موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برنامه نویسی اندروید با پایتون

برنامه نویسی اندروید با پایتون

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 10 اسفند 1399 ساعت 22:43

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



مقدمه ای بر برنامه نویسی اندروید با پایتون

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخاطر آنها شما بخواهید برنامه نویسی اندروید با پایتون را شروع کنید. ساخت برنامه ای که باعث ثروتمند شدن شما شود و تغییری در دنیا ایجاد کند تنها یک انگیزه است بعد از این شروع به یادگیری کدنویسی و استفاده از ابزارهای تولید برنامه است که شما می توانید خودتان این کارها انجام دهید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برنامه نویسی یک مهارت فوق العاده ای برای یادگیری است و اندروید امکاناتی بیشتری را در این زمینه در اختیار برنامه نویس قرار می دهد و محدودیت های زیادی را در این زمینه حذف کرده است که یک گزینه عالی برای شروع برنامه نویسی اندروید می باشد.

مسئله اینجاست که کدنویسی کردن تحت اندروید زیاد هم کار آسانی نیست. قبل از اینکه بخواهید یک برنامه ساده hello world را بنویسید شما نیاز دارید نرم افزار android studio را همراه با jdk و بقیه امکانات آن دانلود کرده و نصب کنید.

سپس شما باید بدانید که چطور بایستی یک فایل APK ایجاد کنید و مجوزهای مربوط به آن را اعمال کرده و روی گوشی خودتان نصب کنید. حتی قبل از اینکه بتوانید برای خودتان خروجی بگیرید و در صفحه نمایش آن را ببینید شما بایستی با یک سری از بخش ها در این نرم افزار آشنا بشوید.

پایتون یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده و ظریف

بنا به دلایل فوق ممکن است. برای شما بسیار جذاب به نظر بیاید. پایتون یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده و ظریف است که با ساختاری ساده طراحی شده است.

مهمتر از این کامپایل کردن کدهای شما و تست کردن آنها روی دستگاه اندروید می تواند بسیار سریع انجام شود. پایتون یک زبان برنامه نویسی یکی از سریع ترین روش ها می باشد تا بتوانید برنامه خودتان را تولید و به اجرا برسانید.

sale_19399_primary_image_wide-1qjc.jpg

علاوه بر این اینها زمانی که شما در برنامه نویسی اندروید با پایتون با ویژگی های بیشتری آشنا می شوید و آنها را بکار می برید شما می توانید از ترفند های شگفت انگیز زیادی درجهت امکانات بخشی به تلفن همراه خود استفاده کنید. در برنامه نویسی اندروید با پایتون کافیست فقط با چند حرکت کوتاه یک برنامه APK کامل ایجاد کنید

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی نسبتا جدید است که توسط گیدو ون راسوم در سال 1991 طراحی شده است. فلسفه رایج طراحی این زبان قابل فهم بودن آن است به عبارتی دیگر یعنی اینکه حتی یک غیر کد نویس هم بتواند کدهای آن را پیگیری کرده و بفهمد.

پایتون فضای سفید زیادی را مورد استفاده قرار میدهد و باعث استفاده کار آمدی از دستورات می شود این یعنی با تعداد خطوط کمتری از دستورات می تواند کارهای زیادی را انجام دهد.

این سادگی و ظرافت باعث می شود پایتون انتخاب خوبی برای برنامه نویسان جدید باشد. برای شروع، مفسران قابل دسترسی در سیستم عامل های چند وظیفه ای وجود دارند یعنی شما می توانید کدهای خودتان را در ویندوز، مک، لینوکس و اندروید اجرا کنید.

پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی اصلی است که شامل طیف گسترده ای از ابزاره های هیجان انگیز می باشد که این زبان را یک زبان ایده آل برای یادگیری کودکان می کند.

%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86.jpg

شروع کار برنامه نویسی اندروید با پایتون

طبق تعریفات درباره پایتون، چگونه می توانیم کار برنامه نویسی اندروید با پایتون را شروع کنیم؟ اگر شما می خواهید برای برنامه نویسی تحت کامپیوتر از پایتون استفاده کنید می توانید برای شروع نسخه های پایتون 2 و 3 دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید.

اما در این مقاله برنامه نویسی تحت کامپیوتر مد نظر ما نمی باشد و چندان هم مورد توجه قرار نخواهد گرفت. برای شروع برنامه نویسی اندروید با پایتون در یک دستگاه اندروید، شما بهتر است از فعلا از QPython یا QPython 3 استفاده کنید.
QPython در واقع یک موتور اسکریپت برای پایتون 2 می باشد و QPython 3 کدهای پایتون 3 را اجرا می کند.

پایتون یک پروژه در حال پیشرفت است که دائما در حال بهبود و توسعه یافتن می باشد. به منظور اینکه اطمینان حاصل کنید تا کدهای شما به صورت روان و آسان اجرا شوند شما بایستی آخرین نسخه پایتون را نصب کرده باشید که در حال حاضر آخرین نسخه پایتون نسخه 3.7.3 می باشد.

در پرش از نسخه 2 به نسخه 3 پیچیدگی زیادی اعمال نشده است و سازگاری قبلی حفظ شده است یعنی اینکه کدهایی که در نسخه2 نوشته می شوند در نسخه 3 هم قابل اجرا می باشند. اما بخش ناراحت کننده اینجا است که برخی از کتابخانه های محبوب در این ارتقا شکسته شده اند.پ

Screenshot_1.jpg

یک کتابخانه در واقع مجموعه ای از کدهای آماده می باشد و شامل توابعی است که برنامه نویسان بدلیل زمان کم توسعه چنین کدهایی از این کتابخانه های آماده استفاده می کنند تا پروژه خود را سریعا توسعه دهند. اگر شما اولین بارتان است که میخواهید پایتون یاد بگیرید بهتر است از پایتون 3 شروع کنید و همیشه دانش زبان پایتون را بروز نگه دارید.

چرا بهتر است برنامه نویسی اندروید با پایتون انجام شود؟

  • پایتون توانایی اجرا در هریک از سیستم عامل های مهم از قبیل لینوکس، یونیکس،ویندوز، مک و غیره را دارد که میتواند گزینه مناسبی برای برنامه نویسی اندروید باشد.
  • زبان پایتون، زبانی با مفهوم و هدفدار ارائه می کند تا به شما اجازه دهد برنامه هایی با مقیاس کوچک و بزرگ به صورت رایگان و بدون محدودیت توسعه دهید که در اینجا نتیجه میگیریم برنامه نویسی اندروید با پایتون بسیار ساده انجام می گیرد.
  • انواع ابزارهای ارائه شده توسط پایتون برای هر دو گروه توسعه دهندگان و مدیران سیستم وجود دارد یعنی در برنامه نویسی اندروید با پایتون تنوع ابزار زیاد است.
  • با توجه به توانایی پایتون برای انعطاف پذیر بودن و پویا بودن ، کاربرانی مانند گوگل، یاهو و آی بی ام از کار کردن با آن لذت می برند پس می توان گفت که برنامه نویسی اندروید با پایتون جالب تر خواهد بود.
  • نرخ انتقال و سرعت توسعه در پایتون بسیار بالا می باشد که اجازه می دهد برنامه های مشابه در تمامی پلت فرم ها عمل کنند.
  • پایتون برای کار بر روی یک وظیفه خاصی شامل کتابخانه های غنی و بسیاری از بسته های دیگر است پس در محدودیتی در توابع نداریم.

نقش پایتون در توسعه موبایل

توسعه برنامه های موبایل به دلیل گسترش دامنه آن به بخش عمده ای از کسب و کار تبدیل شده است. چهارچوب پلتفرم پایتون در بسیاری از سیستم عامل ها از قبیل اندروید، ویندوز7، لینوکس و مک اجرا می شود.

پایتون یک ابزار عالی برای نوشتن اسکریپت های ساده و برنامه های پیچیده چند نخی می باشد. نکته قابل توجهی که در برنامه نویسی اندروید با پایتون وجود دارد آن است که این فرصت را بدست آورده است تا به صورت رایگان در دسترس باشد و در سطرهای نامحدود در آن کد نویسی انجام می شود.

برنامه نویسان دستگاه های اندرویدی و آیفون برای ارائه یک برنامه تلفن همراه عالی به مشتری خود ، از تعدادی تکنیک توسعه چندسکویی (یعنی قابلیت اجرا در چندین سیستم عامل) استفاده می کنند.

%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86.jpg

برنامه های کاربردی با استفاده از برنامه نویسی اندروید با پایتون

  • برنامه Aarlogic C05/3 : یک برنامه ردیابی PCB از GSM/GPS استفاده می کند که با پایتون توسعه یافته است و با سرورهای نقشه گوگل مورد پشتیبانی قرار گرفته است .
  • برنامه Pyroute : یک برنامه نقشه برداری و مسیریابی GPS مناسب برای موبایل می باشد.
  • برنامه FoodPlus : یک برنامه موبایل سفارش غذا می باشد که روند فرآیند سفارش غذا و ردیابی را ساده می کند و مخصوص علاقه مندان به غذا با استفاده از برنامه نویسی اندروید با پایتون طراحی شده است.
  • برنامه AppBackup : این برنامه دستگاه های IOS را جیلبریک می کند که باعث می شود امکانات پشتیبانی و بازیابی تنظیمات و داده های برنامه فروشگاه موبایل فعال شوند.

برنامه نویسی اندروید با استفاده از کتابخانه Kivy

با محبوبیت گوشی های هوشمند و تبلت ها، برنامه نویسان طالب برنامه نویسی اندروید با پایتون شده اند. به لطف کتابخانه جدید، برنامه نویسان پایتون می توانند در برنامه نویسی اندروید با پایتون با استفاده از کتابخانه kivy برنامه های زیادی را توسعه دهند.

در زمینه برنامه نویسی اندروید با پایتون به دانشی پایه نیاز دارید . در این مقاله ویژگی های کلیدی Kivy را معرفی می شوند و سپس نشان می دهد که چگونه طرح بندی در کیوی و برخی از نمونه های موجود را کشف کنید.

برای اینکه بتوانیم از پایتون برای برنامه نویسی اندروید استفاده کنیم، باید از کتابخانه های برنامه نویسی با عنوان Kivy بهره بگیرید. این کتابخانه یک پلتفرم چند سکویی می باشد که برای برنامه نویسی اندروید با پایتون استفاده می شود. قبل از اینکه شروع به استفاده از این کتابخانه ی برنامه نویسی کنیم، باید حتما اقدام به نصب کتابخانه ی Kivy نماییم.

ممکن است نصب کتابخانه ی Kivy تا حدودی زمان بر و وقت گیر باشد، اما برای توسعه نرم افزار اندرویدی مورد نظر کاملا ضروری می باشد.

Kivy چیست؟

کی وی در برنامه نویسی اندروید یک کتابخانه ای است که به شما اجازه می دهد با استفاده از پایتون برای کامپیوترهای شخصی و موبایل ها برنامه های کاربردی طراحی کنید. این کتابخانه کدهای شما را دریافت می کند و با استفاده از منطق شما برنامه کاربردی مورد نظر را ایجاد می کند سپس فایل apk فوق را تولید می کند.

یکبار برنامه نویسی انجام می شود و چندین بار آن را گسترش می دهیم

یکی از ویژگی های بارز kivy در این است که یک بار در آن کد نویسی می کنید و سپس می توانید در چندین پلتفرم متفاوت از آن استفاده کنید و یا آن را توسعه دهید. هرکسی که تلفن هوشمندی دارد ممکن است با این مشکل روبرو شود که یک برنامه شگفت انگیز در دستگاهی دیگر ببیند و نتواند آن را برای گوشی مخصوص خودش پیدا کند.

حتی بیشتر مواقع شایع می شود که یک برنامه مفید موبایلی تولید می شود که نمونه دسکتاپ آن موجود نمی باشد . در این مواقع هرکسی ممکن است دارای گوشی هوشمند نباشد یا برنامه ای را خواستار باشد که با تمامی دستگاه های آنها در همه زمان ها سازگار باشد.

با kivy در برنامه نویسی اندروید با پایتون شما برای هر پلتفرم نیاز به توسعه دهنده یا برنامه نویس ندارید فقط یک برنامه نویس کافیست تا در تمامی این پلتفرم ها برنامه مورد نظر را تولید کند و به صورت پکیج های جداگانه برای هر برنامه فروشگاهی دستگاه ها استخراج کند پس در برنامه نویسی اندروید با پایتون نیازی نیست که یک برنامه را چندین بار در پلتفرم های متفاوت طراحی کنیم یک بار طراحی می کنیم برای تمامی پلتفرم ها.

مشخصات کلیدی kivy

Kivy در برنامه نویسی اندروید با پایتون برای برنامه های موبایل و دسکتاپ فراتر از یک چارچوب می رود. آن می تواند با سخت افزارهای تمامی دستگاه ها ارتباط برقرار کند و حتی رندرهای پیشرفته ای را انجام دهد. در برنامه نویسی اندروید با پایتون، کی وی به موتورهای رندر دسترسی دارد و حتی میتواند خیلی فراتر از یک برنامه وب ساده عمل کند.

%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86.jpg

دوربین:

برای گوشی های تلفن های هوشمند امکان وفق دهندگی در اجرا را دارا می باشد. این یکی از نخست الزاماتی است که ما را وادار می کند بجای یک برنامه وب پاسخگو ، برنامه ای نیتیو ایجاد کنیم اگر چه در html5 برای دوربین ها در مرورگرها دربهترین حالت نقطه ضعفی وجود دارد.

ویدئو:

Kivy شامل ماژول هایی برای خواندن و پخش فیلم ها می باشد. درست است که این کار را یک برنامه وب هم میتواند انجام دهد اما تجربه نشان داده است که گاهی اوقات ممکن است ویدئو کیفیتش ضعیف شود. درحالیکه که گوشی های قدیمی ممکن است در این حالت ویدئو را بدون اشغال تمام صفحه پخش کنند یا حافظه ای که قرار است برای پخش این ویدئو استفاده شود بالاتر از سطح انتظار رود.

چند لمسی و چند حرکتی :

Kivy دارای یک ماژول قوی برای ورودی است که اجازه می دهد تا چند لمسی و چند حرکتی در برنامه خود را پیاده سازی کنید.

جلوه های بصری و open GL :

از آنجایی که Kivy در برنامه نویسی اندروید با پایتون به OpenGL دسترسی دارد، می تواند آرایه وسیعی از جلوه های بصری را به صورت کامل با صرف رندر کمی انجام دهد. کیوی همچنین از PyGame استفاده می کند، بنابراین ایجاد بازی ها بسیار ساده تر می شود (اگر چه شما باید کد PyGame موجود را برای Kivy بازنویسی کنید). PyGame دارای ماژول هایی برای طراحی اشکال، رندرینگ، برخورد با رنگ ها و پخش موسیقی می باشد.

درخواست های شبکه غیر همزمان :

یکی از ویژگی های مهم در هر برنامه های بومی حداقل برای افرادی مثل من که در داخل و خارج از ناحیه شبکه سفر می کنند، توانایی تکمیل درخواست ها هنگامی که یک شبکه در دسترس است، می باشد. یعنی من دوست دارم که زمانی که وارد تونل شدم هم روی گوشی خود بتوانم کار انجام دهم و سپس هنگامی که به یک ایستگاهی رسیدم بتوانم تمام کارهای خودم را به همگام سازی کنم و بر روی بانک اطلاعاتی ابری ثبت شوند.

ویژگی های UI

: kivy دارای تعدادی ویجت و کنترل های طراحی شده زیبایی می باشد. شما می توانید بدون دسترسی به یک طراح ، به نمونه های پیش فرض دسترسی پیدا کنید و آنها را امتحان کنید در این حالت برای پیشبرد سریع پروژه شما بسیار مفید خواهد بود.

به چه چیزی برای موفقیت در برنامه نویسی اندروید با پایتون با کتابخانه kivy نیاز دارید؟

شما بایستی یک درک جامعی از پایتون داشته باشید. برای مبتدیان ضروری است که قبل از آغاز یادگیری برنامه نویسی اندروید با پایتون با کتابخانه kivy حتما با پایتون آشنایی کامل را کسب کرده باشند. شما لازم نیست به یک برنامه نویس متخصص پایتون باشید اما شما بایستی به حدی خودتان را برسانید تا به راحتی بتوانید از APIها و اسناد مربوطه در این زبان استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: maktabkhooneh.org



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر