مستر کد
mrcode.wikibix.ir

لیست کدهای جاوا اسکریپت

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 24 بهمن 1400 ساعت 21:07

جهت انجام پروژه های دانشجویی و یا تمرین‌های برنامه نویسی رشته کامپیوتر میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



تابع در جاوا اسکریپت یک قطعه (بلوک) کد است که برای انجام کار و وظیفه ای خاص طراحی می شود. توابع جاوا اسکریپت زمانی اجرا می شوند که چیزی آنها را تحریک (فراخوانی) کند. مثال

دانلود کتاب روش هوشمند فراگیری جاواسکریپت ECMAScript

دستور توابع جاوا اسکریپت

توابع در جاوا اسکریپت با استفاده از کلمه کلیدی function تعریف می شوند که در پی آن نماد () وجود دارد. نام تابع می تواند شامل حروف، ارقام، زیر خط و علامت دلار باشد (قواعد نامگذاری متغیرها در مورد توابع نیز مصداق دارد). در داخل پرانتز جلوی نام تابع ممکن است پارامترهای تابع قرار داده شوند، که با کاما از هم جداسازی می شوند مثل (parameter 1, parameter 2, …). برای اینکه کد تابع اجرا شود، بلوک کد در داخل {} قرار می گیرد. مثال:

پارامترهای یک تابع همان اسامی است که در لیست تعریف تابع آمده است. آرگومان های تابع مقادیر حقیقی هستند که توسط تابع در زمان فراخوانی دریافت می شوند. در داخل یک تابع، آرگومان ها به صورت متغیر محلی رفتار می کنند. یک تابع در جاوا اسکریپت همانند رویه یا زیر روتین در سایر زبان های برنامه نویسی است.

فراخوانی تابع

زمانی که تابع فراخوانی می شود، کد داخل تابع اجرا می شود. موارد زیر نمونه هایی از چیزهایی است که تابع را فراخوانی می کند:

- زمانی که واقعه ای (event) رخ می دهد مثل زمانی که کاربر دکمه ای را کلیک کند.

- زمانی که از داخل یک کد جاوا اسکریپت فراخوانی می شود.

- اجرای خودکار (فراخوانی خودکار یا خود-تحریکی)

توابع جاوا اسکریپت در ادامه راهنما بیشتر بحث خواهند شد.

برگشتی تابع

زمانی که جاوا اسکریپت به عبارت برگشتی (return statement) می رسد، اجرای تابع متوقف می شود. اگر تابع از طریق یک عبارت فراخوانی شود، جاوا اسکریپت برگشتی تابع را بعد از عبارت فراخوانی اجرا و بر می گرداند. اغلب توابع دارای مقدار برگشتی هستند. مقدار برگشتی به فراخوانی کننده برگشت داده می شود:

برگشتی این تابع مقدار 12 است.

چرا از توابع استفاده می شود؟

می توان از کدها مجددا استفاده کرد. یکبار کد نوشته شده و بارها استفاده می شود. می توان کدها را به دفعات زیاد و با آرگومان های مختلف استفاده کرد، تا نتایج متفاوتی تولید کرد.

اپراتور () تابع را فراخوانی (تحریک) می کند.

در مثال فوق، toCelsius به شی تابع اشاره دارد و () toCelsius به نتیجه تابع اشاره می کند.

مثال: دستیابی به تابع بدون درج کردن () موجب می شود که تعریف تابع برگردد:

توابع به عنوان متغیر استفاده می شوند

در جاوا اسکریپت شما می توانید به توابع همانند متغیرها دسترسی داشته و از آنها استفاده کنید. برای مثال کد زیر را می توانید:

به جای این کد استفاده کنید:

در ادامه این راهنما مسائل زیادی در مورد توابع و استفاده آنها بحث خواهد شد.


منبع: crosstec.ir