موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

محیط ویژوال چیست

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 11 اسفند 1399 ساعت 11:32

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



ide.png

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در این آموزش قصد داریم، برخی از مهمترین ویژگی های ویژوال استودیو را  توصیف کنیم.

سپس به معرفی  مهمترین پنجره ها، منوها و نوارهای ابزار را که محیط را تشکیل می دهند، می پردازیم و نشان می دهیم که چگونه آنها را با توجه به نیازهایتان سفارشی کنید.علاوه بر این ما از برخی از ابزارهایی را که در هنگام نوشتن برنامه های ویژوال بیسیک و نحوه استفاده از IDE برای اشکال زدایی برنامه های شما ارائه می دهند، کمک می گیریم.

لطفا توجه داشته باشید که محیط ویژوال استودیو IDE بسیار قابل تنظیم است به این معنی که شما می توانید منوها، نوار ابزار و ویندوز را جابجا ، مخفی و یا تغییر دهید و هم چنین میتوانید در صورت نیاز همه ی آن ها را به تنظیمات پیش فرض برگردانید.  هم چنین می توانید نوارهای ابزار جدید خود را ایجاد کنید و سپس آنها را بارگذاری، و باز یا تنظیم مجدد کنید. در نهایت شما می توانید رفتار ویراستاران متن ساخته شده را تغییر دهید و خیلی  امکانات بیشتر از این.

ولی توصیه می شود، به عنوان مبتدی،نباید منوها و نوارهای ابزارهای IDE را به طور کامل سفارشی کنید زیرا احتمالا بعدا باعث ایجاد سردرگمی شما خواهید شد.

نکته: تصاویر در این آموزش ممکن است دقیقا مانند آنهایی که در سیستم شما دیده می شوند  دقیقا نباشد،  به دلایل سیستم عامل و  نسخه ویژوال استودیو و سبک انتخاب شده ی آن.این تصاویر روی رایانه ای که ویندوز ۸.۱ را اجرا می کند گرفته شده است، به طوری که آنها ظاهر و احساس ویندوز ۸.۱ را نشان می دهند. همچنین اگر پیکربندی دیگری را انتخاب کرده اید، ممکن است متفاوت باشد (فرض کنیم شما VS را برای توسعه Visual Basic پیکربندی کرده اید).

  • پنجره New Project: شما از طریق آن  می توانید یک پروژه جدید را شروع کنید.
    میتوانید از نمودار درختی سمت چپ انواع پروژه ها  برای انتخاب نوع پروژه  ایی که می خواهید استفاده کنید. بعد از آن یک نوع پروژه خاص را در سمت راست انتخاب کنید (همانطور که می بینید ما نوع پروژه Windows Forms Application را انتخاب کردیم). در نهایت محل ذخیره آن را مشخص کنید (به طور پیش فرض در پوشه My Documents است)، و پس از یک نام برای پروژه جدید را انتخاب  کنید و برای ایجاد پروژه روی OK کلیک کنید.

new-project.jpg

  • پنجره جعبه ابزار (Toolbox window):  ابزارهایی را نشان می دهد که می توانید در پروژه جدید خود از آنها  استفاده کنید. این ابزار در هنگام ویرایش یک مورد که می تواند اشیاء مانند کنترل ها و کامپوننت ها (controls and components) را داشته باشد در دسترس است. به هر حال، این ابزار به بخش های callif گروه بندی می شود و شما بر روی زبانه خاصی کلیک راست کرده و یکی از دستورات را در منوی زمینه انتخاب کنید.

G_tools.png

toolbox.jpg

  • پنجره Properties: به شما  این امکان  را می دهد که خواص فرم و کنترل های موجود در آن را مشاهده و تغییر دهید.

در تصویر ما ممکن است خواص نمایش پنجره Properties را برای یک دکمه کنترل با نام ButtonLogin ببینید. شما می توانید در شکل ببینید که ویژگی Text این کنترل “ورود” است و این چیزی است که دکمه برای کاربر نمایش داده می شود.

علاوه بر این،شما  لیست کشویی (drop-down list) را در بالای پنجره را میتوانید ببینید. خوب این لیست نام تمام کنترل های موجود در فرم را نگه می دارد. و برای انتخاب یک کنترل خاص و نمایش تنظیمات آن در این پنجره، می توانید آن را در بخش طراحی فرم انتخاب کنید  وبا فشار دادن دکمه (BackSpace)  تنظیمات آن را مشاهده کنید یا آن را از لیست کشویی انتخاب کنید.

آیکون های کوچک زیر لیست کشویی مشخص کردن مواردی است که در پنجره نمایش داده می شوند و نحوه مرتب سازی آنها مشخص می کنند. به عنوان مثال اگر شما بر روی دکمه سمت چپ کلیک کنید، پنجره لیست ویژگی ها را بر اساس گروه بندی طبقه بندی می کند و اگر بر روی نماد دوم حاوی حروف A و Z کلیک کنید، پنجره لیست ویژگی های کنترل ها به ترتیب حروف الفبا نمایش می دهد.

properties.jpg

  • پنجره Solution Explorer : به شما اجازه می دهد فایل های مرتبط با پروژه فعلی را مدیریت کنید. به عنوان مثال، در شکل زیر، شما می توانید LoginForm.vb را در Solution Explorer انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه View Code (نماد سوم از سمت راست در بالای Solution Explorer) کلیک کنید تا کد ویرایشگر فرم ( بخش برنامه نویسی پروژه ) را باز کنید.

شما همچنین می توانید بر روی یک شیء (object) در Solution Explorer کلیک راست کنید تا لیستی از دستورات مناسب برای آن شی (object) پیدا کنید.  این پنجره باعث می شود که یک فرمان را با کلیک راست بر روی یک موضوع مرتبط با آنچه که می خواهید انجام دهید، آسان تر کنید تااینکه بخواهیداز طریق منو ها آن را انجام دهیدکه این باعث  سرگردان شدن شما  می شود.

solution-explorer.jpg

  • پنجره لیست خطاها (Error List window) : خطاهای و هشدارها در پروژه فعلی را نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر کد شامل کاراکتر های نامعتبر باشد، این لیست هشدار و خطا های مربوط به این مورد را به شما نشان خواهد بود. و این بسیار مفید است زیرا به وضوح به توضیحات کامل، نام فایل،شماره  خط  و هر چیز دیگر  مربوط به نوع خطا را نشان می دهد، به شما کمک می کند تا به راحتی خطا را پیدا کرده و رفع کنید. اگر لیست خطا را نبینید، احتمالا پنهان است. شما می توانید آن را با انتخاب گزینه (Error List) از منوی View و یا با فشار دادن دکمه های (Ctrl+\,E) آن را نمایش دهید.

Error-list.png

  • پنجره خروجی نمایش (Output window) : نتایج کامپایل و خروجی چاپ شده توسط برنامه را نشان می دهد. معمولا یک برنامه با استفاده از فرم ها و جعبه های محاوره ای آن کاربر را تعامل می کند، اما می تواند اطلاعات را در اینجا نمایش دهد، معمولا برای کمک به کد اشکال زدایی شما. پنجره خروجی نیز پیام های اطلاعاتی تولید شده توسط IDE را نشان می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک برنامه را کامپایل می کنید، IDE پیام هایی را به شما می فرستد تا به شما بگوید که چه کاری انجام می دهد و آیا موفق شده یا خیر.

output.jpg

  • بخش طراحی فرم ها ( Windows Forms)  : به شما اجازه می دهد فرم ها را برای برنامه های معمول ویندوز طراحی کنید. این به شما اجازه می دهد که اندازه خود را اضافه کنید، و با استفاده از ماوس، کنترل ها را روی یک فرم قرار دهید. همراه با پنجره Properties، به شما اجازه می دهد تا خواص کنترل را مشاهده کرده و آنها را تغییر دهید و  رویدادهای سازنده برای برقراری ارتباط با کنترل ها ایجاد کنید.

design-view.jpg

  • ویرایشگر کد های ویژوال بیسیک(Visual Basic Code Editor) :  می توانید از این پنجره برای برنامه نویسی فرم ها و نوشتن کد هایی که به رویدادهای کنترل ها پاسخ می دهد استفاده کنید.

ولی  ویرایشگر کد ویژوال استودیو خیلی پیشرفته تر از بقیه ویرایشگر های موجود در ویندوز همانند Notepad است و واضح ترین ویژگی ویرایشگر کد این است که به شما امکان می دهد کد را تایپ کنید، به این منظور که شما تایپ کردن بخشی از کد  بقیه کد را بصورت تول تیپ (tooltip) به شما نشان میدهد که در برنامه نویسی سریع شما کمک میکند.

این ویرایشگر ویژگی های بسیاری را برای شما فراهم می کند که  باعث می شود نوشتن کدهای ویژوال بیسیک برای شما بسیار ساده تر  شود.  برای مثال شما  حتی می توانید یک رویدادی را در ویرایشگر کد ایجاد کنید. قسمت بالای سمت چپ ویرایشگر کد، لیست کشویی تمام کنترل ها را برای شما نشان می دهد.

که اگر یک کنترل را از لیست انتخاب کنید، می توانید یک رویداد را برای آن کنترل از ردیف دوم در سمت راست بالا،( سمت راست ویرایشگر کد) انتخاب کنید.و اگر یک رویداد را انتخاب کنید، ویرایشگر کد یک رویداد مربوطه (Event handler) را برای شما ایجاد می کند. , برای اینکه لینک های خطوط کد ساده تر شود، ویرایشگر کد ممکن است شماره خط را نیز نمایش دهد.

code-view.jpg

برای تغییر  و حرکت بین پنجره های نمایش طراحی فرم ها  و  ویرایشگر  کد میتوانید از روش های ذیل استفاده کنید.

  • برای حرکت از  پنجره طراحی به نمای کد نویسی :

۱. در هر نقطه از پنجره طراحی راست کلیک کنید و “View Code ” را انتخاب کنید.
۲. باز کردن منوی View و انتخاب “View Code”
۳.  روی Solution Explorer کلیک راست کرده و “View Code” را انتخاب کنید.
۴. از کلید میانبر “Ctrl + Alt + 0″ یا ” F7 ”  استفاده کنید.

  • برای حرکت از کد نویسی به بخش طراحی:

۱. در هر کجای ویرایشگر کد راست کلیک کنید و “View Designer” را انتخاب کنید
۲. منوی View را باز کنید و “View Designer” را انتخاب کنید
۳. روی Solution Explorer کلیک راست کرده و “View Designer” را انتخاب کنید.
۴. از کلید میانبر “Shift + F7” استفاده کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید.

[yasr_visitor_votes size=”medium”]

برچسب‌ها:Event handler, آشنایی محیط وِیژوال استودیو, بخش طراحی فرم ها, پنجره New Project, پنجره Properties, پنجره Solution Explorer, پنجره جعبه ابزار, پنجره خروجی نمایش, پنجره های محیط وِیژوال استودیو, پنجره های وِیژوال استودیو, رویداد های ویژوال استودیو, کد های میانبر, کدهای میانبر وِیژوال استودیو, محیط وِیژوال استودیو, معرفی محیط وِیژوال استودیو, منابع آموزشی برنامه نویسی, منبع آموزشی, منبع آموزشی Framework, منبع آموزشی VB.net, منبع آموزشی ویژوال استودیو, نمای کدنویسی ویژوال استودیو, ویرایشگر کد, ویرایشگر کد های ویژوال بیسیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: manbaeamozeshi.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر