موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مهندسی عمران فرادرس

مهندسی عمران فرادرس

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 11 اسفند 1399 ساعت 17:10

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

1

fvatcd9408-svg.svg

آموزش ترسیمات ۲ بعدی با اتوکد (AutoCAD)

اگر بخواهیم ترسیماتی دقیق، فنی و مهندسی داشته باشیم، قطعا نام نرم افزاری همچون اتوکد (AutoCAD) در صدر لیست قرار خواهد گرفت. نرم افزاری که سال ها است به عنوان نرم افزار شماره یک دنیا در طراحی های مهندسی و معماری مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا یادگیری چنین نرم افزاری برای تمام مهندسین عمران، معمار، مکانیک و سایر رشته های مرتبط با ترسیمات فنی یک ضرورت محسوب می گردد. در این فرادرس، دانشجو بدون هیچ پیش زمینه ای می تواند یادگیری را شروع کرده و در انتهای آموزش، توانایی انجام ترسیماتی دقیق را داشته باشد. در انتهای آموزش نیز یک پروژه کاربردی با موضوع پیاده سازی یک نقشه ساختمانی و با هدف به کارگیری آموخته های دروس در پروژه کاربردی جز به جز اجرا و به انجام رسیده است.

مدرس: مهدی جنگجو مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

2

fvarch9410-svg.svg

آموزش رویت ارکیتکچر (Revit Architecture) – مقدماتی

معماری، فرایند تبدیل یک فکر به فضا است. در واقع این تعریف بسیار ساده ای است که نوشته شده است و در عمل، کار خیلی بیشتری صورت می گیرد. BIM، یک سیستم تبدیل بین معماری، مهندسی و صنعت ساخت و ساز است. پیاده سازی سیستم BIM به نقطه اوج خود رسیده و این فرادرس همراهی است برای اتصال و گسترش نقش کاربران، در این شرایط مهم که شاهد تغییر تکنولوژی ساخت و ساز هستیم.

مدرس: امین رضائی مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

3

fvarch9610-svg.svg

آموزش نقشه کشی صنعتی (رسم فنی عمومی)

در این فرادرس، نقشه کشی دستی یا همان رسم فنی عمومی آموزش داده می شود. درس هایی چون: مفاهیم نقشه کشی، ترسیمات هندسی، رسم سه نما، رسم تصویر مجسم، رسم نمای مجهول، اندازه گذاری و انواع برش در این آموزش بیان شده است. این آموزش مناسب برای دانشجویان رشته های فنی از جمله: مکانیک، عمران، برق، ماشین ابزار، نقشه کشی، قالب سازی، ماشین های کشاورزی، صنایع، مدیریت اجرایی، مهندسی صنایع غذایی و ... می باشد. درک نقشه و به عبارتی نقشه خوانی یکی از الزامات در رشته های فنی می باشد و از سویی ترسیم با رایانه در صورتی که با تسلط بر اصول ترسیم دستی پایه گذاری شده باشد، یادگیری موثرتری را در بر خواهد داشت.

مدرس: علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

4

FVTICVL9701-svg.svg

آموزش طراحی شالوده (فونداسیون) سطحی با نرم افزار SAFE

در این فرادرس ابتدا به بررسی انواع شالوده ها و ضوابط آیین نامه ای طراحی آن ها پرداخته شده است، سپس قابلیت های نرم افزار SAFE معرفی شده و شالوده یک پروژه واقعی مدل سازی و طراحی شده است. در این فرادرس سعی شده است تا در مدت زمان کم، تمامی اطلاعات مفید برای طراحی شالوده به دانشجو منتقل شود، بنابراین با دیدن این آموزش، دانشجو قادر خواهد بود یک شالوده سطحی را از ابتدا تا انتها طراحی نماید.

مدرس: سهند سلیلی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

5

fvcvl94102-svg.svg

آموزش پروژه محور AutoCAD Civil 3D - راه سازی

نرم افزار AutoCAD Civil 3D برنامه ای ویژه مهندسین عمران هست از آن در تمامی کشورهای پیشرفته به منظور مدل سازی اطلاعاتی و طراحی و تدوین پروژه های عمرانی و از این دست استفاده می شود. Civil 3D با امکان طراحی بر اساس مدل پویا در کنار تشابهات محیط نرم افزار با محیط آشنای AutoCAD و به همراه داشتن راهنمای کامل نرم افزار توانسته است جایگزین نرم افزار Land Desktop شود. هدف این فرادرس معرفی بخش های مختلف نرم افزار، مراحل یک پروژه کامل راه سازی را از ابتدا تا انتها است که مراحل اساسی یک پروژه راه سازی را در طی یک آموزش در زمان کوتاه تشریح نماید.

مدرس: محمود شفیع پور بروجنی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

6

fvarch9501-svg.svg

آموزش رویت ارکیتکچر (Revit Architecture) – تکمیلی

رویت آرکیتکچر (Revit Architecture) یکی از نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات و داده های ساختمان محسوب می شود. همچنین در رویت محیطی مستقل نیز برای ساخت جزئیات لازم برای استفاده در یک پروژه نیز در نظر گرفته شده است. رشته های مهندسی معماری، عمران و تاسیسات برای مدل سازی سه بعدی و رسم جزئیات ساختمانی از Revit استفاده می کنند. کار با نرم افزار کامپیوتری یک مهارت است، مهارت فقط و فقط با تمرین مستمر ارتقا می یابد و این فرادرس به نشان دادن راه درست در بالا بردن مهارت کاربران در رویت آرکیتکچر کمک می کند.

مدرس: امین رضائی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

7

fvcvl94062-svg.svg

آموزش نرم افزار ETABS

ETABS نرم افزاری پر کاربرد در رشته های مرتبط سازه است که جهت تحلیل و طراحی سازه های ساختمان به کار می رود. اهمیت و ضرورت یادگیری این نرم افزار از این رو بالا است که امروزه زمان و دقت، آیتم بسیار مهمی در زندگی محسوب می شود و امکان طراحی سازه ها به صورت دستی برای سازه های کوچک بسیار زمان بر بوده که همین امر برای سازه های بلند مرتبه تقریبا ناممکن می شود. هدف از این فرادرس تدریس این نرم افزار، آشنایی کاربران و مهندسین با نقشه های فاز ۲ معماری و تبدیل این نقشه ها با استفاده از تحلیل ها و طراحی ها به نقشه های فاز ۲ سازه ای و تحویل به کارفرما جهت شروع پروژه ساخت است.

مدرس: امین خدارحمی مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

8

FVMECE9509-svg.svg

آموزش استاتیک (مرور و حل تست کنکور ارشد)

با توجه به اهمیت درس استاتیک به عنوان یک درس بنیادین در علوم مهندسی مکانیک، هوا و فضا، عمران و … نحوه و نوع آموزش آن برای فراگیری بهتر دانشجویان و علی الخصوص داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک نیز حائز اهمیت است. ما در این دوره آموزشی می خواهیم با بهره گیری از یک الگوی تدریس مفهومی، حل مسئله های تکمیلی و تستی مؤثر، به آموزش مباحث استاتیک جهت آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بپردازیم.

مدرس: رحیم شوقی مدت زمان آموزش: ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

9

FVTIOR98051-svg.svg

آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی با نرم‌ افزار MSP

یکی از قدرتمندترین برنامه های زمان بندی پروژه ها در حوزه های مختلف، برنامه Microsoft Project (مایکروسافت پراجکت) است که محیطی کاربرپسند دارد. با توجه به محبوبیت این نرم افزار در شرکت های پیمانکار، مشاور و کارفرما، تسلط به آن برای مهندسین یک وجه تمایز محسوب می شود و هر شخصی که به برنامه ریزی، مدیریت و کنترل پروژه علاقه ‎مند است باید به خوبی بتواند با آن کار کند. هدف از این فرادرس، تهیه برنامه زمان بندی یک پروژه ساختمانی با استفاده از نرم افزار Microsoft Project است که کلیه فرایندهای لازم جهت تهیه یک برنامه زمان بندی کامل و اصولی را به صورت کاربردی شامل می ‎شود. با توجه به موارد مطروحه، این آموزش یک فرصت بسیار مناسب برای تسلط به نرم افزار برای شاغلان و علاقه مندان به پروژه است.

مدرس: محمد فیروزی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

10

FVATCD9704-svg.svg

آموزش نقشه کشی سازه های بتنی با نرم افزار اتوکد (AutoCAD)

یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در کشور ما در زمینه تهیه نقشه های سازه ای، اتوکد (AutoCAD) است. در این فرادرس با فرض بر این که دوستان علاقه مند با این نرم افزار آشنایی دارند، به آموزش اصول ترسیمی نقشه های سازه بتنی یک ساختمان و انجام پروژه عملی در قالب ترسیم نقشه های ساختمان بتنی، می پردازیم.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

11

fvatcd9503-svg.svg

آموزش اتوکد سه بعدی (AutoCAD 3D)

در میان نرم افزارهای موجود در زمینه نقشه کشی با رایانه، نرم افزار اتوکد محصول شرکت Autodesk، با توجه به پیشگام بودن، به روز بودن و بهره مندی از فضای مناسب طراحی و قابلیت های بالای ترسیم به ویژه در محیط دوبعدی (۲D) از مقبولیت و عمومیت بالاتری برخوردار است. در این دوره آموزشی، نسخه ۲۰۱۷ نرم افزار اتوکد تدریس و حل مثال ها در این نسخه انجام می شود.

مدرس: علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

12

fvcvl9412-svg.svg

آموزش پروژه محور ETABS - مدل سازی، تحلیل و طراحی سازه های فولادی

برنامه ETABS ابزار پیشرفته و کاملی برای مدل سازی و طراحی قاب های ساختمانی به صورت یکپارچه است و یادگیری و تسلط بر این برنامه یکی از ملزومات هر مهندس عمران است. در همین راستا در این آموزش سعی بر آن است که مدل سازی، تحلیل و طراحی یک سازه فولادی به صورت گام به گام و مطابق با آخرین ویرایش استاندارد ۲۸۰۰، مبحث ششم و دهم مقررات ملی ساختمان صورت پذیرد.

مدرس: فرشاد پاسبانی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

13

FVARCH98112-svg.svg

آموزش مقدماتی طراحی تاسیسات ساختمان در نرم‌ افزار رویت

طراحی MEP (مکانیک، الکتریک و تاسیسات)، یکی از اصلی ترین اجزای زنجیره طراحی ساختمان به روش (BIM (Building Information Modeling است و نرم افزار Revit برنامه ای کامل برای طراحی ساختمان در این زنجیره محسوب می شود که ابزارهای فوق العاده ای برای نشان دادن طرح های پیشنهادی و شبیه سازی ساخت و ساز ارائه می کند. در نتیجه طراح تاسیسات می تواند در هماهنگی کامل با طراح معماری و سازه پروژه، طراحی تاسیسات، برق و مکانیک را نیز انجام داده و پروژه را به مراحل اجرایی برساند.

مدرس: آرمان حسن زاده مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

14

fvarch9505-svg.svg

آموزش کاربردی رویت (Revit) برای مهندسین عمران

نرم افزار Revit برنامه ای کامل برای مهندسی سازه است که ابزارهای فوق العاده ای برای نشان دادن طرح های پیشنهادی و شبیه سازی ساخت و ساز ارائه می کند. در این فرادرس تمرکز ما روی ابزارهای اصلی مهندسی سازه در ۲۰۱۷ Revit است.

مدرس: آرمان حسن زاده مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

15

fvsap9403-svg.svg

آموزش نرم افزار SAP

نرم افزار SAP با داشتن فضایی گرافیکی و ارتباط مناسب با کاربر، از جمله نرم افزارهای محبوب در تحلیل ها و طراحی های مهندسی است. در این آموزش، سعی شده است که با بیان کاربردی مطالب از اضافه گویی ها پرهیز کرده و در محیطی مهندسی در حین مدل سازی سازه ها و مسائل مختلف، به آموزش کاربردی از نرم افزار SAP 2000 ورژن ۱۷ پرداخته و استفاده از منوها و امکانات مختلف نرم افزار، آموزش داده شود. مسائل و نکات مختلف نرم افزار، در خلال آموزش و در بخش های مجزا در حین مدل سازی های مختلف بیان شده است.

مدرس: سید فرزاد مدرسی زاده مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

16

fvcvl94121-svg.svg

آموزش بارگذاری سازه ها با اکسل

قدم اول محاسبات هر ساختمان اعم از فولادی، بتنی و صنعتی و غیره بارگذاری آن است. قسمت بارگذاری باید توسط مهندس محاسبه و به صورت دستی انجام گیرد. یادگیری این آموزش با قابلیت فرمول نویسی در اکسل، سبب می شود دانشجویان و مخاطبین محاسبات بارگذاری پروژه های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند. هدف این فرادرس سعی بر بیان به زبان ساده برای تسهیل انجام این محاسبات با استفاده از نرم افزار بسیار کاربردی و ساده اکسل است.

مدرس: مریم سینایی نژاد مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

17

fvmec94052-svg.svg

آموزش نرم افزار آنالیز اجزای محدود ABAQUS – مقدماتی

ABAQUS یک ابزار مدل سازی عمومی و گسترده است، استفاده از آن تنها محدود به تحلیل های مکانیک جامدات و سازه نمی شود. با استفاده از این نرم افزار می توان مسائل مختلفی نظیر انتقال حرارت، نفوذ جرم، تحلیل حرارتی اجزای الکتریکی، آکوستیک، مکانیک خاک و پیزو الکتریک را مورد مطالعه قرار داد. با توجه به کاربری گسترده این نرم افزار استفاده و یادگیری آن، برای تمامی مهندسان و فعالان حوزه مکانیک و عمران ضروری است.

مدرس: سید فرزاد مدرسی زاده مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

18

FV3DM9803-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور تری دی مکس (3ds Max) - مدل‌ سازی ساختمان

هدف از ارائه این آموزش، بالا بردن توانایی کاربران رشته های معماری و عمران در ساخت مدل های سه بعدی ساختمان و اجزای مختلف آن در حداقل زمان ممکن و ساخت متریال مناسب به کمک موتور رندر V-Ray برای اجزای ساختمان است. با استفاده از این آموزش، ایجاد رندرهای (Render) واقعی از نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان با متریال و نور مناسب، از صحنه دید دوربین امکان پذیر خواهد بود. استفاده از نرم افزار تری دی مکس (3ds Max) به دلیل نیاز به مدیریت و ارائه طرح های واقعی و کاربردی برای مهندسین معماری و ساختمان بسیار ضروری است. قابلیت هایی که امروزه در این نرم افزار وجود دارد، باعث می شود تا هنرجویان و دانشجویان رشته های معماری، عمران و سایر رشته های مرتبط از قابلیت های آن در ارائه طرح ها و مدل های سه بعدی واقعی استفاده نمایند.

مدرس: محمد دیدبان مدت زمان آموزش: ۱۲ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

19

FVATCD9709-svg.svg

آموزش ترسیم نقشه های سازه فلزی با نرم افزار اتوکد (AutoCAD)

در پس سازه های فلزی احداثی در زمان حال، محاسباتی براساس آیین نامه ها و اصول سازه ای نهفته است. حال آنکه این محاسبات از طریق نرم افزارهای تخصصی رشته های سازه ای انجام می گردد، بحث وسیعی است و انتقال و تبدیل این اعداد و محاسبات بر روی کاغذ به گونه ای که برای مجری و شخص کارفرما قابل خواندن و درک باشد نیاز به یادگیری و داشتن مهارت در انجام این کار دارد. یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در کشور ما در زمینه تهیه نقشه های سازه ای، اتوکد (AutoCAD) است. در این آموزش، با فرض بر این که مخاطبین با این نرم افزار آشنایی دارند، به آموزش اصول ترسیمی نقشه های سازه فلزی یک ساختمان و انجام پروژه عملی در قالب ترسیم نقشه های ساختمان فلزی می پردازیم.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۴ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

20

FVARCH9803-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور اتوکد (AutoCAD) - طراحی و ترسیم پروژه‌ های آپارتمانی

هنرجو با تهیه و استفاده از این فرادرس، علاوه بر یادگیری طراحی پروژه های مسکونی در زمین های محدود، دانش خویش در زمینه نرم افزار اتوکد (AutoCAD) که یکی از نرم افزارهای معروف و پر استفاده در زمینه مهندسی است را نیز، ارتقا خواهد بخشید. به وفور مشاهده می شود که فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با ساختمان پس از اتمام تحصیلات، همچنان در طراحی و ترسیم چنین پروژه هایی دارای مشکل هستند و به وجود آموزشی در این زمینه، احساس نیاز می کنند. در این فرادرس، با استفاده از نرم افزار اتوکد ورژن 2019، به طراحی و ترسیم پلان های معماری پروژه های مختلف آپارتمانی در زمین های مختلف محدود به همراه مقاطع و نماها، بسته به نیاز پروژه پرداخته خواهد شد تا علاوه بر آشنایی با روند تقسیم بندی فضایی پلان های مسکونی در زمین های محدود با ابعاد مختلف، توانایی کار با نرم افزار اتوکد هنرجویان نیز ارتقا یابد.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۱۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

21

FVCVL9805-svg.svg

آموزش تحلیل دینامیکی طیفی و تاریخچه زمانی ساختمان ها در ETABS

در این فرادرس، نحوه اعمال روش های دینامیکی در ETABS و انجام کنترل های لازم مانند کنترل دریفت (Drift) و… به روش دینامکی ارائه شده است. استفاده از روش های دینامیکی برخلاف روش های استاتیکی که فقط برای ساختمان های کوتاه مرتبه و منظم قابل استفاده اند، هیچ محدودیتی نداشته و لذا استفاده از آن ها نه تنها برای ساختمان نامنظم و بلندمرتبه اجباری است بلکه باعث اقتصادی شدن پروژه نیز می شود، بنابراین با توجه به اینکه در اکثر شهرهای کشور تمایل به بلندمرتبه سازی ساختمان ها وجود دارد و از آنجایی که محدودیتی در اعمال روش تحلیل دینامیکی نسبت به تحلیل استاتیکی وجود ندارد و همچنین با عنایت به زلزله خیزی کشور، لازم است تمامی مهندسان عمران به روش دینامیکی به خوبی مسلط بوده و در طراحی خود از آن استفاده کنند. از این رو، هدف این آموزش بیان روش اجرای تحلیل های دینامیکی در ETABS به عنوان روشی پیشرفته در کنار بیان مباحث تئوریک و حل مثال عددی مرتبط با آن است.

مدرس: معید ذهبیون مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

22

FVCVL9703-svg.svg

آموزش طراحی سازه های بتن آرمه ۱ (بتن مسلح)

سازه های بتنی همواره به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه ها در میان مهندسان، شناخته شده است، بنابراین بررسی و شناخت مصالح و المان های ساخته شده از بتن مسلح ضروری است. مهمتر از آن، شناخت نحوه رفتار اعضای مختلف بتن مسلح تحت نیروهای مختلف برای تعیین استراتژی مناسب جهت مقاومت در برابر این نیروها کاملا حیاتی است. هدف از این فرادرس، طراحی اعضای مختلف یک سازه بتنی شامل: تیر، ستون، دیوار برشی و فونداسیون تحت بارهای مختلف اعمالی اعم از: بار محوری، برشی، پیچشی و خمشی است. قطع و وصل آرماتورها و نیز بررسی شرایط خدمت پذیری یک سازه بتنی از دیگر مفاهیمی است که در این درس به آن پرداخته خواهد شد.

مدرس: دکتر احسان عمرانیان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۴۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

23

fvatcd9712-svg.svg

آموزش ترسیم جزئیات ساختمانی با اتوکد (AutoCAD)

معماری، یک دانش بین فن و هنر است. چنانچه که به وضوح مشاهده می شود، آن دسته از معمارانی که آشنایی و تسلط بیشتری به مبحث فنی دارند، به علت آشنایی با اجزا و عناصر مختلف ساختمانی، در بخش هنری موفق تر عمل می کنند و برآیند کار آن ها نیز به جهت داشتن پتانسیل اجرایی از ارزش والاتری برخوردار است، لذا نباید از کنار جزییات و دیتیل های ساختمانی به راحتی گذشت. این فرادرس، آموزشی متنوعی از دیتیل های مختلف ساختمانی است که به ترسیم و بررسی اجزای مختلف ساختمان به کمک نرم افزار اتوکد (AutoCAD)، به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه تهیه نقشه های مهندسی در کشور ما می پردازد. در این آموزش با فرض این که دوستان علاقه مند به این نرم افزار آشنایی دارند، ترسیم و تهیه عناصر و دیتیل های مختلف ساختمانی به کمک نرم افزار مذکور ارائه داده می شود.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

24

FVCVL98051-svg.svg

آموزش نرم‌ افزار WaterGEMS برای شبیه‌ سازی شبکه‌ های توزیع آب

نرم افزار WaterGEMS (واترجیمز) یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین نرم افزارهای مهندسی آب است که به وسیله آن متخصصان، دانشجویان و مهندسین قادر خواهند بود با استفاده از نتایج به دست آمده از نرم افزار، با ضریب اطمینان بسیار بالا اقدام به طراحی شبکه های آبیاری، آبرسانی و انتقال آب نمایند. یکی از نقاط قوت واترجیمز، قدرت این برنامه در همسو شدن با ArcGIS است و در خود واترجیمز نیز پاره ای از توابع مبتنی بر GIS حضور پررنگ دارند. در این آموزش یک پروژه کوچک به صورت قدم به قدم آموزش داده می شود و کاربر در انتهای آموزش با مهم ترین و اصولی ترین مفاهیم نرم افزار آشنا شده و قادر به تحلیل و طراحی شبکه آبرسانی خواهد بود. در این آموزش کلیه نکات مورد نیاز در قالب حل یک مثال بیان می گردد و پس از پایان این فرادرس قادر خواهید بود بخش زیادی از نیازهای مهندسی خود را در زمینه شبکه برطرف کنید.

مدرس: آرش سليمانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

25

fvcvl9504-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۱ - بخش اول

با توجه به این که بخش اعظمی از سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی کشور عزیزمان از فلز استفاده می شود، نظر به در دسترس بودن منابع و سرعت عملیات اجرایی، اکثر مهندسان و کارفرمایان محترم را به اتفاق نظر می رساند که از این قبیل سازه ها استفاده کنند. در این آموزش پس از آشنایی با مقدمات و مشخصات مقاطع فولادی، به طراحی اعضای کششی پرداخته و در ادامه، مقاطع خمشی یا تیرها بررسی می شوند و طراحی ستون ها و اتصالات، موارد دیگری هستند که در این آموزش با استفاده از آیین نامه طراحی سازه های فولادی (آیین نامه مبحث ۱۰) بررسی و ارائه می گردد.

مدرس: علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

26

FVCVL9702-svg.svg

آموزش روش های اجرای سازه های بتنی و فولادی و مدیریت مصالح ساختمانی

امروزه با افزایش تعداد و حجم ساخت و سازها و پروژه های عمرانی و همچنین مرتفع سازی آن ها، نیاز به مدیریت جامع برای فازبندی پروژه ها و نحوه اصولی اجرای آن ها احساس می شود. اصول اجرای پروژه ها بر اساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده است، به طوری که شخص سرپرست کارگاه موظف به اجرای هر بخش در زمان مقرر به خود است. با این توضیحات اهمیت موضوع روش اجرا روشن می شود. در این فرادرس تمامی نکات و روش های اجرایی سازه های بتنی و فولادی و همچنین نگهداری و عمل آوری مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که روش های اجرای سازه ها و مصالح به تفکیک و با توضیحات بیان می شود.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲۳ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

27

FVTICVL118-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح پیشرفته (مقاومت مصالح ۳)

با توجه به نیاز دانشجویان کارشناسی ارشد برای گذراندن درس الاستیسیته و دروس جامداتی و همچنین نیاز دانشجویان کارشناسی برای گذراندن درس مقاومت مصالح 3، بر خود لازم دانستیم برای آشنایی دانشجویان با مباحث پیشرفته تنش، کرنش، پیچش، خمش و روابط تنش - کرنش و حل مسائل دوبعدی با شرایط مرزی و تحلیل مقاطع با تقارن محوری، درس مقاومت مصالح پیشرفته را ارائه دهیم که خلا فکری برای دانشجویان در تحلیل مسائل پیشرفته مقاومت که با دانش مقاومت مصالح ۱ و ۲ نمی توان آن را پر کرد، مرتفع سازیم.

مدرس: مجتبی زارع مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

28

FVCVL9806-svg.svg

آموزش پروژه ‌محور ETABS - مدل‌ سازی پله، آسانسور و مقاطع دست ‌ساز

معمولا در مدل سازی نرم افزاری سازه ها توسط نرم افزار ETABS، قسمت راه پله و آسانسور توسط طراح مدل سازی نمی شود و ترجیح مهندسین بر این است که این قسمت ها به صورت دستی طراحی شده و به نقشه های نهایی اضافه شوند. دلیل این کار عموما این است که طراحان گمان می کنند که این نرم افزار توانایی مدل سازی این بخش از سازه را ندارد، حال اینکه با مقداری دقت و شناخت ابزارهای این نرم افزار، می توان راه پله و آسانسور را با دقت خوبی مدل سازی، تحلیل و در نهایت طراحی کرد. در این آموزش هر سه فاز مدل سازی، تحلیل و طراحی راه پله و آسانسور به صورت جامع و براساس یک پروژه واقعی آموزش داده می شود و طراح با دانشی که در انتهای این آموزش به دست می آورد، تقریبا می تواند تمامی انواع مرسوم پله و آسانسور در ساختمان های با اسکلت بتنی و یا فولادی را به صورت کامل مدل سازی، بارگذاری، تحلیل و در نهایت طراحی کند.

مدرس: فرشاد پاسبانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

29

FVTICVL136-svg.svg

آموزش پایش سلامت سازه ها

با اندازه گیری دائم پاسخ سازه ها در طول زمان و تحت شرایط مختلف بارگذاری، اطلاعات قابل اعتمادی از وضعیت و عملکرد سازه ها در اختیار قرار می گیرد. بر اساس این اطلاعات می توان نظارت دقیق تری بر نحوه بهره برداری از سازه داشت. در ادامه جهت اطمینان از ایمنی و دوام سازه در طول خدمت آن، کمیت های مختلفی نظیر: شتاب، فرکانس، اشکال مودی و غیره را با استفاده از سنسورهای نصب شده روی سازه شناسایی کرده و نحوه ابزاربندی، تعداد و موقعیت سنسورها نیز مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که خصوصیات دینامیکی سازه پس از ایجاد آسیب تغییر می کند، با استفاده از روش های شناسایی سیستم، تبدیل فوریه، تبدیل موجک و تبدیل هیلبرت - هوآنگ به برآورد پارامترهای مودال و شناسایی آسیب در سازه پرداخته می شود.

مدرس: آرش رحیمی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

30

FVATCD9809-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور اتوکد - طراحی و ترسیم پروژه‌ های ویلایی

داشتن تخصص در زمینه طراحی ویلا و یا باغ می تواند در بازار کار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های ساختمانی همچون: عمران، معماری، نقشه کشی و… یک امتیاز محسوب شود. در این آموزش، در محیط نرم افزار اتوکد به طراحی و ترسیم تعدادی پروژه های مختلف ویلایی در متراژهای مختلف پرداخته می شود تا در نهایت استفاده کنندگان از این فرادرس، قابلیت تجزیه و تحلیل، طراحی و ترسیم ویلاهای مختلف در متراژها، فرم ها و حالت های گوناگون را به دست آورند.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۲۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

31

fvcvl106-svg.svg

آموزش تحلیل سازه ها ۱ – مقدماتی

تحلیل سازه ها یا آنالیز سازه ها (Structural analysis) یا تئوری سازه ها (Theory of Structures) یکی از زیر رشته ها و زمینه های عمده و مدرن در مهندسی عمران و مهندسی هوافضا است که با استفاده از قوانین ریاضی و فیزیک به تحلیل و پیش بینی رفتار سازه ها می پردازد.

مدرس: فرشید حقی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

32

FVATCD9602-svg.svg

آموزش اتوکد ۲ بعدی (AutoCAD) با حل مثال های عملی

با توجه به تعدد دستورات در محیط دو بعدی بهترین و مناسب ترین روش برای تسلط بر دستورات، انجام یک سری تمرین های مناسب و متناسب با نیاز افراد است. چه بسیار دستوراتی که در این نرم افزار موجود می باشد اما اپراتور در طی سال ها کار کردن با این نرم افزار نیاز جدی برای مراجعه به آن ها نداشته است، پس یاد گرفتن این دستورات ضرورتی نخواهد داشت. در این فرادرس تمریناتی رسم شده که هم در حوزه های مختلف چون نقشه های عمومی، نقشه کشی صنعتی، نقشه کشی معماری، تاسیسات (برق ساختمانی) کارایی داشته باشد و هم از سوی دیگر، دستورات پرکاربرد در منوهای Dimension، Modify، Draw و Format مرور می شوند.

مدرس: علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

33

FVCVL112-svg.svg

آموزش تحلیل سازه ها - پیشرفته

تحلیل سازه ها یکی از دروس اصلی رشته مهندسی عمران و هوافضا می باشد که به بررسی، تحلیل و پیش بینی نیروهای داخلی، عکس العمل های تکیه گاهی و تغییر شکل های سازه ها با استفاده از قوانین ریاضی و فیزیک می پردازد. در این فرادرس تلاش گردیده است تا بررسی پیشرفته تر و کامل تر عناوین این درس به خوبی پوشش و توضیح داده شود، تا علاوه بر فراهم آوردن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، برای یادگیری دانشجویان در طول ترم نیز کارآمد باشد.

مدرس: سید مسعود شیرخورشیدی مدت زمان آموزش: ۱۵ ساعت و ۳۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

34

FVTICVLE98021-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۲ (مرور و حل تست کنکور ارشد)

درس سازه های فولادی یکی از مباحث بسیار مهم رشته عمران است که فراگیری مباحث این درس بسیار حیاتی و مورد نیاز، چه در بحث طراحی ساختمان فولادی و چه در بحث کار در پروژه های واقعی، لازم و ضروری است. معمولا در برخی دروس، تئوری نقش بسیار مهمی در واقعیت های عملی دارد و همیشه برای انجام یک کار دانستن تئوری ها می تواند کمک بسیار زیادی در پروژه های عملی داشته باشد. در این فرادرس قصد داریم با آموزش نکات کنکوری و حل تست یک سری مباحث تئوری درس سازه های فولادی ۲ که مربوط به بخش دوم مباحث مربوط به درس طراحی سازه فولادی است، بپردازیم.

مدرس: امیدرضا چرخی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۵۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

35

FVTIARCH102-svg.svg

آموزش مبانی نقشه‌ برداری عمومی (General Surveying)

به طور کلی می توان نقشه برداری را علم و فن اندازه گیری دانست که این کار با شیوه های مختلف و با ابزارهای متفاوتی صورت می پذیرد و به طور معمول به تهیه نقشه می انجامد. پس می توان گفت کلیه فعالیت هایی که برای تهیه نقشه صورت می پذیرد، در حوزه عملکرد نقشه برداری قرار دارد. در این فرادرس با مبانی نقشه برداری عمومی آشنا می شویم. مباحث اصلی نقشه برداری عمومی، مانند: طول یابی، ترازیابی و زاویه یابی به صورت ساده آموزش داده می شود. همچنین مباحث مهمی مانند پیمایش در نقشه برداری، نیمرخ های طولی و عرضی، تفکیک و تسطیح به صورت خلاصه ارائه می گردد.

مدرس: محمدرضا زمانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

36

FVCVL9406-svg.svg

آموزش نرم افزار OpenSees

در این آموزش سعی شده است با زبانی ساده نرم افزار OpenSees آموزش داده شود. از دانلود و نصب نرم افزار گرفته تا انجام تحلیل که شما بعد از مشاهده این فیلم قادر خواهید بود که انواع سازه های دو بعدی و سه بعدی (فولادی و بتنی) رو مدل سازی، بارگذاری و تحلیل (پوش آور - تاریخچه زمانی - ثقلی) کنید و همچنین توانایی انتقال مدل از سپ به اپنسیس را پیدا می کنید و با نرم افزارهای جانبی TCL Editor و ++Notepad و Excel برای مدل سازی راحت تر و دقیق تر آشنایی پیدا می کنید.

مدرس: احسان عرفانی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

37

FVTICVL111-svg.svg

آموزش سیستم های انتقال آب

پروژه های آبرسانی شهری معمولا پرهزینه و زمان بر هستند. به همین علت، مساله طراحی صحیح سیستم های انتقال و پخش آب، اهمیتی دوچندان می یابد. در یک پروژه آبرسانی تخصص های مختلفی درگیر می شوند و در این میان مهندسین مکانیک یا مهندسین عمران، یکی از وظایف مهم یک پروژه آبرسانی، شامل طراحی تاسیسات ورودی آب به تلمبه خانه ها، سیستم های پمپاژ، طراحی شبکه لوله و خط انتقال آب را بر عهده دارند. این فرادرس، به مبحث آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی در انتقال و توزیع آب می پردازد.

مدرس: دکتر مهدی صاحبی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

38

FVCVL116-svg.svg

آموزش مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان همراه با حل تست

آزمون نظارت از جمله آزمون هایی است که مهندسین به دلیل زیاد بودن منابع آزمون و نداشتن زمان کافی، همواره با مشکلاتی رو به رو هستند. مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان یکی از مباحث مهم آزمون نظارت است که تعداد سوالات زیادی از آزمون را به خود اختصاص داده است و از این جهت، تسلط بر مبحث ۶ حائز اهمیت است. هدف از این فرادرس این است که مهندسین بتوانند به سوالات آزمون نظارت پاسخ دهند و با توجه به این که مبحث ۶ مقررات ملی مهم ترین منبع برای این آزمون است در این فرادرس بندهای مهم برای آزمون نظارت را توضیح داده و تست های سال های گذشته را حل کرده ایم که داوطلبین، تسلط کافی پیدا کنند و با حل نمونه تست ها آشنا شوند.

مدرس: احسان عرفانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

39

fvcvl102-svg.svg

آموزش زبان تخصصی مهندسی عمران

در این فرادرس سعی شده که تمامی مباحث پایه ای در زمینه زبان انگلیسی عمران آموزش داده شود و مطالبی مانند درک مطلب یا دروسی همچون مدیریت ساخت را شامل شود. استفاده از این فرادرس این امکان را به دانشجو می دهد که اطلاعات جامعی را کسب کرده و در زمینه خواندن متون تخصصی عمران به مشکل برنخورد. خصوصیت این فرادرس فشرده بودن و کاملا گویا بودن آن است.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۳۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

40

FVCVL96071-svg.svg

آموزش بارگذاری سازه (ویژه آزمون نظام مهندسی)

در طراحی یک سازه که نمونه بارز آن یک ساختمان می‌ باشد، تعیین نیروهای اعمالی به آن از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. تعیین نیروهای اعمالی تحت عنوان بارگذاری سازه در جامعه مهندسی عمران تعریف می‌ شود. درس بارگذاری در مقطع کارشناسی به عنوان درس اختیاری تعریف می‌ شود که در بیشتر مواقع کم اهمیت شمرده شده و از چارت دروس حذف می‌ گردد. علاوه بر این در سال‌ های اخیر آیین‌ نامه‌ های مربوط به این بحث به روز شده و مباحث جدیدی را معرفی کرده‌ اند که نیاز است تا فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی نیز دوباره مطالب را مورد بازنگری قرار دهند.

مدرس: هادی سرمستی مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

41

fvcvl96014-svg.svg

آموزش تکنولوژی بتن و اختلاط آن

بتن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که با توجه به رشد روزافزون سازه های بتنی دارای اهمیت فراوانی گردیده است. با توجه به این که نحوه ساخت و میزان ترکیبات استفاده شده در ساخت بتن مهم ترین نقش را در میزان مقاومت و باربری بتن خواهد داشت، لذا در این آموزش ابتدا به معرفی و تشریح بتن و اجزای تشکیل دهنده آن پرداخته می شود و در ادامه موارد مضاف در بتن و شرایط استفاده از هر کدام بررسی می گردد و سپس روش های مراقبت از بتن به منظور رسیدن بتن ساخته شده به مقاوم نهایی مدنظر ارائه می گردد. در انتها طرح اختلاط بتن با روش های آیین نامه ACI-211 و آیین نامه BS آموزش داده می شود.

مدرس: علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

42

FVTIMEC101-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح - ویژه رشته عمران

مقاومت مصالح، درسی بنیادین در علوم مهندسی است. این شاخه از مهندسی به بررسی نیروها و تغییر شکل های تحمیل شده به جسم می پردازد و ابزارهایی در اختیار مهندسان می گذارد که با استفاده از آن ها می توان سازه را به نحوی طراحی کرد که توان مقاومت در برابر آن نیروها و تغییر شکل ها را داشته باشد. از این رو در درس مقاومت مصالح دو موضوع اهمیت ویژه ای دارند که شامل: کنش های وارد شده به جسم و واکنش جسم در برابر آن ها است.

مدرس: سهند سلیلی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۲۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

43

FVCVL96012-svg.svg

آموزش فرایند قرارداد پروژه های عمرانی

هدف اصلی در آموزش حاضر آشنایی با انواع سیستم های قراردادی در پروژه های عمرانی می باشد. علاوه بر این، انواع روش های پرداخت در قراردادها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم و با توضیحات مناسب تطابق بین روش های قراردادی و روش های پرداخت را توضیح خواهیم داد. یکی از مهم ترین نقاط قوت این آموزش توضیح روش های تأمین مالی در پروژه ها است که می تواند در جهت آشنایی افراد با سیستم های تأمین مالی مانند PPP، فاینانس و اعتبار اسنادی کمک شایانی کند.

مدرس: دکتر حمیدرضا عباسیان جهرمی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت

یادگیری را شروع کنید

44

FVCVL97021-svg.svg

آموزش اجرای انواع راه پله در ساختمان

هدف از ارائه این فرادرس، آموزش نحوه اجرای دقیق و اصولی پلکان‌ ها بوده و اهمیت این موضوع تا آنجایی است که حتی در تکنولوژی جدید ساختمان‌ ها، پلکان جزئی از بخش‌ های سازه‌ ای یک سازه تلقی می‌ شود و اجرای دقیق آن نیازمند هم تجربه و هم مقداری علم هندسه است. اجرای پلکان‌ ها به‌ صورت دقیق، همیشه دغدغه پیمانکاران بوده است، مخصوصا مواردی مانند: حفظ شیب استاندارد و ارتفاع استاندارد هر تک پله، لذا در این فرادرس توضیحاتی را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

45

fvcvl107-svg.svg

آموزش هیدرولیک برای مهندسین عمران

درس هیدرولیک از جمله دروس مهم و پایه ای در گرایش های عمران آب است و دانشجویان گرامی که علاقه مند هستند تا در آینده در این زمینه عمرانی فعالیت کنند بایستی به خوبی این درس را فراگیرند. از سوی دیگر درس هیدرولیک در کنکور کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد نیز مطرح می گردد و از جمله دروسی است که با در دست داشتن منبعی مناسب می توان به راحتی تست های مربوط به آن را زد. در این فرادرس هدف آموزش کامل مباحث هیدرولیک با استفاده از مدرسین متخصص در این زمینه می باشد.

مدرس: ارسلان بهزادی پور مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۲۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

46

fvcvle112-svg.svg

آموزش مکانیک خاک (مرور – تست کنکور ارشد)

در سال های اخیر یکی از اصلی ترین دروس کنکور کارشناسی ارشد عمران برای تمامی گرایش ها، درس مکانیک خاک است که اهمیت مطالعه و تسلط بر این درس را برای تمامی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران و نه فقط داوطلبان گرایش ژئوتکنیک، بالا برده است. ما در این فرادرس می خواهیم به آموزش مباحث درس مکانیک خاک و همچنین بررسی نکات کلیدی و با اهمیت برای موفقیت در تست های مطرح شده از این درس در کنکور کارشناسی ارشد عمران بپردازیم.

مدرس: فاطمه ولیخواه مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

47

FVTICVL105-svg.svg

آموزش مهندسی محیط زیست

هدف از مهندسی محیط زیست حفاظت از محیط زیست در برابر عملکرد انسان ها و دیگر جانداران و همچنین حفظ سلامت انسان ها و دیگر جانداران در برابر تغییرات زیست محیطی است و هدف نهایی دستیابی به توسعه پایدار از طریق مدیریت منابع زیست محیطی و حفاظت از منابع در برابر آلودگی های طبیعی و انسان ساخت است. یک مهندس محیط زیست این قابلیت را خواهد داشت که در زمینه های مختلفی اعم از: تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت پسماندهای جامد و خطرناک، مدیریت آلودگی هوا، مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی و پاکسازی خاک فعالیت نماید و این قابلیت را می توان با مطالعه و فراگیری مباحث مطرح شده در این فرادرس به دست آورد.

مدرس: دکتر امیرحسین محمدی مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

48

FVTICVL140-svg.svg

آموزش طرح هندسی راه پیشرفته

طرح هندسی راه به عنوان اولین و مهم ترین مرحله احداث پروژه های راه سازی، علاوه بر ایجاد ارتباط، باید تضمین کننده ایمنی و راحتی کاربران (رانندگان) نیز باشد. طرح هندسی مسیر با بهره گیری از علوم هندسه و ریاضی به شناخت کامل و طراحی اجزای مختلف مسیر در سه بعد: پلان، پروفیل طولی و مقاطع عرضی پرداخته است تا در نهایت بتوان به برآوردی از کل احجام و هزینه های مسیر دست یافت. در بخش های ابتدایی این آموزش تلاش بر این است تا پس از بررسی معیارهای طراحی مسیر بر مبنای مراجع و آیین نامه های معتبر، به آموزش طراحی اجزای مختلف مسیر پرداخته شود و در ادامه، مثال هایی از سطوح ساده تا دشوار با همراه با توضیح حل گردد.

مدرس: دکتر ساناز کاظم زاده آزاد مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

49

FVCVL95101-svg.svg

آموزش آشنایی با مصالح ساختمانی

در گذشته انسان برای ساختن سر پناه خود از مواد و متریالی استفاده می نمود که در نزدیکی خود آن ها را به سهولت یافته یا اینکه توان بکارگیری از آنها را داشت. ولی با پیشرفت هایی در قرن اخیر و با ورود به عصر تکنولوژی، موضوع ساخت و تولید مصالح جدید و همچنین استفاده از طبیعت مطرح گردید. با توجه به پیشرفت های عنوان شده، اهمیت شناخت علم مصالح روشن می سازد. در این فرادرس اهمیت این موضوع به شکل مناسب روشن شده است زیرا در فصول مجزا به ابعاد مختلف مصالح ساختمانی پرداخته می شود.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۲۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

50

fvcvl9708-svg.svg

آموزش پروژه محور آباکوس (ABAQUS) - مدل سازی سازه های بتنی

به منظور انجام مدل سازی عددی از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود که انتخاب هر یک از آن ها بستگی به نوع سازه، میزان دقت مورد نیاز و… دارد. نرم افزار آباکوس (ABAQUS) کاربردهای زیادی در حوزه مهندسی دارد و با استفاده از آن می توان جزییات رفتار سازه ها، قطعات مکانیکی، سیالات و… را بررسی نمود. در حوزه مهندسی عمران از نرم افزار آباکوس به منظور بررسی دقیق رفتار اجزای مختلف سازه ها استفاده می گردد، به طوری که امکان مطالعه رفتار قسمت های مختلف سازه تحت بارگذاری های مختلف با استفاده از این نرم افزار میسر می گردد.

مدرس: محمدرضا بابادایی سامانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

51

FVCVLE113-svg.svg

آموزش مهندسی پی (مرور – تست کنکور ارشد)

در سال های اخیر، یکی از اصلی ترین دروس کنکور کارشناسی ارشد عمران برای تمامی گرایش ها، درس مهندسی پی بوده است که اهمیت مطالعه و تسلط بر این درس را برای تمامی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران، و نه فقط داوطلبان گرایش ژئوتکنیک، بالا برده است. ما در این فرادرس می خواهیم با بهره گیری از بهترین تکنیک های مؤثر یادگیری و حذف روش های طولانی سنتی، به آموزش مباحث درس مهندسی پی و همچنین به بررسی نکات کلیدی و با اهمیت برای موفقیت در تست های مطرح شده از این درس در کنکور کارشناسی ارشد عمران بپردازیم.

مدرس: فاطمه ولیخواه مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

52

FVCVL97022-svg.svg

آموزش مقدماتی انواع کف ها و سقف های سازه ای و غیر سازه ای

در این فرادرس سعی شده است که تعداد زیادی از انواع کف ها و نوع اجرا و عملکرد آن ها تشریح شود به طوری که تمامی نیازهای مخاطبین در این زمینه را برآورده کند. این فرادرس شامل توضیحات تکنیکی هم به صوت نوشتاری و هم به صورت شفاهی است که همین امر باعث درک بهتر موضوع تدریس می شود، همچنین به علت آموزش پایه ای، در این فرادرس مخاطبین نیازی به پیش نیازی برای درک مطالبی که مدرس تدریس می کند، ندارند.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

53

fvcvl113-svg.svg

آموزش مقدماتی بهسازی خاک

درس بهسازی خاک از جمله دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران - ژئوتکنیک (Geotechnics) است که از مباحث بسیار کاربردی این گرایش است. هر مهندس ژئوتکنیک برای ارائه طرحی بهینه در اجرای فونداسیون های سطحی و عمیق، پایه های پل ها، پی سازی سازه های عظیم دریایی، پایداری شیروانی ها، گودبرداری های شهری و به طور کلی طرح و اجرای تمامی سازه های ژئوتکنیکی، نیازمند تسلط بر مباحث بنیادین بهسازی خاک است. در این فرادرس، علاوه بر تشریح مفصل روش های مختلف بهسازی خاک، نکاتی کاربردی برای انتخاب روش مناسب بهسازی با توجه به نوع خاک و شرایط پروژه ارائه شده است و همچنین نمونه هایی از پروژه های اجرا شده بهسازی خاک در سراسر دنیا در این آموزش ارائه شده است که به درک بهتر مفاهیم کمک شایان توجهی می کند.

مدرس: فاطمه ولیخواه مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

54

FVCVL95102-svg.svg

آموزش مهندسی تونل

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز به داشتن شبکه حمل و نقل با کیفیت بالا، اهمیت تونل دو چندان شده است. با افزایش جمعیت و با زیاد شدن درخواست برای داشتن شبکه حمل و نقل با کیفیت، علم مهندسی تونل نیز پیشرفت داشته است. در این آموزش ویدئویی سعی شده است از معرفی تونل و مکانیک سنگ تا طراحی تونل ها و روش های حفاری و همچنین مراقبت از آنها مطالبی آموزش داده شود. لذا دانشجویان به منبع غنی و کاملی از علم مهندسی تونل دست می یابند.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۵۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

55

fvticvl124-svg.svg

آموزش ماشین آلات ساختمانی در راه سازی

اهمیت تاثیر ماشین آلات در یک پروژه عمرانی در هر ابعاد و اندازه ای بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در پروژه های بزرگتری مانند: راه سازی، سدسازی و ساخت ابرسازه ها نمود بیشتری دارد و انتخاب و به کارگیری صحیح ماشین آلات کمک شایانی به پیشبرد اهداف طرح خواهد نمود و از طرف دیگر، عدم شناخت و به کارگیری ناصحیح این ابزار در بسیاری از پروژه ها منجر به شکست آن پروژه می شود. در این فرادرس سعی بر آن است تا مخاطبین ضمن شناخت انواع ماشین آلات ساختمانی و راهسازی مرسوم در ایران با نحوه انتخاب، بهره برداری و سرویس و نگهداری آن ها نیز آشنا شوند.

مدرس: مصطفی قاسملو مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

56

FVCVL9602-svg.svg

آموزش هندسه دیفرانسیل برای عمران و نقشه برداری

هندسه دیفرانسیل، از جمله دروسی است که از جنبه تکنیکی نیاز به دانستن جزئیات بسیاری دارد. آموختن این درس بخصوص برای دانشجویانی که رشته اصلی آن ها ریاضی نیست، می تواند تبدیل به موضوعی بغرنج شود. در این درس، سعی می کنیم اصول بنیادی هندسه دیفرانسیل را به شکلی روان و ساده و متناسب با اطلاعات دانشجویانی که در رشته عمران یا نقشه برداری تحصیل می کنند، عرضه کنیم.

مدرس: محمد غمگسار ناصری مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

57

fvspg9311-svg.svg

آموزش ساخت پل ماکارونی و نحوه بارگذاری آن

یکی از مراحل مقدماتی برای ساخت انواع سازه های فولادی تحلیل و بررسی آزمایشگاهی آن ها قبل از ساخت است. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها مدل سازی سازه در ابعاد کوچک، با استفاده از ماکارونی و برخی مواد دیگر نظیر چسب و نخ است. مدرس، در این آموزش ضمن معرفی اجمالی سازه های ماکارونی، به انتقال تجربه خویش در زمینه ساخت این سازه ها می پردازد. در مراحل اولیه شما با نحوه ساخت و بارگذاری دو سازه ساده آشنا می شوید و سپس نحوه ساخت پل ماکارونی را مشاهده خواهید کرد. تمرکز این آموزش روی مهارت ساخت سازه ماکارونی است و نه تحلیل و طراحی آن. این ویدئو برای همه دانش آموزان، دانشجویان و علاقمندان به این موضوع، قابل استفاده است.

مدرس: مازیار ابوالحسنی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

58

FVCVL9809-svg.svg

آموزش نرم‌ افزار RocSupport برای طراحی سیستم ‌های نگهداری تونل

در این آموزش به بررسی نرم افزار RocSupport و کاربرد آن در پیش طراحی انواع مختلف سیستم های نگهداری برای تونل های دایروی (و یا نزدیک به مقطع دایروی) در محیط های سنگی پرداخته می شود. هدف از این آموزش، آشنایی مخاطبان با مفهوم منحنی پاسخ زمین – سیستم نگهدار، کاربرد آن در طراحی اولیه تونل و پیاده سازی آن به دو روش تعینی و احتمالاتی در محیط نرم افزار است که با تشریح نکات تئوری و استفاده از مثال های کاربردی ارائه می گردد. انتظار می رود که این فرادرس برای دانشجویان ژئوتکنیک و مهندسین مشغول در زمینه طراحی و مشاوره پروژه ‌های عمرانی و معدنی مفید بوده و بتواند ابزاری مناسب جهت برآورد سریع از رفتار مدل را در اختیار کاربران قرار دهد.

مدرس: دکتر مهدی شاداب فر مدت زمان آموزش: ۲ ساعت

یادگیری را شروع کنید

59

fvcvle101-svg.svg

آموزش راه سازی (مرور و حل تست)‎

درس راه سازی، یکی از دروس رشته مهندسی عمران است که همراه با دروس: سازه های بتنی، فولادی و روسازی به عنوان دروس طراحی در کنکور کارشناسی ارشد شناخته می شوند. هدف از این آموزش، پرداختن به تمامی دروس تعیین شده از سوی سازمان سنجش برای آزمون کارشناسی ارشد است. با استفاده از این فرادرس می توانید به سادگی و با توجه به نکات آموزشی گفته شده، نه تنها تست های کنکور ارشد بلکه درس راه سازی در دانشگاه را نیز به سرعت و سادگی فراگیرید.

مدرس: کیا خادمی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

60

FVCVL96021-svg.svg

آموزش آزمایش های صحرایی در مهندسی ژئوتکنیک

با توجه به پیشرفت علم ژئوتکنیک از یک سو و همچنین مرتفع سازی سازه ها و اعمال بارهای فزاینده به سطح زمین، نیازمند به دانستن مشخصات باربری خاک و سطح باربر زمین پروژه هستیم. عدم قطعیت هایی که در آزمایش های آزمایشگاهی در علم ژئوتکنیک داریم، ما را ناگزیر مجبور به تعیین این خواص در محل پروژه به صورت درجا کرده است. در این فرادرس سعی شده است ۸ آزمایش پر تکرار و مهم در این زمینه آموزش داده شود که نکات، روش انجام و همچنین تجهیزات هر کدام از آن ها تشریح می شود.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

61

FVCVL96023-svg.svg

آموزش نقش ابزار دقیق در مهندسی ژئوتکنیک

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، نیاز بشر به ایجاد فضاهایی با عرض و ارتفاع و همچنین عمق بیشتر افزایش یافته است. برای این منظور سازه های مرتفع و همچنین عمیق که جزء سازه های ژئوتکنیکی دسته بندی می شوند، بصورت فزاینده  ای در حال ساخت هستند. با توجه به شرایط داخل زمین و عدم قطعیت های فراوانی که در آن موجود است ساخت این قبیل سازه ها نیازمند پیشروی گام بندی شده و با دقت بالا می باشد. لذا استفاده از وسایلی تحت عنوان ابزار دقیق ضروری به نظر می رسد. با توجه به این موضوع در این فرادرس سعی شده است تا این ابزارآلات به دروس مجزا ارائه شوند و هر کدام به تفکیک توضیح داده شوند. برای درک بهتر کارکرد و جایگاه استفاده از این ابزارهای مختلف، به تفکیک پروژه های مختلف ژئوتکنیکی تدریس شده اند.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

62

fvticvl9711-svg.svg

آموزش ارزیابی ریسک امنیتی زیرساخت به روش FEMA (فما)

امروزه در پروژه ها و طرح های صورت گرفته یا در حال انجام به دست طراحان، مشاوران و پژوهشگران مربوطه در حوزه حفاظت از زیرساخت ها و دارایی ها، ارزیابی آسیب پذیری و ریسک نقش مهمی در جهت گیری طرح به سمت اهداف تعیین شده، دارد. لازمه رسیدن به این اهداف، آشنایی با مبانی و مفاهیم مربوط به ارزیابی ریسک و انتخاب روش متناسب مربوط هر پروژه و طرحی است که با توجه به گسترش روزافزون تهدیدات متحمل زیرساخت ها و دارایی ها، یادگیری و استفاده از این روش ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدرس: سعید غلامی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

63

fvticvl101-svg.svg

آموزش ساختمان های انتقال و توزیع آب (مرور و حل تست)

این درس یکی از اصلی ترین دروس رشته های مهندسی آب است که دانشجویان علوم و مهندسی آب و عمران با آن سر و کار دارند. در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب در گرایش سازه های آبی، ضریب این درس ۳ است، بنابراین تاثیر بسیار زیادی در قبولی گرایش سازه های آبی دارد. این فرادرس شامل مفاهیم اولیه و کامل درس ساختمان های انتقال و توزیع آب است و مطالب به گونه ای ارائه شده است که تمامی نیازهای دانشجویان متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش سازه های آبی را برطرف کند. در هر درس تمام مطالب به صورت کنکوری بیان شده است و در هر مبحث تست هایی نیز از کنکور کارشناسی ارشد برای یادگیری و فهم بیشتر درس حل و توضیح داده شده اند.

مدرس: امیر رجائی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

64

FVCVL99032-svg.svg

آموزش نرم افزار LinPro برای مدل سازی سازه ها و مسائل استاتیک

در این فرادرس انواع سازه‌ها از قبیل: تیر، قاب با اتصالات صلب و مفصلی، خرپا و… مورد مدل‌سازی و بارگذاری قرار می‌گیرند و چگونگی ترسیم دیاگرام‌های برشی، خمشی، محوری، مقادیر عکس‌العمل های تکیه‌گاهی و همینطور تغییر شکل سازه به همراه نکات مهم نرم‌افزار شرح داده می‌شود و دانشجویان قادر خواهند بود تا انواع مسائل استاتیک و تحلیل سازه‌ها را مدل‌سازی و آنالیز کنند.

مدرس: آرش سليمانی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

65

FVEE99041-svg.svg

66

FVLS9906-svg.svg

آموزش مدل سازی عددی انفجار با نرم افزار LS-DYNA

یکی از نرم‌افزارهای المان محدود کارآمد در شبیه‌سازی مسائل با نرخ کرنش بالا (High Strain Rate)، نرم‌افزار LS-DYNA است. کاربرد ویژه این نرم‌افزار در شبیه‌سازی پدیده‌های ضربه (Impact / Crash) در صنایع خودروسازی با وجود مدل‌های آدمک مصنوعی (Dummy)، پدیده‌های نفوذ (Explosion) و انفجار (Blast) است. در این آموزش ضمن معرفی تئوری‌های مدل‌سازی عددی انفجار، به صورت عملی موج شوک ناشی از انفجار و تخریب سازه پیرامونی، شبیه‌سازی می‌گردد.

مدرس: دکتر احمد رحمتی علائی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

67

FVCVL99021-svg.svg

آموزش نقشه خوانی تاسیسات مکانیکی و گازرسانی ساختمان در اتوکد

نقشه تاسیسات مکانیکی در کنار سایر نقشه‌های اجرایی مانند نقشه‌های معماری و سازه یک ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است و عوامل اجرایی و ناظران ساختمان باید قبل از شروع عملیات اجرایی، درک صحیحی از نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و تطابق آن‌ها با سایر نقشه‌ها داشته باشند. اگر ساختمان را مانند بدن یک موجود زنده در نظر بگیریم، تیرها و ستون‌های سازه نقش اسکلت آن و تاسیسات مکانیکی، نقش سیستم خون‌رسانی آن را دارند و اجرای صحیح تاسیسات مکانیکی سبب کاهش هزینه‌ها، استفاده از بهترین سیستم تاسیساتی و در نتیجه جلوگیری از مشکلات به وجود آمده در زمان بهره‌برداری ساختمان، می‌گردد.

مدرس: معید ذهبیون,محمد يزدانی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

68

FVCVL9904-svg.svg

آموزش نرم افزار LARS-WG - مولد مصنوعی داده های آب و هوایی

این نرم‌افزار، یک ابزار کارا برای شبیه‌سازی اقلیم آینده زمین تحت سناریوهای مختلف انتشار گازهای گلخانه‌‏ای است. از جمله نکات برجسته در این آموزش، می‌توان به نحوه تحلیل عملکرد و آنالیز خروجی مدل و همچنین مقایسه آن با دوره مشاهداتی اشاره کرد. گفتنی است که در دیتابیس LARS-WG تعدادی مدل GCM از سری CMIP5 موجود است، اما نحوه ساخت سناریوی اقلیمی با استفاده از جدیدترین مدل‏‌های GCM (مدل‏‌های CMIP6 و سناریوهای Shared Socioeconomic Pathways یا به اختصار SSP) به طور کامل آموزش داده شده است. امید است این آموزش بتواند مورد پسند و استفاده علاقه‏‌مندان و محققین تغییرات اقلیمی قرار بگیرد و گامی مثبت در جهت افزایش آگاهی و توانمندی دانش‌پژوهان این حوزه بردارد.

مدرس: امین صادقی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

69

FVCVL98121-svg.svg

آموزش الزامات فنی و حقوقی مهندس ناظر و مجری ساختمان

باید بدانیم که نظارت ساختمان امری چند وجهی است و مهندسین ناظر باید اطلاعات نسبی در زمینه طراحی نیز داشته باشند که تقریبا در طی تحصیل در دانشگاه، دانش نسبی را به دست می آورند ولی مشکل اصلی این جا است که عموما مهندسین ناظر در طی دوره دانشگاه با موارد اجرایی سر و کار ندارند و کمتر فرصت آشنایی با آن ها را می یابند و در زمانی که پا به عرصه این رشته در یک پروژه واقعی به عنوان شخصی که باید پاسخگوی کیفیت اجرای ساختمان باشد، می گذارند، با چالش های زیادی رو به رو شده و در بسیاری از موارد به دلیل ماهیت اجرایی پروژه ها و اصرار مالکان ساختمان بر اجرا شدن سریع پروژه، مهندس ناظر جوان در زمان برخورد با یک مشکل، فرصت کافی برای پرسش از مراجع ذی صلاح و تصمیم گیری به موقع را ندارد و همین مساله می تواند سبب گرفتاری وی شود. در این فرادرس بسیاری از نیازهای مهندسین ناظر و مجری برای آگاهی از مواردی که تخلف محسوب می شوند و همچنین نحوه صحیح برخورد با این تخلفات رفع می گردد.

مدرس: معید ذهبیون مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

70

FVCVLE99041-svg.svg

آموزش مکانیک خاک (مرور و حل مساله)

مکانیک خاک از دروس اصلی و پایه‌ای رشته مهندسی عمران در دانشگاه است که پیش‌نیاز بعضی از دروس تخصصی مانند: مهندسی پی، راهسازی و روسازی بوده و در آزمون‌های کارشناسی ارشد و آزمون‌های استخدامی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در هر صورت، یادگیری دقیق مکانیک خاک برای هر مهندس عمران گریزناپذیر است. آموزش‌ها و کتب بسیاری در زمینه یادگیری مکانیک خاک وجود دارد، اما بسیاری از دانشجویان به دلیل گستردگی مطالب و پیچیدگی مراجع و آموزش‌های موجود، ارتباط کمتری با آن‌ها برقرار می‌کنند.

مدرس: عباس لطیفیان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۱۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

71

FVMEC99091-svg.svg

آموزش طراحی اتصالات جوشی با نرم افزار کتیا

در این آموزش به نحوه مدل‌سازی و طراحی انواع اتصالات جوشی در محیط جوشکاری کتیا می‌پردازیم. در این محیط، مدل‌سازی انواع اتصالات جوش اعم از: جوش لب‌به‌لب، جوش جناغی، جوش گلویی و... امکان‌پذیر است. از آن‌جایی که نقشه‌خوانی و تفسیر علائم و نشانه‌های جوش یکی از مهارت‌های اساسی مهندسین و تکنسین‌های فنی مرتبط با جوشکاری است، در این آموزش سعی شده است تا علاوه بر تشریح دستورهای کاربردی محیط Weld Design، علائم و اتصالات جوشکاری در نقشه‌کشی نیز آموزش داده شود و مرجعی برای طراحان در زمینه‌های عمران، مکانیک و جوش باشد.

مدرس: نبی الله پلنگ سوار مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

72

FVCVL9906-svg.svg

آموزش پروژه محور ETABS - طراحی و مدل سازی استخر

کاربرد نرم‌افزار ETABS تنها برای تحلیل و طراحی ساختمان نیست و با این نرم‌افزار می‌توان سازه‌های خاصی همچون استخر را در آن مدل‌سازی، تحلیل و آنالیز کرد. در این آموزش، ما به ارائه روش آنالیز و مدل‌سازی یک استخر بتنی در نرم‌افزار ETABS می‌پردازیم. امروزه با گرایش مردم به سمت ورزش‌های آبی و جذابیت فوق‌العاده آن، اهمیت طراحی سازه‌ای آن دوچندان شده و به یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های طراحی سازه تبدیل شده است. در این فرادرس، به صورت عملی نشان داده شده است که چگونه می‌توان یک استخر بتنی را در نرم‌افزار ایتبس مدل‌سازی و تحلیل کرد و در انتها بر اساس خروجی‌های نرم‌افزار، طرح سازه‌ای آن را انجام داد.

مدرس: محمدحسن سیفی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

73

FVTICVL122-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح ۲

مقاومت مصالح یا به عبارتی مکانیک مصالح، از دروس بنیادی دانشکده‌های مهندسی، مخصوصا رشته‌های مکانیک و عمران است. هدف اصلی از این آموزش تحلیل و طراحی مسائل مهندسی و همچنین آشنایی با اصول و روش حل آن‌ها است. در این آموزش تمام فرمول‌های مورد نیاز به صورت منطقی استنتاج می‌شود و نحوه کاربرد آن‌ها برای تحلیل و طراحی سازه‌ها آموزش داده می‌شود. آموزش مقاومت مصالح به دو درس مقاومت مصالح ۱ و مقاومت مصالح ۲ تقسیم‌بندی می‌شود که در این آموزش به مقاومت مصالح ۲ که شامل درس‌های: تبدیلات تنش و کرنش و خیز در تیرها و روش‌های انرژی و پایداری ستون‌ها است، می‌پردازیم.

مدرس: حسام عبدی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

74

FVCVL9409-svg.svg

آموزش نرم افزار SAFE برای طراحی دال ها و پی های بتن مسلح

با توجه به رشد سریع و شتاب‌دار دانش بشری در قرن حاضر و لزوم دستیابی هر چه سریع‌تر به حل مسائل به خصوص در رشته‌های فنی و مهندسی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی جهت آنالیز و طراحی مدل‌ها، امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود. مهندسان ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت آنالیز و طراحی دقیق و سریع ساختمان‌ها، ناگزیر از نرم‌افزارهای تخصصی نظیر: ETABS, SAFE, SAP, STAAD.Pro و… استفاده می‌کنند. در این میان، با توجه اینکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان جهت آنالیز و طراحی ساختمان‌ها، نرم‌افزارهای ETABS و SAFE را تایید می‌نمایند، فراگیری این نرم‌افزارها برای مهندسین عمران حائز اهمیت بسیار است.

مدرس: دکتر احسان عمرانیان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۳۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

75

FVCVL9804-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۱ - بخش دوم

در این فرادرس پس از آشنایی با مقدمات و مشخصات مقاطع فولادی، به طراحی اعضای کششی می پردازیم و در ادامه، مقاطع خمشی یا تیرها را بررسی می کنیم و همچنین طراحی ستون ها و اتصالات، موارد دیگری هستند که در این آموزش با استفاده از آیین نامه طراحی سازه های فولادی (آیین نامه مبحث 10)، به بحث و بررسی آن ها می پردازیم. در این آموزش تلاش بر این است که با استفاده از فلسفه های مختلف طراحی، مثل: ASD و LRFD به طراحی قسمت های اعضای مختلف سازه های فولادی پرداخته شود و تفاوت این روش ها با یکدیگر در هر کدام از اعضا تشریح گردد. در این آموزش به رفتار سازه های فولادی در ناحیه غیر خطی شدن و تغییر شکل های پلاستیک توجه بیشتری شده است.

مدرس: علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

76

FVEE9907-svg.svg

آموزش مقدماتی هوشمندسازی ساختمان

در این آموزش ابتدا به شرح دقیق برق ساختمان سنتی و هوشمند می‌پردازیم. فرض ما این است که شما یک دانشجو ترم یک برق، معماری، عمران و... هستید، به ‌گونه‌ای که در مواجه با یک ساختمان صفر به چه‌ صورت برنامه‌ریزی کنید و عمل کنید. سپس با راهکارهای متنوع طبق سلیقه کارفرما و رعایت مقررات ملی ساختمان، سیستم مورد نظر را پیاده‌سازی کنید. هدف اصلی ما آگاه‌سازی از تجهیزات پرکاربرد و نحوه عملکرد و سناریوهای مختلف یک ساختمان هوشمند است.

مدرس: مهرداد بیناباجی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

77

FVCVL9510-svg.svg

آموزش مهندسی زلزله - رایگان (یادبود ریحانه و زهرا)

در گذشته انسان برای این که از خود در برابر شرایط جوی نگهداری کند، سرپناه هایی می ساخت که نوعاً از مواد و مصالح ساده تر و سبک تر استفاده می شدند، لذا عوامل طبیعی مانند زمین لرزه اثر خاصی روی آن ها نداشت و موضوع مهمی تلقی نمی شد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین با مرتفع سازی سازه ها، عامل زلزله حائز اهمیت شد و باید محل اسکان خود را در برابر این عامل طبیعی مصون سازیم. در این فرادرس سعی شده است که در ابتدا از شناخت ماهیت این نیروی زمین شروع کنیم، سپس به تشدید آن و خرابی هایی که احتمالا در سازه ها ایجاد می کنند، بپردازیم و در درس های بعدی به نحوه محاسبه این نیرو و طراحی سازه در برابر آن نیز می پردازیم.

مدرس: مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲۱ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: faradars.org



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر