موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شبیه سازی مقاله پردازش تصویر با متلب

شبیه سازی مقاله پردازش تصویر با متلب

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 10 اسفند 1399 ساعت 17:29

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



توضیحات

شبیه سازی مقاله پردازش تصویر حذف نویز با متلب

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تصویر ورودی این شبیه سازی به صورت خاکستری در نظر گرفته می شود. در خط 7 برنامه این تبدیل انجام می شود. سه نوع نویز به این تصویر اضافه می شود، نویز گوسین (خط 9)، نویز نمک فلفل (خط 8) و نویز ترکیبی (خط 10).

در ادامه هدف رفع نویز تصویر با تخمین نوع نویز با داده کاوی و استفاده از روش متناسب با نوع نویز است. برای بدست آوردن پارامترهای x و y همانطور که در مقاله گفته شده است، باید تعدادی پنجره در تصویر نویزی در نظر گرفته شود. در اینجا سایز این پنجره 2N+1 در 2N+1 است که N=20 است. تعداد این پنجره ها برابر با N1^2 است که N1=20 است که تعداد پنجره ها را 400 می کند. در خط 42 در هر تکرار یک پنجره انتخاب و پارامترهای x و y با توجه به مقاله در آن محاسبه می شوند. سپس این مقادیر در بردار t برای استفاده بعدی ذخیره می شوند. این مقادیر مبنای تخمین نوع نویز به صورت فازی هستند. توجه شود که مقدار x باید نرمالیزه به واحد شود که با تقسیم آن بر حداکثر مقدار پیکسل در تصویر خاکستری که 255 است انجام می شود.

توابع عضویت فازی برای x و y مطابق با شکلهای موجود در مقاله در توابع memFunc1 و memFunc2 تعریف شده اند.

در شبیه سازی مقاله پردازش تصویر حذف نویز با متلب میزان تابع عضویت برای هر مقدار بردار t توسط توابع فوق در خطوط 61 و 62 محاسبه می شوند. با توجه به این مقادیر باید DOC با فرضهای گفته شده در مقاله محاسبه شوند. این کار برای جفت فضاهای فازی مختلف محاسبه می شوند. از این مقادیر برای ساختن قوانین فازی استفاده می شود. برای جفتهای A1B1، A1B2 و A1B3 این کار انجام شده و حداکثر آن محاسبه می شود. اندیس آن در indx1 ذخیره میشود. برای جفتهای بعدی هم این کار انجام شده و مقدار حداکثر در indx2 و indx3 ذخیره می شود.

حال اگر هر سه اندیس 1 باشد، نوع نویز گوسین است، اگر هر سه، 3 باشد، نمک فلفل است و در غیر این صورت نویز ترکیبی است.

برای انجام فیلتر فازی که در حالت نویز ترکیبی استفاده میشود، پارامتر mu در خط 88 محاسبه میشود.

در مرحله حذف نویز، نوع نویز تخمین زده شده در مرحله قبل مد نظر است. اگر گوسین باشد، از فیلتر میانگین استفاده میشود که در خط 90 تعریف شده است. در خط 92 فیلتر انجام می شود. اگر نمک فلفل باشد، فیلتر میانه استفاده می شود (خط 94) و اگر ترکیبی باشد از فیلتر ارائه شده در مقاله که در کد جداگانه fuzzyMedFilt تعریف شده است، استفاده می شود. برای مقایسه عملکرد فیلتر مذکور با فیلترهای میانگین و میانه، همان تصویر شامل نویز ترکیبی با این دو نوع فیلتر نیز رفع نویز می شود.

در تصویر بالا واضح است که عملکرد روش ارائه شده فازی در مقاله به مراتب بهتر از دو روش دیگر است.

در بخشهای بعدی تصویر نویزی با درصدهای مختلف نویزهای گوسین و نمک فلفل ایجاد و عملکرد فیلتر فازی مورد بررسی قرار می گیرد. برای تصویر رفع نویز شده با روشهای فیلتر میانگین، میانه و فازی پارامترهای MSE-NMSE-RMSE-PSNR محاسبه و مقایسه می شود.

در ماتریسهای mse_mat1 rmse_mat1 psnr_mat1 nmse_mat1 مقایسه برای قدرت نویزهای مختلف نویز نمک فلفل و نویز ثابت گوسین است. در ماتریسهای mse_mat2 rmse_mat2 psnr_mat2 nmse_mat2 عکس این کار انجام میشود. نویز نمک فلفل ثابت و نویزهای گوسین با واریانسهای مختلف.

با توجه به مقادیر این ماتریسها عملکرد بهتر روش فازی کاملا مشخص است.

نکات قابل ذکر:

  • شبیه سازی مقاله پردازش تصویر حذف نویز با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
  • فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
درصورتیکه این پروژه دقیقا مطابق خواسته شما نمی باشد، با کلیک بر روی کلید زیر پروژه دلخواه خود را سفارش دهید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: 123project.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر