موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

بهترین نرم افزار بازی سازی

بهترین نرم افزار بازی سازی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 04 فروردین 1401 ساعت 16:34

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در عصر حاضر ساخت بازی کامپیوتری است. ساخت بازی کامپیوتری نیازمند دانش فنی و مهارت کافی در استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط برای بازی‌سازی است. علاوه بر این ساخت بازی کامپیوتری کاری نیست که در مدت کوتاهی به سرانجام و نتیجه‌ی مطلوب برسد و نیازمند پشتکار و کوشش فراوان است. در ابتدای هر حرفه‌ای نیاز نیست که تمام نرم‌افزارها و برنامه‌های  مختلف را بشناسید و به آن‌ها مسلط باشید. اما حوزه‌ی ساخت بازی کامپیوتری متفاوت است و شما باید حتی در ابتدای راه نیز آشنایی حداقلی با نرم‌افزارهای ساخت بازی داشته باشید تا به موفقیت برسید. نرم‌افزارهای  مختلفی در حیطه ساخت بازی وجود دارند. در حال حاضر برای ساخت بازی موبایلی، بازی کامپیوتری بازی ویدیویی نر از نرم‌افزارهای مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند در ادامه مقاله همراه دنیای بازی باشید تا بهترین نرم‌افزار های ساخت بازی در هر سه حوزه را بررسی و معرفی کنیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مراحل ساخت بازی کامپیوتری

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی در عصر حاضر نرم‌افزار های ساخت بازی کامپیوتری و موبایلی و ساخت بازی ویدیویی به‌شدت افزایش پیداکرده‌اند و شما گزینه‌های مختلفی برای ساخت بازی موبایلی یا ساخت بازی کامپیوتری در اختیاردارید. حوزه ساخت نرم‌افزار کامپیوتری هرساله پیشرفته‌تر می‌شود و افراد جدیدی درزمینهٔ بازی‌سازی در سراسر دنیا فارغ‌التحصیل می‌شوند اما به این معنی نیست که برای ساخت بازی موبایلی حتماً باید تحصیلات آکادمیک داشته باشید، با داشتن انگیزه و پشتکار در یادگیری شما هم می‌توانید بازی ویدیویی موردنظرتان را بدون داشتن تحصیلات آکادمیک به‌وسیله‌ی یکی از بهترین نرم‌افزار های ساخت بازی که بتواند به نیازهای شما برای طراحی پاسخ دهد بسازید.

نرم‌افزار ساخت بازی Unity

نرم‌افزار بازی‌سازی Unity یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نرم‌افزارها در حوزه‌ی ساخت بازی کامپیوتری است. Unity ازجمله نرم‌افزارهایی است که می‌توانید برای ساخت بازی کامپیوتری ساده از آن استفاده کنید. نرم‌افزار Unity قابلیت‌های فراوانی دارد که توانسته این نرم‌افزار را در فهرست بهترین نرم‌افزار های ساخت بازی کامپیوتری قرار دهد. Unity از دو زبان به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. Unity یک موتور ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار توسط شرکت Unity Technologies برای سیستم‌عامل مک به بازار عرضه شد. در حال حاضر نرم‌افزار Unity از ۲۵ پلتفرم مختلف پشتیانی می‌کند که در بین نرم‌افزار های ساخت بازی امتیاز بزرگی است. شما می‌توانید به‌وسیله موتور بازی‌سازی Unity به ساخت بازی برای پلتفرم‌های مختلف اندروید، iOS، ویندوز، انواع کنسول بپردازید.

علاوه بر این شما می‌توانید برای ساخت بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی، واقعیت مجازی و همچنین بازی‌های واقعیت افزوده از موتور بازی‌سازی Unity استفاده کنید. علاوه بر این Unity به دلیل دارا بودن سیستم طراحی و گرافیکی بالا برای طراحی پروژه‌های معماری و یا انیمیشن‌های Real-Time سه‌بعدی نیز از استفاده می‌شود.. موتور بازی‌سازی Unity از زبان‌های جاوا اسکریپت، #C و boo برای ساخت بازی استفاده می‌کند. در حال حاضر اغلب بازی‌ های موبایلی به‌وسیله‌ی نرم‌افزار Unity ساخته می‌شوند. یکی از مزیت‌های ویژه نرم‌افزار Unity این است که به شما امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی را نیز می‌دهد. Pokemon GO، FireWatch، FAR: Lone Sails ازجمله محبوب‌ترین بازی‌هایی هستند که توسط موتور بازی‌سازی Unity ساخته‌شده‌اند.

نرم‌افزار ساخت بازی Unreal Engine

نرم‌افزار بازی‌سازی Unreal Engine یکی دیگر از بهترین نرم‌افزار های ساخت بازی که بسیار پرکاربرد است. موتر بازی‌سازی Unreal Engine برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. نرم‌افزار بازی‌سازی Unreal Engine درواقع یک موتور بازی‌سازی است که توسط کمپانی Epic Games در سال ۱۹۹۸ ساخته‌شده است. در همان سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در ساخت بازی Unreal از نرم‌افزار Unreal Engine استفاده شد. نرم‌افزار بازی‌سازی Unreal Engine به دلیل دارا بودن Blueprint نیاز به کد نویسی ندارد و به‌راحتی می‌توانید برای ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی از آن استفاده کنید. موتور بازی‌سازی Unreal Engine ازلحاظ گرافیکی نیز بسیار پیشرفته است. Unreal Engine دارای تعداد زیادی کد از پیش تعیین‌شده است که شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید و بخش‌های زیادی از بازی مدنظرتان را به‌وسیله‌ی آن طراحی کنید. نرم‌افزار ساخت بازی Unreal Engine مشابه نرم‌افزار Unity است با این تفاوت که اغلب برای ساخت بازی‌های مبارزه‌ای، پلتفرم، نقش‌آفرینی و تیراندازی اول‌شخص از Unreal Engine استفاده می‌شود چراکه در این حوزه‌ها نسبت به کامل‌تر است. Batman: Arkham serie، Gears of War 4 و Abzu ازجمله بازی‌هایی هستند که توسط موتور بازی‌سازی Unreal Engine ساخته‌شده‌اند. شرکت‌های مشهور زیادی ازجمله شرکت Activision, Ubisoft, N@ughty Dog, Microsoft برای ساخت بازی از نرم‌افزار بازی‌سازی Unreal Engine استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار ساخت بازی CryEngine

نرم‌افزار بازی‌سازی CryEngine توسط شرکت آلمانی Crytek ایجادشده است و برای ساخت اغلب بازی‌های شرکت Crytek از موتور بازی‌سازی CryEngine استفاده می‌شود. Far Cry، Enemy Front و Crysis ازجمله بازی‌های ساخته‌شده به‌وسیله‌ی نرم‌افزار CryEngine هستند. موتور بازی‌سازی CryEngine نسبت به سایر موتورهای بازی‌سازی که معرفی کردیم پیشرفته‌تر است و علاوه برساخت بازی کامپیوتری برای ساخت برنامه‌های کاربردی تعاملی، فیلم‌ها و بازی‌های شگفت‌انگیز و شبیه‌سازی باکیفیت بالا از CryEngine استفاده می‌شود. به‌وسیله‌ی نرم‌افزار CryEngine تنها قادر هستید تا برای پلتفرم‌های Xbox 360 و PlayStation 3 بازی طراحی کنید و نمی‌توانید برای ساخت بازی موبایلی از نرم‌افزار CryEngine استفاده کنید. گرافیک بسیار پیشرفته است و از هوش مصنوعی در سطح بسیار بالایی در آن استفاده‌شده است. نرم‌افزار بازی‌سازی CryEngine در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت آمازون خریداری‌شده است و در سال ۲۰۱۶ نسخه بازسازی‌شده نرم‌افزار به نام Amazon Lumberyard توسط کمپانی آمازون عرضه‌شده است.

نرم‌افزار ساخت بازی Construct

نرم‌افزار بازی‌سازی Construct درواقع یک ویرایشگر برای ساخت بازی‌های دوبعدی است که توسط شرکت Scirra ساخته و عرضه‌شده است. نرم افزا Construct ر به‌ویژه برای افرادی مناسب است که به کد نویسی آشنایی ندارند. به‌وسیله‌ی موتور بازی‌سازی Construct شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از ربان بصری Visual programming به طراحی بازی دلخواه خودتان بپردازید. به دلیل سهولت در کاربری و نیاز نداشتن به کد نویسی برای ساخت بازی نرم‌افزار Construct بیش از ۱۰ هزار کاربر فعال دارد و سالانه تعداد زیادی بازی توسط کاربران نرم‌افزار بازی‌سازی Construct ساخته و در بازار به فروش می‌رسد.

نرم‌افزار ساخت بازی GameMaker

نرم‌افزار بازی‌سازی GameMaker یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ساخت بازی موبایل است. GameMaker در اصل مجموعه‌ای از موتورهای ساخت بازی بین پلتفرمی است که در سال ۱۹۹۹ مارک اورمارس (Mark Overmars) در سال ۱۹۹۹ ساخته‌شده است. از ساب ۲۰۰۷ به بعد شرکت بازی‌سازی YoYo Games تولید و به‌روزرسانی نرم‌افزار بر عهده گرفت. زبان مورداستفاده برای برنامه‌نویسی در نرم‌افزار Visual Programming Language یا در اصطلاح عام Game Maker Language است. موتور بازی‌سازی GameMaker یکی از موتورهای پرطرفدار برای ساخت بازی در بین ایرانیان است. خصوصاً درزمینهٔ ساخت بازی‌های دوبعدی نرم‌افزار انتخاب بسیار مناسبی است. علاوه برساخت بازی موبایل در حال حاضر این امکان وجود دارد تا برای ساخت بازی کامپیوتری و بازی ویدیویی نیز از نرم‌افزار GameMaker استفاده کنید. در نسخه‌های جدید نرم‌افزار امکان ساخت بازی کامپیوتری بدون کد نویسی نیز فراهم مشده است و شما می‌توانید به‌راحتی بدون کد نویسی یا با حداقل کد نویسی بازی دلخواه خودتان را طراحی کنید. بازی‌های Hotline Miami و Undertale ازجمله بازی‌های معروف طراحی‌شده به‌وسیله‌ی موتور بازی‌سازی GameMaker هستند.

نرم‌افزار ساخت بازی Source Engine

نرم‌افزار بازی‌سازی Source Engine یکی از موتورهای بازی قدرتمند است که توسط شرکت بازی‌سازی Valve ساخته‌شده است. موتور بازی‌سازی Source Engine قابلیت طراحی بازی به‌صورت سه‌بعدی را دارد. در ابتدا Source Engine فقط برای ساخت بازی کامپیوتری تیراندازی اول‌شخص از نرم‌افزار بازی استفاده می‌شد اما در حال حاضر برای ساخت انواع بازی‌های پازل، ماجراجویی از موتور بازی‌سازی Source Engine استفاده می‌شود.

نرم‌افزار ساخت بازی id Tech

نرم‌افزار بازی‌سازی id Tech ازجمله نرم‌افزار های ساخت بازی ویدیویی است که تابه‌حال در ۷ نسخه عرضه‌شده است. برای استفاده از نرم‌افزار id Tech نیاز به گرافیک و حجم بالایی دارید و اغلب بازی‌های که توسط موتور بازی‌سازی id Tech ساخته می‌شوند نیز حجم بالایی دارند. ازجمله محبوب‌ترین بازی‌هایی که به‌وسیله‌ی نرم‌افزار ساخت بازی id Tech ساخته‌شده‌اند می‌توان به Quake، Doom و Rage اشاره کرد.

نرم‌افزار ساخت بازی RAGE

نرم‌افزار بازی‌سازی RAGE پلتفرمی خصوصی و متعلق به کمپانی راک‌استار است. نام اصلی نرم‌افزار بازی‌سازی RockStar Advanced Game Engine است. معروف‌ترین بازی که توسط موتور بازی‌سازی RAGE ساخته‌شده است سری بازی‌های پرطرفدار GTA است. از ویژگی‌های مهم و خاص نرم‌افزار بازی‌سازی RAGE می‌توان به ماژولار بودن آن اشاره کرد. کاربران به‌راحتی می‌توانند مودهای دلخواه شان در محیط نرم‌افزار اضافه کنند. اغلب کاربران ایرانی برای ساخت بازی از موتور بازی‌سازی استفاده می‌کنند RAGE چراکه می‌توانند به‌راحتی مود هایی که نیاز دارند را اضافه کنند.

نرم‌افزار ساخت بازی Godot

نرم‌افزار بازی‌سازی Godot ازجمله نرم‌افزار های ساخت بازی که به دلیل رایگان بودن توجه کاربران را به خود جلب کرده است. شما برای استفاده از موتور بازی‌سازی Godot نیاز به هیچ لایسنس و کرکی ندارید علاوه بر این بازی به‌صورت متن‌باز است و شما می‌توانید به‌راحتی تغییرات موردنیازتان روی برنامه اعمال کنید و به‌راحتی می‌توانید نرم‌افزار Godot را بر روی کامپیوتر خود نصب و به طراحی بازی موردنظر خودتان بپردازید. ازلحاظ گرافیکی نیز قابلیت طراحی بازی به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی به‌وسیله‌ی نرم‌افزار بازی‌سازی Godot وجود دارد. شما می‌توانید از نرم‌افزار بازی‌سازی Godot برای هر نوع سیستم مک، ویندوز، لینوکس، اندروید و آیفون خروجی بگیرید و هیچ مشکلی وجود ندارد. برای طراحی بازی به‌وسیله نرم‌افزار بازی‌سازی Godot نیاز به کد نویسی است و کد نویسی موتور بازی GDScript نام دارد که بسیار مشابه زبان پایتون است و نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی در برنامه‌های بازی‌سازی مشابه بسیار آسان است. علاوه بر این در نسخه‌های جدید Godot امکان طراحی بازی با زبان‌های C# یا C++ نیز وجود دارد. Godot در زمره‌ی نرم‌افزارهای ساده کامپیوتری قرار می‌گیرد.

در ابن مقاله سعی کردیم تا بهترین نرم‌افزار های  ساخت بازی را معرفی و قابلیت‌های هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم. به‌طورکلی ساخت بازی کامپیوتری، ساخت بازی موبایلی و ساخت بازی ویدیویی نیازمند دانش و مهارت کافی درزمینهٔ ی طراحی و آشنایی با نرم‌افزار های ساخت بازی است. اگر شما هم علاقه‌مند به این حوزه و ساخت بازی با توجه به سلیقه شخصی‌تان هستید پیشنهاد می‌کنیم تا یکی از موتورهای بازی‌سازی معرفی‌شده در مقاله را با توجه به هدفی که در سردارید انتخاب کنید و مهارت خودتان را در کار با نرم‌افزار بالا ببرید. مطمئن باشید موفقیت در انتظار شماست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.dbazi.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر