موضوعات وبسایت : برنامه نویسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ذخیره فایل در متلب

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 09 اسفند 1399 ساعت 19:04

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نویسنده علیرضا گلمکانی

شماره کلید 26

گزینه ها full_width.png

Save و load کردن متغیرها در متلب

گاهی پیش می آید که در متلب، یک یا چند برنامه را اجرا می کنید و حاصل اجرای این برنامه ها، متغیرهایی هستند که در متلب تعریف شده اند و می خواهید که در آینده، از این متغیرها استفاده کنید. اگر پنجره متلب را ببندید، تمامی متغیرهای تعریف شده در آن، پاک می شود، بنابراین راه حل این است که متغیرهای تعریف شده در متلب را به صورت یک فایل، در محلی از درایوهای ویندوز خود save کنید. برای این منظور، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

Save و Load کردن متغیرها در متلب از طریق منوی file :

پس از آن که متغیرها در متلب تعریف شدند، در پنجره اصلی نرم افزار متلب، از منوی File ، گزینه Save Workspace As را انتخاب کنید و برای فایل، نامی انتخاب کرده و آن را در مسیر دلخواه خود ذخیره کنید. فایلی با پسوند .mat ذخیره خواهد شد که حاوی اطلاعات و مقادیر متغیرها می باشد.

برای آن که متغیرهای ذخیره شده را Load کنید، تنها کافی است که در پنجره اصلی متلب، از منوی File ، گزینه Open را انتخاب کرده و سپس فایل ذخیره شده را انتخاب کنید و یا می توانید از منوی File گزینه Import Data را انتخاب نموده و سپس فایل ذخیره شده را انتخاب کنید.

تفاوت گزینه Import Data با Open ، در این است که اگر از گزینه Open استفاده کنید، تمامی متغیرهای موجود در آن فایل، در متلب تعریف می شوند، اما اگر از گزینه Import Data استفاده کنید، متلب پنجره ای شبیه به شکل زیر باز می کند و لیستی از تمامی متغیرهای موجود در فایل را نشان می دهد و شما می توانید انتخاب کنید که کدام متغیرها در متلب تعریف شوند و کدام متغیرها تعریف نشوند.

kelidestan-transparent-long.png

Save و Load کردن متغیرها در متلب از طریق دستور save و دستور load :

در برخی مواقع، نیاز داریم که متغیرها، در وسط یک برنامه save شوند و یا این که در نیمه های اجرای برنامه، تعدادی متغیر که قبلا ذخیره شده اند را Load کنیم. برای اینگونه موارد، نرم افزار متلب، دو دستور save و load را در نظر گرفته است.

دستور save برای Save کردن متغیرها در متلب :

ساده ترین شیوه استفاده از دستور save ، به صورت زیر می باشد :

save('نام فایلی که ذخیره می شود')

در این حالت، تمامی متغیرهای تعریف شده در متلب، در فایلی با نام مشخص شده، در محل فولدری که پنجره Current Folder نمایش می دهد، save خواهند شد. احتیاجی نیست که پسوند .mat را برای نام فایل بنویسید. باید نام فایل را حتما در بین دو علامت ' قرار دهید، در غیر این صورت، با پیام خطا مواجه می شوید. به مثال زیر توجه کنید :

مثال

clear all
A=2;
B=3;
C=4;
save('ABC')

نتیجه :

فایلی با نام ABC.mat ، در فولدری که پنجره Current Folder نمایش می دهد، save خواهد شد. برای چک کردن اطلاعات این فایل، ابتدا دستور clear را اجرا کنید تا تمامی متغیرهای تعریف شده در متلب، پاک شوند. مشاهده خواهید کرد که پنجره Workspace ، خالی می شود. سپس از منوی File ، گزینه Open را انتخاب کرده و فایل ABC.mat را باز کنید. نتیجه این است که در پنجره Workspace ، سه متغیر A ، B و C ، نمایش داده خواهند شد.

چنانچه بخواهیم از بین متغیرهای تعریف شده در متلب، تنها یک یا چند متغیر خاص را در فایلی save کنیم، باید نام آن متغیرها را در دستور save ، ذکر کنیم. به مثال زیر توجه کنید :

مثال

این بار تنها متغیرهای A و B را ذخیره می کنیم :


clear all
A=2;
B=3;
C=4;
save('ABC','A','B')

نتیجه :

ابتدا دستور clear را اجرا کنید و سپس فایل ABC.mat را باز کنید. با نگاه کردن به پنجره Workspace ، متوجه خواهید شد که تنها متغیرهای A و B تعریف شده اند.

نکته

چنانچه بخواهیم فایل حاوی متغیرها در فولدری غیر از آدرس Current Folder ذخیره شود، آنگاه باید آدرس کامل آن فولدر را قبل از نام فایل بنویسیم. به مثال زیر توجه کنید :

مثال

clear all
A=2;
B=3;
C=4;
save('C:\Project\ABC')

نتیجه :

فایل ABC.mat که حاوی اطلاعات سه متغیر A ، B و C می باشد، در فولدر به آدرس C:\Project ذخیره می شود.

چنانچه این فولدر وجود نداشته باشد، متلب پیام خطایی را نمایش خواهد داد.

دستور load برای Load کردن متغیرها در متلب :

با دستور load ، می توانیم متغیرهای save شده در یک فایل را در متلب تعریف کنیم (وارد کنیم). به مثال زیر توجه کنید :

مثال

فرض کنید قبلا متغیرهای A ، B و C را در فایل ABC.mat ذخیره کرده باشیم، با دستور زیر می توانیم این متغیرها را دوباره در متلب تعریف (وارد) کنیم :


نتیجه :

سه متغیر A ، B و C را می توانید در پنجره Workspace مشاهده کنید.

نکته

در مواردی ممکن است که یک فایل حاوی اطلاعات مربوط به تعداد زیادی متغیر باشد، اما ما تنها به یک یا چند متغیر از میان آنها نیاز داشته باشیم، در این صورت باید نام متغیرهایی که می خواهیم در متلب وارد کنیم را در دستور load بنویسیم. به مثال زیر توجه کنید :

مثال

نتیجه :

تنها متغیرهای A و B را در پنجره Workspace مشاهده خواهید کرد و متغیر C در متلب تعریف نخواهد شد.

نکته

ممکن است فایل حاوی متغیرها در فولدری غیر از فولدر آدرس Current Folder وجود داشته باشد، در اینگونه موارد باید آدرس فولدر حاوی فایل را قبل از نام فایل بنویسیم. به مثال زیر توجه کنید :

مثال

فرض کنید فایل ABC.mat حاوی اطلاعات متغیرهای A ، B و C ، در فولدر به آدرس C:\Project وجود داشته باشید، در این صورت می نویسیم :


نتیجه :

متغیرهای A ، B و C در پنجره Workspace نمایش داده خواهند شد.

کپی برداری از محتوای سایت کلیدستان، ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. (تنها استفاده شخصی کاربر، مجاز است) (کپی برداری توسط سایر وب سایت ها = حرام) (بیشتر بدانید)

گزینه ها full_width.png

به اشتراک گذاری (Share) در شبکه های اجتماعی

نظرات 7 6 1

ریحانه

بسیار عالی بود بی نهایت تشکر

محمدیار

سلام ، ممنون از سایت و مطالب مفیدتون 

سوالی داشتم، اگر بخواهیم کد ها و دستور هایی که نوشتیم را ذخیره کنیم و سپس در زمان لود کردن دستورات را نیز مشاهده کنیم چه کار باید بکنیم 
با تشکر 

صفا

سلام
دستورات را توی یک فایل با پسوند m بنویسید و ذخیره کنید

نسترن

بسیار بسیار عالی بود. ممنون از توضیح روان و جامع شما.

atefeh

سلام من یک سوال دارم..ذخیره فایل ها در حجم محدودیت دارن تا 2 گیگ...برای ذخیره فایل هایی با حجم بالای 2 گیگ چه راه حلی وجود دارد؟

طهرانی

با سلام خدمت شما 
این خطا به نوع فرمت کردن درایو دارد 
اگر با Fat32 فرمت شود این محدودیت ذخیره را دارید ولی اگر با NTFSفرمت نمائید این محدودیت را ندارید.

ارسال نظر جدید (بدون نیاز به عضو بودن در وب سایت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.kelidestan.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر