موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حلقه for در c++

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 09 اسفند 1399 ساعت 22:24

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان حلقه for در c++ را مطالعه خواهید کرد.


در حالت عادی دستورالعمل های برنامه ه به ترتیب یک بار اجرا میشوند و برنامه خاتمه می یابد. اما در برخی موارد تعدادی از دستورات باید بیش از یک بار اجرا شوند. برای تکرار اجرای دستورالعمل ها از ساختارهای تکرار استفاده میشوند.همچنین در برخی موارد برنامه با توجه به شرایط خاصی مسیر های متفاوتی خواهد داشت.یعنی اجرای تعدادی از دستورالعمل های برنامه وابسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود.برای بررسی این شرایط و انتخاب دستورالعمل های مناسب از ساختارهای تصمیم استفاده میشود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ساختار تکرار for:

در این ساختار برای تکرار اجرای دستورات حلقه ای ایجاد میشود و یک یا چند دستور در داخل حلقه قرار میگیرند.معمولا در مواردی که تعداد تکرار حلقه مشخص باشد از for استفاده میشود. در این ساختار از متغیری برای کنترل تعداد حلقه استفاده میشود که آن را شمارنده یا اندیس حلقه تکرار مینامیم.اندیس  حلقه دارای یک مقدار اولیه است و در هر بار تکرار حلقه (اجرای دستورات حلقه) مقداری به آن اضافه میشود. این مقدار را پس از هر بار اجرای دستورات حلقه به اندیس حلقه افزوده میشود گام حرکت می گوییم.گام حرکت میتواند عددی صحیح و اعشاری , مثبت یا منفی و کاراکتری باشد.

mg26.jpg

همچنین هر حلقه دارای شرطی است که تعیین میکند حلقه تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد که به آن شرط حلقه می گوییم.اگر شرط حلقه دارای ارزش درست باشد حلقه تکرار میشود , اما اگر ارزش شرط حلقه نادرست باشد حلقه به پایان خواهد رسید.

نکته۱:اگر حلقه فقط یک دستور داشته باشد نیازی به } و نمی باشد.نکته۲: ( ; ; )for برای ایجاد حلقه بی نهایت مورد استفاده قرار میگیرد. حلقه بی نهایت فاقد شرط پایان است پس هیچ وقت متوقف نخواهد شد. در چنین مواقعی توقف اجرای برنامه از کلید هایBreak + Ctrl مورد استفاده قرار می گیرند

mg27.jpg

mg28.jpg

mg29.jpg

حلقه های تکرار تودرتو:

اگر حلقه تکراری داخل حلقه تکرار دیگری قرار بگیرد, اصطلاحا حلقه های تودرتو گفته می شود.به ازای هر بار تکرار حلقه خارجی , حلقه داخلی به طور کامل اجرا میشود.

mg30.jpg

عملگر کاما , :

نکته:عملگر کاما انعطاف پذیری بیشتری به حلقه ی for می بخشد.با استفاده از این عملگر می توان در قسمت های مقدار اولیه و گام حرکت , دو یا چند عبارت را با هم ترکیب کرد.مثال:

for(i=0 , m+=i ; i

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: irccode.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر