موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

محبوب ترین زبان برنامه نویسی

محبوب ترین زبان برنامه نویسی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 09 اسفند 1399 ساعت 21:13

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



هم اینک در حدود ششصد زبان برنامه‌نویسی در دنیا وجود دارند. میزان تقاضا و محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی هر ساله دچار نوسان می‌شود. همچنین به طور پیوسته شاهد ظهور زبان‌های جدید برنامه‌نویسی با امکانات جذاب هستیم. در این مقاله به بررسی بهترین زبان ها در سال 1399 سال 2020 یا 1399 خواهیم پرداخت.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

یادگیری یک زبان جدید برنامه‌نویسی همواره با صرف زمان و تلاش مترادف است. اگر یک توسعه‌دهنده پاره‌وقت هستید یا از قبل با چندین زبان آشنایی داشته باشید، می‌توانید یک زبان مدرن جدید را نیز بیاموزید. اما اگر می‌خواهید یک شغل جدید مرتبط برنامه‌نویسی را در سال جاری آغاز کنید و یا نخستین یا دومین زبان برنامه‌نویسی خود را بیاموزید، در این صورت بهتر است یکی از زبان‌های اصلی و تثبیت‌شده برنامه‌نویسی را برای یادگیری انتخاب کنید. در ادامه برخی از بهترین زبان ها در سال 1399 را بر مبنای معیارهای زیر فهرست کرده‌ایم:

  • زبانِ «جریان اصلی» (Mainstream) باشد و در صنعت توسعه نرم‌افزار کاملاً تثبیت شده باشد.
  • در وب‌سایت‌های رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی دارای رتبه‌های برتری باشند.
  • محبوبیت آن رو به افزایش یا ثابت باشد و دست کم با افت چشمگیری مواجه نشده باشد.
  • مجموعه کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها، ابزارهای پشتیبانی و جامعه بزرگی داشته باشند.
  • در بازار کار برای این زبان‌ها تقاضا وجود داشته باشد و حقوق خوبی برای آن‌ها پرداخت شود.

همچنین به جمع‌بندی بهترین زبان ها در سال 1399 همراه با چارچوب، خصوصیات کلیدی و کاربردهای عمده پرداخته‌ایم.

پایتون

نخستین مورد در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 ‌زبان پایتون است. زمانی که «گویدو فن روسوم» (Guido van Rossum) زبان پایتون را در سال 1990 به عنوان یک پروژه جنبی توسعه داد، هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا تبدیل شود. با در نظر گرفتن همه رتبه‌بندی‌های شناخته‌شده و روندهای این حوزه می‌توان پایتون را در مجموع به عنوان زبان برنامه‌نویسی شماره یک حال حاضر دنیا رتبه‌بندی کرد.

پایتون هرگز محبوبیت عجیب و غریبی مانند زبان‌های جاوا یا ++C/C نداشته است. ضمناً پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مخرب زبان‌های دیگر نبوده است. پایتون از همان آغاز روی تجربه توسعه‌دهنده تمرکز کرده است و تلاش کرده تا موانع برنامه‌نویسی را از میان بردارد، به طوری که کودکان مدرسه‌ای هم بتوانند کد در سطح پروداکشن را بنویسند.

در سال 2008 پایتون یک بازسازی بزرگ را تجربه کرد و پس از آن بهینه‌سازی زیادی را شاهد بودیم هر چند به قیمت تغییرهای ناسازگار با نسخه قدیمی و معرفی نسخه جدید پایتون یعنی نسخه پایتون 3 بوده است. امروزه پایتون در همه جا حضور دارد و در حوزه‌های مختلفی از توسعه نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ نشانه‌ای از کاهش محبوبیت آن به چشم نمی‌خورد.

برای آشنایی بیشتر با زبان پایتون، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی پایتون

  • اصلی‌ترین خصوصیت منحصر به فرد پایتون در طراحی این زبان نهفته است. این زبان بسیار کارآمد، عالی، ساده و قدرتمند است. پایتون استاندارد بالایی در زمینه تجربه توسعه‌دهنده تعیین کرده است و تأثیر زیادی روی زبان‌هایی مانند Go و Julia گذاشته است.
  • پایتون یکپارچه‌سازی دست اولی با زبان‌های ++C/C دارد و می‌تواند بدون واسطه کارهایی که نیازمند توان بالای پردازنده هستند را با ++C/C اجرا کند. پایتون مجموعه ابزار قدرتمندی برای ریاضیات، آمار و علوم محاسباتی به همراه کتابخانه‌های مختلفی مانند NumPy, Pandas, SciPy, Scikit-Learn ارائه می‌کند. در نتیجه پایتون در حوزه یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، و علوم داده و دیگر حوزه‌های علمی گسترش زیادی یافته است.
  • پایتون جامعه فعال و پویایی دارد. شما همواره می‌توانید کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلف پایتون را پیدا کنید و مهم نیست که روی اپلیکیشن‌های سازمانی کار می‌کنید یا در حوزه علوم داده و یا هوش مصنوعی فعال هستید.

محبوبیت پایتون

در طی سالیان اخیر، تقاضا برای پایتون رشد چشمگیری داشته و هیچ نوع افتی مشاهده نمی‌شود. وب‌سایت رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی PYPL، با توجه به محبوبیت زیادی که در سال‌های اخیر کسب کرده، پایتون را به عنوان زبان شماره یک برنامه‌نویسی رتبه‌بندی کرده است:

ضمناً پایتون در این سال موفق شده جاوا را کنار بزند و به دومین زبان محبوب بر اساس تعداد مشارکت‌ها در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب تبدیل شود:

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow پایتون را به عنوان دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی و چهارمین فناوری محبوب رتبه‌بندی کرده است:

وب‌سایت دیگر رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی به نام TIOBE پایتون را در رتبه 3 محبوب‌ترین زبان‌ها قرار داده است که در طی سال اخیر رشد زیادی را شاهد بوده است.

همچنین انتظار می‌رود پایتون در طی سال جاری رتبه بالاتری کسب کند، زیرا در طی سال اخیر بر اساس گزارش Octoverse گیت‌هاب، این زبان بیش از 50% رشد داشته است.

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow پایتون را به عنوان دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی فهرست کرده است.

اغلب زبان‌های جریان اصلی برنامه‌نویسی دارای روند ثابت یا رو به نزول بوده‌اند، اما پایتون رشد رو به فزونی در طی پنج سال اخیر داشته است که از روی نمودارهای گوگل ترند نیز هویدا است.

بازار کار پایتون

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار پایتون می‌پردازیم. پایتون بر اساس گزارش وب‌سایت کاریابی Indeed یکی از زبان‌های با بالاترین تقاضا در بازار کار ایالات متحده بوده است و بیشترین تقاضای کار با تعداد 74000 مورد برای این زبان ثبت شده است. همچنین مشاغل پایتون با حقوق 120 هزار دلار سالانه در رتبه سوم قرار دارند.

از سوی دیگر پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو نشان داده که توسعه‌دهندگان پایتون در قیاس با زبان‌های دیگر جریان اصلی نسبت به تجربه خود حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.

کاربردهای اصلی پایتون

  • علوم داده
  • تحلیل داده
  • هوش مصنوعی، یادگیری عمیق
  • اپلیکیشن‌های سازمانی
  • توسعه وب

جاوا اسکریپت

دومین مورد در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 جاوا اسکریپت است. در طی دوران نخستین جنگ مرورگرها، Netscape به یکی از برنامه‌نویسان خود به نام «برندان آیک» (Brendan Eich) وظیفه‌ای محول کرد تا یک زبان جدید برنامه‌نویسی برای مرورگرش توسعه دهد. برندان آیک نمونه اولیه را تنها در طی ده روز توسعه داد و بقیه داستان به تاریخ مربوط است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار غالباً در روزهای نخست جاوا اسکریپت را مسخره می‌کردند، زیرا طراحی زبان ضعیف بود و هیچ قابلیتی نداشت.

جاوا اسکریپت در طی سال‌ها به یک زبان برنامه‌نویسی چند پارادایمی سطح بالا و دینامیک تبدیل شد. نخستین جهش بزرگ جاوا اسکریپت در طی سال 2009 عرضه شد که در طی آن «رایان دال» (Ryan Dahl) اقدام به انتشار محیط زمان اجرای چند پلتفرمی جاوا اسکریپت به نام Node.js کرد و به این ترتیب جاوا اسکریپت امکان اجرا در سمت سرور را نیز یافت.

جهش عمده دیگر جاوا اسکریپت در حدود سال 2010 بود که گوگل فریمورک توسعه وب خاص خود برای جاوا اسکریپت را به نام AngularJS عرضه کرد. امروزه جاوا اسکریپت یکی از گسترده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است و تقریباً روی هر چیزی از مرورگرها، سرورها، دستگاه‌های موبایل، کلود، کانتینرها و میکروکنتترلرها اجرا می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان پایتون، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی جاوا اسکریپت

  • جاوا اسکریپت در حوزه برنامه‌نویسی مرورگر یک رقیب بلامنازع محسوب می‌شود. امروزه توسعه وب به طور عمده تحت سلطه فریمورک‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند React ،Vue.js و Angular قرار دارد.
  • جاوا اسکریپت به لطف Node.js برنامه‌نویسی رویداد-محور را عرضه کرده است که به طور خاص برای وظایف I/O سنگین مناسب است. جاوا اسکریپت و Node.js تقریباً روی همه پلتفرم‌ها شامل سرور و دستگاه‌های موبایل کار می‌کنند.
  • جاوا اسکریپت شاهد مدرن‌سازی زیادی بوده است و در طی سال‌های اخیر به خصوص در سال‌های 2015، 2016 و بعدتر به طور کلی بازسازی شده است. نسخه‌های اصلی جاوا اسکریپت شامل ES5 و ‌ES6 قابلیت‌های مدرن زیادی به این زبان افزوده‌اند و جاوا اسکریپت امروزه به طور کامل متفاوت از جاوا اسکریپت ده سال پیش شده است.

محبوبیت جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به جهت کاربرد گسترده‌اش در همه پلتفرم‌ها به برترین زبان برنامه‌نویسی در همه فهرست‌ها تبدیل شده است. Octoverse جاوا اسکریپت را به عنوان زبان شماره یک برنامه‌نویسی در طی پنج سال متوالی بر اساس مشارکت در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب رتبه‌بندی کرده است.

ضمناً پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow در سال 2019 جاوا اسکریپت را به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی و فناوری رتبه‌بندی کرده است.

وب‌سایت دیگر اندازه‌گیری محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی یعنی PYPL، جاوا اسکریپت را در رتبه سوم محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی رتبه‌بندی کرده است.

وب‌سایت TIOBE نیز جاوا اسکریپت را در رده هفتمین زبان محبوب برنامه‌نویسی قرار داده است.

جاوا اسکریپت که روزگاری توسعه‌دهندگان از آن واهمه داشتند، امروزه بر اساس پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در رده یازدهمین زبان محبوب برنامه‌نویسی رتبه‌بندی شده است.

روند رشد جاوا اسکریپت بر اساس نمودارهای گوگل ترند نسبتاً پایدار است.

بازار کار جاوا اسکریپت

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار جاوا اسکریپت می‌پردازیم. در بازار کار ایالات متحده بر اساس گزارش وب‌سایت Indeed،‌جاوا اسکریپت رتبه سوم پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی را با 57 هزار موقعیت شغلی در ژانویه 2020 کسب کرده است. میانگین حقوق سالانه این مشاغل نیز 114 هزار دلار بوده است که جاوا اسکریپت را در رتبه چهارم بالاترین حقوق بر اساس زبان برنامه‌نویسی قرار می‌دهد.

همچنین پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو نشان داده است که توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت می‌توانند با تجربه کم میزان درآمد متوسطی داشته باشند.

کاربردهای عمده جاوا اسکریپت

  • توسعه وب
  • توسعه بک‌اند
  • توسعه اپلیکیشن موبایل
  • محاسبات بدون سرور
  • توسعه گیم برای مرورگر

جاوا

سومین گزینه در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 ‌جاوا است. جاوا یکی از انقلابی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تاریخ محسوب می‌شود. در دهه 1990 اپلیکیشن‌های تجاری به طور عمده به وسیله زبان ++C توسعه می‌یافتند که کاملاً پیچیده و وابسته به پلتفرم بود. در این زمان «جیمز گاسلینگ» (James Gosling) و تیمش در شرکت Sun این مانع بر سر راه توسعه اپلیکیشن‌های تجاری را با ارائه یک زبان برنامه‌نویسی ساده‌تر، شیءگرا و تفسیری که از برنامه‌نویسی چندنخی پشتیبانی می‌کند از سر راه برداشتند.

جاوا با توسعه «ماشین مجازی جاوا» (JVM) از پلتفرم استقلال یافت و سیستم عامل سطح پایینی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد که با استفاده از آن می‌توان یک زبان ‌برنامه‌نویسی داشت که کد را یک بار نوشت و هر جایی آن را مورد استفاده قرار داد. ضمناً JVM قابلیت garbage collection را ارائه کرد که به مدیریت چرخه عمر اشیا می‌پردازد.

با ظهور زبان‌های جدید برنامه‌نویسی مانند پایتون و جاوا اسکریپت، جاوا در سال‌های اخیر برخی از بازارهای خود را به زبان‌های برنامه‌نویسی که بیشتر مورد پسند توسعه‌دهندگان هستند باخته است. همچنین JVM به دلیل اندازه بزرگ خود چندان مناسب فضای کلود نیست. اوراکل اخیراً هزینه لایسنس سنگینی برای JDK وضع کرده است که موجب افت شدیدتر محبوبیت جاوا شده است.

خوشبختانه جاوا روی نواقص خود کار می‌کند و تلاش دارد تا این زبان را از طریق ابتکار GraalVM برای کلود مناسب‌سازی کند. ضمناً OpenJDK نیز به صورت رایگان عرضه شده است که جایگزینی برای JDK پولی اوراکل محسوب می‌شود.

جاوا همچنان زبان شماره یک برنامه‌نویسی دنیا برای اپلیکیشن‌های سازمانی محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی جاوا، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی جاوا

  • جاوا یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، با قابلیت‌ها زیاد و چند پارادایمی و تفسیری با منحنی یادگیری متوسط و بهره‌وری بالا برای توسعه‌دهندگان است.
  • جاوا به شدت با نسخه‌های پیشین خود سازگار است که یک الزام حیاتی برای اپلیکیشن‌های سازمانی محسوب می‌شود. جاوا هرگز تغییر ناسازگار عمده‌ای مانند پایتون و اسکالا نداشته است. در نتیجه همچنان گزینه شماره یک برای سازمان‌ها به حساب می‌آید.
  • محیط زمان اجرای جاوا به نام JVM یک شاهکار در زمینه مهندسی نرم‌افزار محسوب می‌شود و یکی از بهترین ماشین‌های مجازی در این حوزه محسوب می‌شود. JVM با وجود 25 سال ابتکار و تلاش مهندسی بهترین عملکرد و قابلیت‌های جاوا را عرضه می‌کند. ضمناً JVM برخی روش‌های پیشرفته Garbage Collection را در اختیار جاوا قرار می‌دهد.

محبوبیت جاوا

جاوا تنها پس از گذشت پنج سال از زمان معرفی‌اش به سومین زبان محبوب برنامه‌نویسی تبدیل شده است و در طیب دو دهه بعد نیز همواره یکی از سه زبان محبوب برنامه‌نویسی دنیا بوده است. تاریخچه بلندمدت جاوا در رتبه‌بندی وب‌سایت TIOBE به صورت زیر است:

محبوبیت جاوا در طی چند سال اخیر تا حدودی کاهش یافته است، اما همچنان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت TIOBE است:

بر اساس مشارکت در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب، جاوا در طی دوره 2014 تا 2018 در مقام شماره یک بوده است و تنها در طی سال اخیر به جایگاه سوم رسیده است.

وب‌سایت PYPL نیز جاوا را به عنوان دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی رتبه‌بندی کرده است:

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو جاوا را در رتبه بعد از جاوا اسکریپت و پایتون قرار داده است:

بر اساس نمودار گوگل ترند نیز، ‌جاوا محبوبیت خود را در طی پنج سال اخیر به صورت پیوسته از دست داده است.

بازار کار جاوا

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار جاوا می‌پردازیم. بر اساس گزارش وب‌سایت Indeed، جاوا دومین زبان پرتقاضا در بازار کار ایالات متحده با 69 هزار موقعیت شغلی در ژانویه 2020 بوده است. همچنین توسعه‌دهندگان جاوا ششمین حقوق بالای سالانه را با مبلغ 104 هزار دلار دریافت می‌کنند.

بر اساس پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو، جاوا برای توسعه‌دهندگانی با چند سال سابقه، سطح حقوق متوسطی ارائه می‌کند:

کاربردهای عمده جاوا

  • توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی
  • توسعه اپلیکیشن اندروید
  • بیگ دیتا
  • توسعه وب

#C

چهارمین مورد در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 سی شارپ است. در سال 2000 غول صنعت نرم‌افزار، شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا شبیه C را برای ابتکار NET. خود ابداع کند که به صورت مدیریت شده باشد یعنی مانند جاوا روی یک ماشین مجازی اجرا شود. طراح خبره این زبان به نام «آندریاس هایزبرگ»‌‌ (Anders Hejlsberg) زبان سی شارپ را به عنوان بخشی از پلتفرم «ابتکار زبان مشترک» (CLI) ابداع کرد که به همراه زبان‌های زیاد دیگری که غالباً متعلق به مایکروسافت بودند به یک فرمت میانجی کامپایل شده و روی محیط اجرایی به نام «محیط اجرای زبان مشترک» (CLR) اجرا می‌شدند.

در روزهای نخست معرفی سی شارپ، به عنوان تقلیدی از جاوا مورد انتقاد قرار گرفت. اما در ادامه این دو زبان از هم جدا شدند. شیوه صدور لایسنس مایکروسافت برای کامپایلر/زمان اجرای سی شارپ همواره روشن نیست. با این که مایکروسافت در حال حاضر شرکای خود را ملزم به استفاده از پروژه Microsoft Open Specification نمی‌کند، ولی این وضعیت ممکن است در آینده تغییر یابد.

امروزه سی شارپ یک زبان چند پارادایمی برنامه‌نویسی است که نه تنها کاربرد گسترده‌ای در پلتفرم ویندوز دارد، بلکه روی پلتفرم iOS/Android نیز به لطف «زامارین» (Xamarin) و همچنین روی پلتفرم لینوکس استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان سی شارپ، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی #C

  • «آندریاس هایزبرگ» کار خارق‌العاده‌ای در زمینه خارج کردن سی شارپ از زیر سایه جاوا انجام داد و به این زبان هویت مستقلی بخشید. سی شارپ از نظر تجربه توسعه‌دهنده پیشروتر از جاوا است.
  • با توجه به پشتیبانی مایکروسافت از #C و همچنین حضور بیست ساله در این صنعت، اکوسیستم بزرگی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای آن ایجاد شده است. از ASP.NET برای توسعه وب به خصوص روی ویندوز استفاده می‌شود.
  • سی شارپ نیز همچون جاوا به لطف CLR مستقل از پلتفرم است و روی ویندوز، ‌لینوکس و دستگاه‌های موبایل اجرا می‌شود.

محبوبیت #C

وب‌سایت رتبه‌بندی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی به نام TIOBE سی شارپ را در ژانویه 2020 در رتبه پنجم محبوبیت قرار داده است.

Octoverse سی شارپ را به عنوان پنجمین زبان محبوب برنامه‌نویسی از نظر مشارکت ریپازیتوری‌های گیت‌هاب رتبه‌بندی کرده است.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو سی شارپ را در رتبه چهارم زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی رتبه‌بندی کرده است:

باید اشاره کنیم که پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو، سی شارپ را به عنوان دهمین زبان مورد علاقه توسعه‌دهندگان رتبه‌بندی کرده است:

همچنان که بر اساس نمودار گوگل ترند زیر مشخص است، سی شارپ در طی سال‌های اخیر چندان مورد اقبال واقع نشده است.

بازار کار #C

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار #C می‌پردازیم. Indeed سی و دو هزار هزار موقعیت شغلی برای توسعه‌دهندگان سی شارپ در ایالات متحده معرفی کرده است که موجب می‌شود این زبان در رتبه پنجم زبان‌های برنامه‌نویسی پرتقاضا فهرست‌بندی شود. این زبان با میانگین حقوق سالانه 96 هزار دلار در رتبه هشتم لیست قرار دارد.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو میزان حقوق دریافتی توسعه‌دهندگان سی شارپ را بالاتر از جاوا و البته با تجربه بیشتر قرار داده است.

کاربردهای عمده #C

  • برنامه‌نویسی سمت سرور
  • توسعه اپلیکیشن
  • توسعه وب
  • توسعه بازی
  • نرم‌افزار برای پلتفرم ویندوز

C

پنجمین گزینه در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 زبان C است. در طی دهه‌های 1960 و 1970، هر چرخه CPU و هر بایت از حافظه گران قیمت بود. «دنیس ریچی» (Dennis Ritchie) که یکی از مهندسان آزمایشگاه Bell بود، یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و رویه‌ای در سال‌های 1969 تا 1973 توسعه داد که مستقیماً به زبان ماشین کامپایل می‌شد. زبان C دسترسی سطح پایینی به حافظه ارائه می‌کند و کنترل کاملی روی سخت‌افزار زیربنایی خود به دست می‌دهد.

در طی سال‌های متمادی زبان C به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده تبدیل شده است. علاوه بران زبان C یکی از انقلابی‌ترین و تأثیرگذارترین زبان‌های برنامه‌نویسی در طول تاریخ بوده است که تقریباً روی همه زبان‌های دیگر این فهرست تأثیر گذاشته است.

با این حال C به خاطر پیچیدگی تصادفی، برنامه‌نویسی غیر امن و فقدان قابلیت‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد. ضمناً این زبان مستقل از پلتفرم نیست، یعنی کد C قابل حمل نیست. اما اگر بخواهید بیشترین بهره را از سخت‌افزار خود بگیرید، در این صورت زبان‌های ++C/C و Rust تنها گزینه شما محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با زبان C، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی C

  • از آنجا که C دسترسی سطح پایینی به حافظه ارائه می‌کند و به دستورالعمل‌های باینری کامپایل می‌شود، یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی به حساب می‌آید.
  • C کنترل کاملی روی سخت‌افزار اجراکننده کد ارائه می‌کند. برنامه C می‌تواند روی هر پلتفرمی اجرا شود و از مزیت هر سخت‌افزاری بهره بگیرد. در این زمینه فرقی نمی‌کند که CPU، GPU و یا کانتینر، کلود، دستگاه‌های موبایل یا میکروکنترلر باشد.
  • C یکی از «زبان‌های برنامه‌نویسی زبان» است، یعنی کامپایلرهای بسیاری از زبان‌های دیگر مانند Ruby ،PHP و Python با استفاده از C نوشته شده‌اند.

محبوبیت C

زبان C یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی این فهرست ما است و در حدود 47 سال است که بر این حوزه مطرح شده است. همچنین همان طور که از نمودار بلندمدت وب‌سایت TIOBE در شکل زیر مشخص است، C بیش از هر زبان دیگری به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی مطرح بوده است.

بر اساس رتبه‌بندی TIOBE زبان C دومین زبان محبوب بوده است و محبوبیت زیادی در طی سال 2019 کسب کرده است.

Octoverse زبان C را بر اساس مشارکت در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب به عنوان نهمین زبان محبوب برنامه‌نویسی فهرست‌بندی کرده است.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو نیز زبان C را در رتبه دوازدهم (هشتمین زبان محبوب) قرار داده است.

بر اساس نمودار گوگل ترند این زبان در طی پنج سال اخیر روند تثبیت‌شده‌ای را شاهد بوده است.

بازار کار C

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار C می‌پردازیم. بر اساس گزارش وب‌سایت Indeed بیست و هشت هزار موقعیت شغلی برای توسعه‌دهندگان C در ایالات متحده وجود داشته است که موجب می‌شود زبان C به ششمین زبان برنامه‌نویسی پرتقاضا از نظر شغلی تبدیل شود. از نظر حقوق میانگین سالانه نیز توسعه‌دهندگان به این زبان با دریافتی 104 هزار دلار در رتبه ششم زبان‌های برنامه‌نویسی با درامد بالا قرار می‌گیرند.

بر اساس پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو توسعه‌دهندگان به زبان C می‌توانند دستمزد متوسطی دریافت کنند، اما برای رسیدن به این سطح از حقوق به مدت زمان بیشتری نسبت به زبان‌هایی مانند پایتون و جاوا نیاز دارند.

کاربردهای عمده C

  • برنامه‌نویسی سیستمی
  • توسعه بازی
  • سیستم‌های IoT و Real-Time
  • یادگیری ماشین و یادگیری عمیق
  • سیستم‌های Embeded

++C

ششمین گزینه در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 سی پلاس پلاس است. «بیارنه استراتروپ» (Bjarne Stroustrup) در طی دهه 1970 میلادی با دنیس ریچی (خالق زبان C) در آزمایشگاه Bell همکاری می‌کرد. زبان ++C به مقدار زیادی تحت تأثیر C قرار داشت و در ابتدا به عنوان یک اکستنشن این زبان مطرح شد و قابلیت‌های شیء‌گرایی را به این زبان اضافه کرد. در طول زمان زبان C به صورت یک زبان برنامه‌نویسی چند پارادایمی تکامل یافت. این زبان نیز همانند زبان C دسترسی سطح پایین به حافظه و کامپایل مستقیم به دستورالعمل‌های ماشین را ارائه می‌کند.

++C همچنین دسترسی کاملی روی سخت‌افزار ایجاد می‌کند، اما این کار به هزینه پیچیدگی تصادفی ارائه می‌شود و پشتیبانی در سطح زبان برای ایمنی حافظه و امنیت رخداد وجود ندارد. ضمناً ++C قابلیت‌ها زیادی عرضه کرده و از این رو یکی از پیچیده‌ترین زبان‌ها برای کسب مهارت است.

به جهت همه این عوامل و وابستگی به پلتفرم ++C محبوبیت خود را در برابر جاوا به خصوص در حوزه توسعه نرم‌افزارهای سازمانی و دامنه بیگ دیتا در اوایل دهه 2000 از دست داد. با ظهور GPU، کانتینرسازی و محاسبات ابری،‌++C بار دیگر محبوبیت فزاینده‌ای کسب کرد، چون می‌توانست به سرعت خود را تطبیق دهد و از مزیت تغییرهای سخت‌افزار یا اکوسیستم بهره بگیرد. امروزه ++C یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه نرم‌افزار محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی C++‎، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی ++C

  • ++C نیز همانند جاوا به طور یکنواختی مدرن شده است و خود را با تغییرهای سخت‌افزاری و اکوسیستم هم‌نوا ساخته است. ++C مدرن بسیار سریع‌تر است و در مقایسه با نسخه‌های قدیمی‌تر این زبان کارآمدی بالاتری دارد.
  • ++C نیز همچون C کنترل کاملی روی سخت‌افزار ارائه می‌کند و می‌تواند روی هر پلتفرمی اجرا شود و از مزیت هر نوع سخت‌افزاری چه CPU و چه GPU یا کانتینر، کلود، دستگاه‌های موبایل و میکروکنترلرها بهره‌مند شود.
  • ++C به طرز فوق‌العاده‌ای سریع است و به صورت گسترده‌ای در سیستم‌های که به کارایی بسیار بالا نیاز دارند و یا منابع محدودی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از نرم‌افزارهای جالب مانند ماشین مجازی جاوا، موتور V8 جاوا و بسیاری از پایگاه‌های داده با ++C نوشته شده‌اند.

محبوبیت ++C

++C از نظر محبوبیت در وب‌سایت رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی TIOBE در جایگاه چهارم قرار دارد و از نظر قدمت نیز زبان دوم این فهرست است.

Octoverse زبان ++C را در جایگاه ششم از نظر مشارکت افراد در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب دسته‌بندی کرده است.

ضمناً پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در سال 2019 این زبان را در جایگاه نهم محبوب‌ترین فناوری (ششمین زبان محبوب) قرار داده است.

با این که ++C از سوی زبان‌های مدرن برنامه‌نویسی مانند Rust یا Go با هجمه سنگینی مواجه شده است، اما بر اساس نمودار گوگل ترند همچنان روند تثبیت‌شده‌ای را در طی پنج سال اخیر طی کرده است.

بازار کار ++C

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار ++C می‌پردازیم.  وب‌سایت Indeed زبان ++C را در رتبه چهارم زبان‌های برنامه‌نویسی پرتقاضا در بازار کار دسته‌بندی کرده است. ضمناً توسعه‌دهندگان ++C میانگین حقوق سالانه برابر با 108 هزار دلار دریافت می‌کرده‌اند که این زبان را در جایگاه رتبه‌بندی این وب‌سایت قرار می‌دهد.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو نشان داد که توسعه‌دهندگان ++C در قیاس با جاوا میزان درآمد بالاتری را البته با تجربه بیشتر به دست می‌آورند.

کاربردهای عمده ++C

  • برنامه‌نویسی سیستمی
  • توسعه بازی
  • IoT و سیستم‌های هم‌زمان
  • یادگیری ماشین و یادگیری عمیق
  • سیستم‌های Embeded، سیستم‌های توزیع‌یافته

PHP

هفتمین مورد در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 پی‌اچ‌پی است. PHP نیز همچون پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که از سوی یک توسعه‌دهنده منفرد به عنوان یک پروژه جنبی در طی دهه 1990 میلادی توسعه یافته است. مهندس نرم‌افزاری به نام «راسموس لردورف» (Rasmus Lerdorf) در ابتدا PHP را به صورت مجموعه‌ای از فایل‌های باینری اینترفیس گیت‌وی مشترک ایجاد کرد که به زبان C نوشته شده و برای ایجاد وب‌اپلیکیشن‌های دینامیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ادامه کارکردهای بیشتری به PHP اضافه شد و از نظر سازمانی به یک زبان برنامه‌نویسی با امکانات کامل تبدیل شد.

در حال حاضر، PHP یک زبان چندمنظوره و دینامیک برنامه‌نویسی است که به طور عمده برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها در سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با ظهور وب‌اپلیکیشن‌های سمت کلاینت مبتنی بر جاوا اسکریپت، PHP مطلوبیت و محبوبیت خود را از دست داده است و دیگر جایگاه قبلی خود را ندارد. برخلاف باور عامه PHP به این زودی‌ها از بین نمی‌رود، گرچه محبوبیت آن رفته‌رفته کاهش می‌یابد.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی PHP، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی PHP

  • PHP یکی از کارآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه وب در سمت سرور است. در نتیجه استفاده گسترده‌ای در حوزه نرم‌افزار برای توسعه وب‌اپلیکیشن با سرعت بالا دارد. فیسبوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با استفاده از PHP توسعه یافته است (البته توجه کنید که این کد PHP با استفاده از کامپایلر خاص فیسبوک به کد نیتیو کامپایل می‌شودم.).
  • از آنجا که PHP در طی 35 سال اخیر کاربرد گسترده‌ای در توسعه وب داشته است، فریمورک‌های PHP پایدار و موفق زیادی در بازار وجود دارند.
  • شرکت‌های بزرگ زیادی ماند فیسبوک و وردپرس وجود دارند که از PHP استفاده می‌کنند و از این رو پشتیبانی خوبی از ابزارهای مرتبط با این زبان در اختیار شما قرار دارد.

محبوبیت PHP

وب‌سایت رتبه‌بندی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی به نام TIOBE زبان PHP را در رتبه هشتمین زبان محبوب در ژانویه 2020 رتبه‌بندی کرده است. با این حال با نگاهی به تاریخچه محبوبیت این زبان می‌بینیم که PHP محبوبیت خود را به تدریج از دست می‌دهد.

Octoverse زبان PHP را از نظر میزان مشارکت افراد در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب در رتبه چهارمین زبان رتبه‌بندی کرده است.

بر اساس پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در سال 2019، PHP پنجمین زبان محبوب (هشتمین فناوری محبوب) بوده است.

با این که PHP همچنان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است، اما روند اقبال به آن بر اساس نمودارهای گوگل رو به نقصان گذارده است.

بازار کار PHP

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار PHP می‌پردازیم. وب‌سایت کاریابی Indeed زبان PHP را به عنوان هشتمین زبان پرتقاضا از جهت شغلی در بازار کار ایالات متحده رتبه‌بندی کرده است و 18 هزار موقعیت شغلی در ژانویه 2020 برای این زبان وجود داشته است. ضمناً توسعه‌دهندگان PHP حقوق معقول 90 هزار دلار سالانه را در این زمان دریافت می‌کرده‌اند که این زبان را در رده دهمین زبان با حقوق بالا قرار می‌دهد.

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow نشان داده است که PHP زبانی با پایین‌ترین سطح درآمد در سال 2019 بوده است.

کاربردهای عمده PHP

  • توسعه وب‌اپلیکیشن سمت سرور
  • توسعه سیستم‌های CMS
  • توسعه وب‌اپلیکیشن‌های مستقل

سوئیفت

هشتمین گزینه در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 ‌ما سوئیفت است. زبان سوئیفت (Swift) از سوی یکی از مهندسان شرکت اپل به نام «کریس لتنر» (Chris Lattner) و به عنوان جایگزینی برای زبان Objective-C برای استفاده در پلتفرم‌های Mac و iOS توسعه یافته است.

سوئیفت یک زبان چندپارادایمی، چندمنظوره و کامپایل‌شونده است که بهره‌وری بالایی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. سوئیفت مانند ++C/C و Rust از مجموعه ابزار LLVM پشتیبانی می‌کند.

سوئیفت طوری طراحی شده است که قابلیت جایگزینی مناسبی با کدبیس Objective-C داشته باشد و هم اینک خود را به عنوان زبان اصلی برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS تثبیت کرده است. سوئیفت به عنوان یک زبان کامپایل‌شونده و قدرتمند محبوبیت زیادی را در حوزه‌های دیگر نیز به دست آورده است.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی سوئیفت، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی سوئیفت

  • یکی از خصوصیات اصلی منحصر به فرد سوئیفت، طراحی زبان است. این زبان با ساختار ساده، منسجم و تمیز و قابلیت‌های مناسب توسعه‌دهنده خود، یک جایگزین بهتر و کارآمدتر برای زبان Objective-C در اکوسیستم اپل محسوب می‌شود.
  • سوئیفت قابلیت‌های یک زبان مدرن برنامه‌نویسی مانند امنیت null را نیز ارائه می‌کند. همچنین یک نسخه متفاوت را برای جلوگیری از «هرم مرگ» (Pyramid of Doom) ارائه می‌کند.
  • سوئیفت به عنوان یک زبان کامپایل‌‌شونده به اندازه ++C سریع است. همچنین محبوبیت زیادی در زمینه برنامه‌نویسی سیستمی و دیگر حوزه‌ها کسب کرده است.

محبوبیت سوئیفت

سوئیفت نیز مانند دیگر زبان‌های مدرن برنامه‌نویسی در میان توسعه‌دهندگان بسیار محبوب است و در رتبه ششم محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار می‌گیرد.

همچنین سوئیفت در اندیس TIOBE تنها پنج سال پس از معرفی خود در میان ده زبان محبوب قرار گرفته است.

وب‌سایت دیگر رتبه‌بندی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی PYPL سوئیفت را در رتبه نهم زبان‌های محبوب قرار داده است.

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow سوئیفت را به عنوان پانزدهمین فناوری محبوب (دوازدهمین زبان محبوب برنامه‌نویسی) رتبه‌بندی کرده است.

نمودارهای گوگل ترند نیز نشانگر افزایش چشمگیری در میزان محبوبیت سوئیفت در طی سال‌های اخیر است.

بازار کار سوئیفت

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار Swift می‌پردازیم. وب‌سایت کاریابی Indeed زبان سوئیفت را در رتبه نهم لیست زبان‌های پرتقاضا در بازار کار ایالات متحده قرار داده است و 6 هزار موقعیت شغلی برای این زبان برنامه‌نویسی ثبت شده است. از نظر حقوق، Indeed سوئیفت را در رتبه دومین زبان با حقوق بالا با میزان درآمد سالانه 125 هزار دلار رتبه‌بندی کرده است.

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow نیز نشان می‌دهد که توسعه‌دهنده سوئیفت می‌تواند با میزان تجربه کمتر در قیاس با Objective-C میزان حقوقی بالا به دست آورد.

کاربردهای عمده سوئیفت

  • توسعه اپلیکیشن iOS
  • برنامه‌نویسی سیستمی
  • توسعه سمت سرور (از طریق WebAssembly)
  • یادگیری عمیق
  • IoT

Go

نهمین گزینه در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 ما زبان Go است. Go نیز همچون سوئیفت از سوی یکی از غول‌های نرم‌افزاری یعنی گوگل خلق شده است. گوگل در طی دهه اخیر متوجه شد که زبان‌های موجود برنامه‌نویسی نمی‌توانند سخت‌افزار به ظاهر نامحدود و منابع انسانی نامحدود گوگل را مورد بهره‌برداری قرار دهند. برای نمونه کامپایل کردن کدبیس ++C گوگل حدود نیم ساعت طول می‌کشد. ضمناً آن‌ها قصد داشتند مشکل مقیاس‌پذیری توسعه را در این زبان جدید مرتفع سازند.

مهندس مشهور نرم‌افزار به نام «راب پایک» (Rob Pike) در حوزه UTF-8 و همچنین «کِن‌ تامپسون» (Ken Thompson) با تخصص سیستم عامل یونیکس در شرکت گوگل یک زبان برنامه‌نویسی سیستمی با مقیاس‌‌پذیری بالا، یادگیری آسان، پراگماتیک و جدید به نام Go در سال 2012 خلق کردند. Go یک محیط اجرا و یک Garbage collector داشت، اما این محیط اجرا در یک فایل اجرایی تولیدی بسته‌بندی شده است.

با این که قابلیت‌های Go به نظر محدود می‌رسیدند، اما در طی دوره زمانی کوتاهی به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی جریان اصلی تبدیل شد.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی Go، این موارد نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

خصوصیات کلیدی Go

  • Go یک پشتیبانی در سطح زبان برای «هم‌زمانی» (Concurrency) دارد. این زبان یک CSP بر مبنای هم‌زمانی پیام-ارسال از طریق گوروتین (Goroutine) یعنی «نخ سبز سبک» و کانال ارائه می‌کند.
  • اصلی‌ترین مزیت منحصر به فرد Go در طراحی زبان و سادگی آن است. این زبان به صورت موفقی سادگی و کارایی پایتون را با قدرت C ترکیب کرده است.
  • Go یک Garbage Collector داخلی دارد که البته به اندازه گاربیج کلکتور جاوا کامل نیست. توسعه‌دهندگان Go می‌توانند برنامه‌های سیستمی را با امنیت جاوا و پایتون بنویسند.

محبوبیت Go

Go نیز مانند سوئیفت اخیراً با استقبال زیادی مواجه شده است. در تقریباً همه وب‌سایت‌های مقایسه محبوبیت‌ زبان‌های برنامه‌نویسی رتبه Go افزایش یافته است و بسیاری از زبان‌های موجود را کنار زده است. در وب‌سایت TIOBE index و بر اساس فهرست ژانویه 2020 زبان Go در رتبه چهاردهم قرار داشته است.

پیمایش توسعه‌دهندگان StackOverflow در سال 2019 نیز Go را به عنوان سیزدهمین فناوری محبوب (دهمین زبان محبوب) رتبه‌بندی کرده است.

بر اساس پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو زبان Go در رتبه نهم زبان‌های مورد علاقه توسعه‌دهندگان قرار داشته است.

بر اساس گزارش Octoverse گیت‌هاب، Go یکی از ده زبان با رشد سریع است.

افزایش محبوبیت Go در نمودارهای گوگل ترند نیز به روشنی دیده می‌شود که در طی پنج سال اخیر به صورت پیوسته با رشد مواجه بوده است.

بازار کار Go

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار Go می‌پردازیم. وب‌سایت Indeed زبان Go را در رده دهم زبان‌های با تقاضای شغلی بالا با 4 هزار موقعیت شغلی باز در ژانویه 2020 رتبه‌بندی کرده است و از نظر حقوق سالانه نیز این زبان در رتبه نهم قرار می‌گیرد.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در سال 2019 زبان Go را به عنوان یکی از زبان‌های با بالاترین میزان حقوق رتبه‌بندی کرده است.

کاربردهای عمده Go

  • برنامه‌نویسی سیستمی
  • محاسبات بی‌سرور
  • اپلیکیشن‌های تجاری
  • توسعه کلود-نیتیو
  • IoT

روبی

دهمین  و آخرین مورد در فهرست بهترین زبان ها در سال 1399 این مقاله زبان Ruby است. روبی نیز یکی از بهترین زبان ها در سال 1399 است که از سوی یک توسعه‌دهنده منفرد در طی دهه 1990 میلادی ساخته شده است. دانشمند علوم رایانه ژاپنی به نام «یوکیشیرو ماتسوماتو» (Yukihiro Matsumoto) زبان روبی را به عنوان یک زبان اسکریپتی شیءگرا ساخته و در سال 1995 منتشر ساخت.

روبی در ادامه به یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری، با نوع‌بندی دینامیک، سطح بالا، چند پارادایمی و چندمنظوره تکامل یافت. زبان روبی در زبان C پیاده‌سازی شده است و امکان Garbage Collection را نیز ارائه می‌کند.

روبی نیز همانند پایتون به طور گسترده‌ای روی بهره‌وری توسعه‌دهنده و رضایت وی تمرکز دارد. با این که روبی یکی از زبان‌های با هیاهوی زیاد در این عصر محسوب نمی‌شود، اما با توجه به منحنی یادگیری ملایمی که دارد برای یادگیری از سوی توسعه‌دهندگان مبتدی مناسب است.

خصوصیات کلیدی روبی

  • روبی برخی از بهترین قابلیت‌های زبان‌های برنامه‌نویسی را با موفقیت در خود ادغام کرده است که شامل قابلیت دینامیک بودن، شیء‌گرایی، تابعی بودن، داشتن Garbage Collection و انسجام است.
  • با این که روبی خود یک زبان انقلابی محسوب نمی‌شود، اما فریمورک توسعه وب آن یعنی Ruby on Rails یک فریمورک توسعه وب سمت سرور کاملاً تحول‌آفرین و مؤثر بوده است.
  • روبی از سوی برخی از پروژه‌های بزرگ نرم‌افزاری مانند توییتر، گیت‌هاب، Airbnb مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابزارهای عالی و پشتیبانی خوبی دارد.

محبوبیت روبی

وب‌سایت اندازه‌گیری محبوبیت‌ زبان‌های برنامه‌نویسی، TIOBE میزان محبوبیت روبی را در رتبه یازدهم زبان‌های برنامه‌نویسی در ژانویه 2020 اندازه‌گیری کرده است که رشد مثبت زیای را نیز شاهد بوده است.

Octoverse نیز روبی را در رتبه دهم زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی در سال 2019 بر اساس مشارکت افراد در ریپازیتوری‌های گیت‌هاب دسته‌بندی کرده است.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در سال 2019 زبان روبی را به عنوان نهمین زبان محبوب برنامه‌نویسی و دوازدهمین فناوری محبوب رتبه‌بندی کرده است.

روبی در سال‌های اخیر توجه زیادی را برنینگیخته است، اما بر اساس نمودارهای گوگل ترند شتاب رشد خود را همچنان حفظ کرده است.

بازار کار روبی

در این بخش از مقاله بهترین زبان ها در سال 1399 به بررسی بازار کار Ruby می‌پردازیم. در بازار کار ایالات متحده، توسعه‌دهندگان به زبان روبی می‌توانند حقوق بالایی به دست آوردند و این زبان از این حیث در رتبه نخست قرار می‌گیرد. ضمناً Indeed 16 هزار موقعیت شغلی برای زبان روبی در ژانویه 2020 ثبت کرده است که این زبان را در جایگاه هشتمین زبان با تقاضای شغلی بالا قرار می‌دهد.

پیمایش توسعه‌دهندگان استک‌اورفلو در سال 2019 نشان داده است که توسعه‌دهندگان روبی می‌توانند حقوقی بالا با تجربه نسبتاً کم به دست آورند.

جمع‌بندی بهترین زبان ها در سال 1399

به این ترتیب به پایان این مقاله با موضوع معرفی بهترین زبان ها در سال 1399 می‌رسیم و امیدواریم با مطالعه این مقاله در خصوص انتخاب زبان برنامه‌نویسی خودتان یا مسیر شغلی آینده خودتان سرنخ‌های خوبی به دست آورده باشید. توجه کنید که به طور کلی یک فهرست جامع و نهایی برای انتخاب بهترین زبان ها در سال 1399 وجود ندارد، بلکه در هر مورد و بسته به علل و عوامل مختلف یک زبان می‌تواند برای یک نفر مناسب باشد یا نباشد. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید و کدام زبان را برای چه پروژه‌ای مورد استفاده قرار دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

میثم لطفی (+)

«میثم لطفی» دانش‌آموخته ریاضیات و شیفته فناوری به خصوص در حوزه رایانه است. وی در حال حاضر علاوه بر پیگیری علاقه‌مندی‌هایش در رشته‌های برنامه‌نویسی، کپی‌رایتینگ و محتوای چندرسانه‌ای، در زمینه نگارش مقالاتی با محوریت نرم‌افزار نیز با مجله فرادرس همکاری دارد.

بر اساس رای 16 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: blog.faradars.org



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر