی که مورد نیازتان است را از سایت دلخواهتان استخراج کنید که به این عمل وب اسکرپینگ می‌گویند. شما بدین وسیله می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را از سراسر وب جمع‌‌آوری کنید و سپس با استفاده از تحلیل داده ویا یادگیری ماشین بر روی اطلاعات بدست آمده، از اطلاعات جمع‌آوری شده استفاده کنید. پایتون کاربردش تنها به تحلیل داده‌ها ختم نمی‌شود و وارد دنیای داده هم شده است. بلاکچین فناوری جدیدی می‌باشد که پس از معرفی بیت‌کوین مورد توجه قرار گرفت و امروزه شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، ماکروسافت و IBM بر روی آن تحقیق می‌کنند. جالب است بدانید که پایتون نیز در اینجا کاربرد دارد و شما با استفاده از پایتون می‌توانید بلاکچین مورد نیاز خود را پیاده کنید. دنیای کاربردهای پایتون به همین جا ختم نمی‌شود و پایتون وارد دنیای طراحی سایت نیز شده است. جنگو، فریمورکی می‌باشد که با پایتون نوشته شده است و در سمت سرور و یا اصطلاحا بک-اند سایت، کاربرد دارد. شما با استفاده از پایتون و فریمورک جنگو می‌توانید، بخش سرور و بک-اند یک سایت را به راحتی طراحی کنید. استفاده از این فریمورک به لطف سادگی و محبوبیت پایتون، روز به روز در حال افزایش می‌باشد. در کنار فریمورک‌ها در حوزه وب، پایتون در زمینه میکرو فریمورک‌ها همچون flast و سیستم‌های مدیریت محتوای پیشرفته همچون django-CMS نیز استفاده می‌شود.

شما با پایتون می‌توانید رابط‌های گرافیکی و برنامه‌های دسکتاپ نیز طراحی کنید. کتابخانه Tkinter مخصوص این مساله برای پایتون کدنویسی شده است. علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از python بازی نیز طراحی کنید. با استفاده از کتابخانه pygame این قابلیت برای شما به وجود خواهد داشت که بتوانید بازی خود را طراحی کنید. پایتون در حوزه تست نرم‌افزارها و یا وب سایت برای بررسی عملکرد آن‌ها نیز کاربرد دارد. با استفاده از کتابخانه‌های مختلف selenium، pytest، Splinter این امکان برای شما فراهم می‌شود تا عملکرد برنامه‌ها و نرم‌افزارها و وب سایت‌های مختلف را بررسی کنید و با رفع مشکلات آن‌ها، تجربه بهتری را برای کاربر فراهم کنید.

تفاوتی نمی‌کند که شما به دنبال تحلیل، پیش‌بینی ویا استخراج داده باشید یا به دنبال امنیت داده و یا حتی طراحی سایت و یا در هر زمینه دیگری که پایتون در آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، در هر کدوم از زمینه‌ها که علاقه‌مند باشید، پایتون برای شما یک گزینه بسیار عالی است.

زبان پایتون با سرعت بالایی در حال پیشرفت می‌باشد و کاربردهای آن در حال گسترش می‌باشد. پایتون در دنیای تکنولوژی که با سرعتی بالای در حال حرکت و پیشر‌فت می‌باشد، یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌باشد که با این سرعت پیشرفت تکنولوژی سازگاری و همراهی دارد. فرصت‌های شغلی برای این زبان برنامه‌نویسی روز به روز در حال افزایش می‌باشد و سهم بیشتری از بازار برنامه‌نویسی را جذب می‌کند. از جمله نرم‎‌افزارهای کاربردی که با این زبان پیاده‌سازی شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Jythonماشین مجازی جاوا
  • IronPython چهار چوب .net و مایکروسافت
  • PyPy تقویت کننده سرعت
  • Stackless اجرای بهتر برنامه ها
  • CPython 

این نرم‌افزارها تنها بخش کوچکی از نرم‌افزارهای کاربردی پیاده‌سازی شده توسط python می‌باشد.

زبان پایتون به دلیل کاربردها و سادگی آن، محدود به رشته تحصیلی خاصی نمی‌شود. در تمام رشته‌های تحصیلی مهندسی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و حتی پزشکی، می‌توان از قابلیت‌ها و کاربردهای این زبان استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از تحلیل داده در حوزه علوم اجتماعی، در رابطه با مسائل مختلف اجتماعی پیش‌بینی داشته باشید و یا با استفاده از اطلاعات پزشکی افراد، موجب درمان و یا پیش‌بینی دقیق‌تری از بیماری‌های مختلف داشته باشید. تمامی این ویژگی‌ها و کاربردها دلیل بر افزایش تقاضا برای این زبان در زمینه‌های مختلف شده است.

در کنار تمامی مزایای زبان پایتون، مثل هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، پایتون نیز معایبی دارد. از جمله معایب این زبان موارد زیر می‌باشد:

  • پایتون کاربردهای بسیاری دارد اما یکی از ضعف‌های آن عملکرد ضعیف در حوزه اپلیکیشن و موبایل می‌باشد. این زبان در بین نرم‌افزارهای دسکتاپ و سرور و داده و حتی بازی، بسیار کاربردی و محبوب می‌باشد اما در زمینه اپلیکیشن و موبایل هنوز تکامل نیافته است و ضعیف عمل می‌کند.
  • پایتون همانطور که اشاره شده، از مفسر استفاده می‌کند. استفاده از مفسر به جای کامپایلر در کنار مزایای آن که موجب نزدیکی به زبان انسان و درک بهتر آن می‌باشد، می‌تواند عاملی در کاهش سرعت آن نیز باشد.
  • لایه‌های دسترسی به پایگاه داده در پایتون در حال توسعه می‌باشد و کماکان در مراحل ابتدایی خود قرار دارند که این مساله موجب می‌شود تا برای کسب‌ و کارهایی که نیاز با تعامل بالا و سریع با داده‌های ارث برنده پیچیده دارند، قابل اعمال نباشد.

این معایب اما نتوانسته است مانع از محبوبیت و گسترش استفاده از این زبان گردد. با وجود کتابخانه‌های مختلف و ویژگی‌های این زبان، در آینده، معایب فعلی نیز رفع خواهند شد و این زبان در حوزه اپلیکیشن‌ها و حتی حوزه بازی نیز همانند حوزه‌های داده و تحلیل آن و طراحی وب، کاربردی خواهد شد و به طور گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دوره آموزش پایتون یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به این اهدف می‌باشد. به دلیل کاربردهای مختلف و بسیار زیاد پایتون در دنیای تکنولوژی و داده، پس از یادگیری پایتون، انواع فرصت‌های شغلی برای شما وجود خواهد داشت و شما به راحتی می‌توانید وارد بازار کار شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: maktabkhooneh.org



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر